![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Det kan man säga, jag skrämde ju slag på mig
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vad ni än gör så dammsug inte inne i datorn. Katthår i dammsugarrör alstrar säkert en hel del statisk elektricitet och det vill vi inte ha inne i våra datorer.
Det bästa är om man använder Antistatarmband http://www.clasohlson.se/Product/Cat...;251757;251271 och försiktigt plockar bort så mycket av håret som möjligt och rör allt annat så lite som möjligt. Det brukar också finnas tryckluft på burk som ska vara antistatisk men jag hittar inget sådant nu. Bättre att ha lite skit i hörnen än ett rent helvete. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Hej
Angående dammsugning i datorn. Fick ett tipps av en servicekille:" Använd plats eller gummi (elementmunstycke" på slangen och stll suget på lågt. Då brukar det fungera. Givetvis ska datorn vara avslagen och frånkopplad. MVH/Chras |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag stod på en nylonmatta (!), tog i chasit och i diskbänken lite snabbt och tryckte sedan i 2 minneskort. Inga problem. Fungerade perfekt. Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Visst, det är kanske lite överdrivet med antistatarmband, det använder jag aldrig själv heller men samtidigt så får vi kanske räkna med att några av läsarna här inte har tittat in i en dator tidigare och därför inte tänker sej för på samma sätt som många andra gör.
Det är svårt att veta hur mycket statisk elektricitet en dator tål men det är troligen lönsamt att vara lite försiktig då man håller på. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Ja och vissa försäkringar gäller inte om datorn öppnats.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Precis som Eva L säger - har man en "företagsdator" så skall man nog kolla upp ifall man får öppna höljet eller om försäkringen förfaller då.
Det är ju egentligen inte "din" dator utan du lånar ju den av företaget... Sedan skall man ju som sgat inte använda aluminumröret till dammsugaren utan ett plast eller gummirör och vara försiktig i närheten av kretskorten. Köp hellre tryckluft på burk och blås bort dammet/katthåren: Biltema |
|
||||
|
||||
![]()
Använd INTE tryckluft på "flaska". Den kan tyvärr innehålla vätska och då är det kört. Gäller även för lågpasssfiltret dvs det somsitter bakom speglen och slutaren i en digital systemkamera. Se upp.
MVH/Chras |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mmmm, har märkt detta på jobbet med den tryckluft vi använder där. Måste vara riktigt dålig kvalitet eftersom det inte bara kommer luft utan även vätska. Sprayar man några sekunder upphör vätskan men varje nyt tillfälle så kommer det alltid en dust vätska ändå. Var köper man tryckluft garanterat utan vätska ??? Hasse ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vet inte var men föreslår att Du inköper en gummiblåasa på apoteket. Med en sådan kan man båda blåsa och suga.Har själv införskaffat dyligt från apoteket.
MVH/Chras |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, om gummit eller plasten är ESD-godkänd! Annars kan du göra mer skada än nytta. Många plaster laddar upp sig något otroligt och kan i värsta fall ge ESD-skador på kretskorten. Detta behöver inte vara något man märker med en gång, utan dessa skador kan sedan ge sig tillkänna sporadiskt och/eller efter lång tid. Om datorn är avstängd när man rotar runt i den har ingen betydelse när det gäller ESD-skador. Jag skulle rekommendera ett ESD-armband och att undvika att röra vid korten vid rengöring!
Senast redigerad av ENIAC den 2007-04-04 klockan 00:28. |
![]() |
|
|