![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Instämma helt och fullt!!!!
Vid ett tillfälle för några år sedan sutto vid en liten taverna just vid Agia Marina på Kreta att spisa middag. Vird bordet intill satt tvenne par svenska turister i medelåldern. Samtalet där var talande!!! Ja, till Lanzarote, dit kan man numera ju ej längre åka eftersom det bara är en massa turister där. Jag reste mig upp, gick fram till deras bord och frågade; En massa turister?? Och vad fan är ni då om icke just turister!!!! Endast Hustruns erkänt goda diplomatiska talang förhindrade att jag drabbades av misshandel från sällskapet..... Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Tror väl att de flesta egentligen inte menar turister utan massturismens baksida. Överexploaterade resmål där kanske inte ens befolkningen är nöjd längre. Skränigt barliv, fulla ungdomar som kissar i gränderna eller som jag såg i Rethymnon en gång slänger städerskan i poolen utan att hon var med på noterna. Matställen eller barer med så aggresiva inkastare att folk måste gå på andra sidan gatan för att ta sig förbi etc etc Jag tror det är såna saker många inte vill uppleva. Har tom varit med om att ta hand om en så berusad svensk 16-årig tjej att vi övervägde att skicka in henne för magpumpning. Föräldrar fanns men de valde att bo på ett annat ställe än sina tonåringar under semestern.
Sen är vi alla olika. En del bor gärna vid en hårt trafikerad gata, äter på MacDonalds eller något annat snabbmatställe medan andra vill ha lugn och ro, lite trafik och kanske helst äter grekisk husmankost. Det viktigaste är väl att folk gör det de gillar bara inte andra kränks på vägen. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Vad är skillnaden mellan en turist och en besökare. Visst åker vi charter. Det är ett enkelt sätt att flytta sig från hemmet till andra utländska platser. Sedan är man inte tvungen att hålla guiden i handen på hela resan men det kan vara ett bra sätt för "nybörjaren" att resa. Att man sedan önskar komma till platser som inte är överexploaterade med turistindustri är för många ett önskemål. Alla har tyvärr inte möjlighet att få göra detta. Är inte själv intresserad att komma till ett hotellkomplex med 500 rum och bara svenskar på detta. Anser att vi måste acceptera vad folk tycker och även svälja snär man talar om turistmål och inte tolka det bara negativt. Alla är vi TURISTER på vår moder jord. Vart vi kommer ifrån och vart vi ska är en helt annan fråga.
Häls/Turist Chras |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() /Anoula "Stolt Turist" vars målsättning är att avverka Sydamerika i år, i alla fall en del av det ![]() |
![]() |
|
|