![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Må erkänna att jag at moment just plöjer igenom en tegelsten!! Namn: Utlandsstyrkan i fredens tjänst. Inhandlad på Bokus. Innehåller förutom en rikt illustrerad bok även en DVD-skiva. Boken omfattar tiden från 1956, den första utlandsstyrkan till Suez, och fram till våra dagar.
Därtill läser jag en bok om den tyska invationen/ockupationen av Kreta 1941. Boken "Utlandsstyrkan i fredens tjänst" kännes speciellt angelägen enär jag tjänstgjort vid tvenne utlandsmissioner. Dels bataljon 14 Kongo,(Elisabethville) dels bataljon 29 Gaza. Vid båda tillfällena som civilmilitär utan stridande uppgifter. Bägge missionerna i tidigt 60-tal. Arne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Rekommenderar också alla (tre?) utmärkta deckare som Åsa Larsson har skrivit. På köpet får man veta lite mer om Norrbotten/Lappland. Hon är fantastisk på att beskriva naturen här uppe. ![]() Läser för närvarande "Snablar" av Arto Paasilinna, som jag brukar gilla skarpt. Tycker dock inte att denna bok kommer upp i samma härliga nivå som hans tidigare t.ex. "Kollektivt självmord", "Den ljuva giftkokerskan" eller "Harens år", som alla är underbart dråpliga skrönor. Perfekta att ha med på resan! Ivi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Den är både lättsam och engagerande och passade utmärkt som Greklandsläsning ![]() Håller f ö med Ivi om Marjaneh Bakhtiaris bok, den är avslöjande och rolig. Och jag gissar att du redan läst Stieg Larssons båda spänningsromaner. Skriv gärna ett par rader här när du läst Waters och Pleijel, jag är nyfiken på båda. ![]() Arne: det låter som tung läsning i packningen ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag läser "Ashtanga Yoga - The Practice Manual" av David Swenson. Den killen är galen!
|
|
||||
|
||||
![]()
Har precis läst ut Snabba Cash av Jens Lapidus. Fantastiskt bra bok. Kunde inte lägga den ifrån mig. Önskar att jag sparat den till Grekland.
|
|
|||
|
|||
![]()
Tack för det tipset, Janne!
"Nu vill jag sjunga dig milda sånger" är fantastisk, låg och läste den inatt: "Hjärtat skall gro av drömmar, annars är hjärtat armt." |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ett förlag som har härliga deckarförfattare i sitt stall är Minotaur, där finns författare som Peter Robinson, Denise Mina, Stephen Booth. Min sambo har fnyst åt "mina engelska deckare" men har nu vaknat och nu får vi låna böckerna på biblioteket, jag hade ju redan gett bort pocketversionerna av dem! På sommar-väntelistan finns nu "Snabba cash", "Kalla det vad fan du vill", "Hohaj" och "Solstorm". En engelsk deckare måste också med - kanske "En bit av mitt hjärta" av just Peter Robinson eller något av Stephen Booth. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Vet inte om "Kalifens hus" av Tahir Shah har kommit ut i pocket än. Hur som helst så är den boken precis en sådan man gärna har med sig på resan. Handlar om en familj, som flyttar från England till Marocko, och deras första år i Casablanca, där de har köpt ett fantastiskt renoveringsobjekt till hus. Tänkte hela tiden under läsningen vilken härlig film denna bok kunde bli. Vilka kulturkrockar, vilka miljöer, vilka människor!
Ivi |
|
||||
|
||||
![]()
Gita: Stieg Larssons tredje kommer i slutet av maj (hoppas få med mig den till Karpathos
![]() Om du gillar deckare: Danska Gretelise Holms tre deckare är jättebra. Paranoia, Ömorden, Krigsbarn. Jag blev så trött på livströtta manliga poliser att jag slutade läsa deckare ett tag. Sen hittade jag Gretelise Holm och blev hel nöjd. Huvudpersonen är kvinna och i 55-årsåldern, vilket är väldigt ovanligt i genren. (Fast jag gissar nästan att du redan läst dem, du verkar ha bra koll på bokmarknaden ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Men, dessa tunga böcker!!! Är det enkom jag själv som via PC-n drar hem e-böcker från biblioteket till Toshiban? (Pocket-Pc) Bibliotekens utbud av titlar i e-boksformat är ju nästintill oändligt numera. Till och med Willmaguidens "Öluffa i Grekland" finnes i sortimentet!!!
PÅ ett särskilt minneskort omfattande 256 MB får man ju rum med cirka 80 titlar!!! OK; de går ut efter en månad, men då är man ju hemma igen!!! Minneskortet väga ju enkom några få gram!!! Ehuru härmed??? Arne "Med Hustrun som ändock undrar om Toshiban icke egentligen var en present från Arne på födelsedagen" |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Håller med att dessa (engelska) deckare kan göra en lite mätt och trött, man får ta en då och då - och växla med Mma Ramotswe eller dyl. Märkte idag att jag inte har läst Patricia Cornwalls två första böcker, härligt! Något att se framemot. Ivi - Tack för tipset på Kalifens hus, det låter som en bok som jag skulle kunna tycka om. Arne - ideén är bra, men funkar inte om man skall ligga i en solstol och läsa. Och härhemma läser jag mestadels i sängen, det är nattningsritualen sedan barndomens tider. Till Grekland tar jag med pocketböcker, de väger inte så mycket, och så lämnar jag kvar dem där. Tips på en ny bok som låter hemsk - Levande begravd av Peter James: "Vilken mardröm! Vad skulle du säga om du på din svensexa blev begravd i en kista tillsammans med en flaska whisky och en walkie-talkie? Hur skulle du känna dig när du hörde spaden i jorden och det första smattret mot kistans tak." Brr... Jag vill också tipsa om alla Arnaldur Indridasons böcker, deckare från Island. En njutning att läsa... |
|
||||
|
||||
![]()
Arne! Duger Toshiban till att smälla kackerlackor med? Ibland är en pocketbok oslagbar
![]() Gita: jag har bara läst en Indridason, den om en kvinna i grönt. Den var väldigt otäck och väldigt bra - fast strax därefter blev jag mätt på deckare så det blev inte så många fler. (Jo en, en svensk: Box 21 av Roslund & Hellström har du troligen redan läst. Men den var en enormt bra skildring av den vidriga hanteringen i trafficking.) Kul att du har Gretelise Holm kvar, hon är jättebra och finns i pocket! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Förresten Gita, du som ville ha nåt uppslukande: det mest uppslukande jag läst de senaste åren är Lasermannen av Gellert Tamas. Men den måste du redan ha läst, väl?
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack alla ni som lämnar kvar böcker när ni reser hem igen. På flera ställen här på ön finns det travar av böcker som jag lånar. Det är lite speciellt att sitta under ett träd med fötterna i havet och läsa om Arn på norska
![]() Har funnit mycket nöje i "åter-"läsning av många böcker, senast The little drummer girl av John le Carré (lite greklandsanknytning däri), han har ett fenomenalt intressant språk. Blir jag riktigt läsdesperat får det bli tyska och franska böcker med, tyvärr missar man då antagligen halva poängen . |
|
||||
|
||||
![]()
OK! Efter min semesterläsning har jag skickat mina bästa pocket till dottern i Boston. Nu kommer jag att lämna ett par av dem till hotellen/pensionaten i Grekland i stället. Rent praktiskt: Går du runt till hotellen och kollar vad som är inlämnat, eller?
![]() Ivi |
|
||||
|
||||
![]()
Nå leser jeg "Åndenes hus" av Isabel Allende. Forrige bok jeg leste het "Paradiso" og er skrevet av en norsk dame, Tove Cecilie Fasting, som flyttet til Helles. Hun skriver om dagliglivet, likheter og ulikheter. Kjempefin bok som gir både latter og lengsel.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag är just intresserad av den här boken!!! ![]() ![]() ![]() dimitris |
|
||||
|
||||
![]()
Jag läser "The World's Religions" (i grekiska förstås).
Den här boken är underbar: http://www.bokus.com/b/9780745952666.html dimitris Aten |
![]() |
|
|