Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-25, 18:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Jag har ett sign ex som jag läst flera gånger. Underbar bok. Just nu läser jag Svinalängorna också ett signerat ex av Susanna Alakoski samt Tättintill dagarna av Mustafa Can.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 18:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Vad roligt att du tyckte om den! Jag var alldeles tagen länge efter att jag hade läst den...

Svinalängorna är superbra!
Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 18:33
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag har ett sign ex som jag läst flera gånger. Underbar bok. Just nu läser jag Svinalängorna också ett signerat ex av Susanna Alakoski samt Tättintill dagarna av Mustafa Can.
Tätt intill dagarna håller jag också på att läsa, jag tycker mycket om den. En annan bok som jag tycker är väligt bra och kan rekommendera är Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom.

Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2007-03-25, 21:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
En annan bok som jag tycker är väligt bra och kan rekommendera är Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom.

Ann-Kristin

Den boken l'ste jag p[ Amorgos.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 09:28
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag har precis läst Svinalängorna och Maskrosungen, båda sorgliga böcker om barn som far illa bland oss, utan att någon griper in, som får lära sig att leva utan vuxna.

Nu har jag tre böcker på gång, Nattvakten av Sarah Waters, Drottningens chirurg av Agneta Pleijel och Nu vill jag sjunga dig vackra sånger av Linda Olssson. Jag blev nyfiken på Linda Olsson, hon är född i Stockholm men bor sedan 1990 på Nya Zeeland. Boken kom ut först på engelska på Nya Zeeland. Hon "är en av senaste årens mest uppmärksammade debutanter på NZ" enl SvD.

Jag måste alltid har 3-4 böcker med mig till Grekland, helst pocket som sedan kan lämnas kvar. Har ni bra tips? Gärna något som "suger tag i en", så man riktigt kan koppla bort huvudet från jobb och vardag...
Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 15:58
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Må erkänna att jag at moment just plöjer igenom en tegelsten!! Namn: Utlandsstyrkan i fredens tjänst. Inhandlad på Bokus. Innehåller förutom en rikt illustrerad bok även en DVD-skiva. Boken omfattar tiden från 1956, den första utlandsstyrkan till Suez, och fram till våra dagar.

Därtill läser jag en bok om den tyska invationen/ockupationen av Kreta 1941.

Boken "Utlandsstyrkan i fredens tjänst" kännes speciellt angelägen enär jag tjänstgjort vid tvenne utlandsmissioner. Dels bataljon 14 Kongo,(Elisabethville) dels bataljon 29 Gaza. Vid båda tillfällena som civilmilitär utan stridande uppgifter. Bägge missionerna i tidigt 60-tal.

Arne
Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 17:27
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Jag måste alltid har 3-4 böcker med mig till Grekland, helst pocket som sedan kan lämnas kvar. Har ni bra tips? Gärna något som "suger tag i en", så man riktigt kan koppla bort huvudet från jobb och vardag...
Både jag och resesällskapet under höstresan läste "Kalla det vad fan du vill" av Marjaneh Bakhtiari (pocket) och gav boken högsta betyg! Sätter verkligen igång tankarna om svenskar/invandrare/att vara människa överhuvudtaget. Vi skrattade ofta högt under läsningen även om skrattet många gånger fastnade i halsen. En mycket bra bok!
Rekommenderar också alla (tre?) utmärkta deckare som Åsa Larsson har skrivit. På köpet får man veta lite mer om Norrbotten/Lappland. Hon är fantastisk på att beskriva naturen här uppe. Vet inte i fall den tredje har kommit i pocket, men definitivt de två första.

Läser för närvarande "Snablar" av Arto Paasilinna, som jag brukar gilla skarpt. Tycker dock inte att denna bok kommer upp i samma härliga nivå som hans tidigare t.ex. "Kollektivt självmord", "Den ljuva giftkokerskan" eller "Harens år", som alla är underbart dråpliga skrönor. Perfekta att ha med på resan!

Ivi
Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 20:07
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Har ni bra tips? Gärna något som "suger tag i en", så man riktigt kan koppla bort huvudet från jobb och vardag...
På Amorgos i höstas var jag upptagen av en pocketroman med Greklandsanknytning: Middlesex av Jeffrey Eugenides. En släktkrönika om grekiska utvandrare till USA, huvudpersonen är en flicka som föds intersexuell (det som förr kallades hermafrodit).

Den är både lättsam och engagerande och passade utmärkt som Greklandsläsning

Håller f ö med Ivi om Marjaneh Bakhtiaris bok, den är avslöjande och rolig.

Och jag gissar att du redan läst Stieg Larssons båda spänningsromaner.

Skriv gärna ett par rader här när du läst Waters och Pleijel, jag är nyfiken på båda.

Arne: det låter som tung läsning i packningen
Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 20:17
anoula
Gäst

Jag läser "Ashtanga Yoga - The Practice Manual" av David Swenson. Den killen är galen!
Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 09:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Har precis läst ut Snabba Cash av Jens Lapidus. Fantastiskt bra bok. Kunde inte lägga den ifrån mig. Önskar att jag sparat den till Grekland.
Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 13:32
Gita Gita är inte uppkopplad

Tack för det tipset, Janne!

"Nu vill jag sjunga dig milda sånger" är fantastisk, låg och läste den inatt:

"Hjärtat skall gro av drömmar,
annars är hjärtat armt."
Svara med citat
Gammal 2007-04-01, 21:01
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Jag läser "Ashtanga Yoga - The Practice Manual" av David Swenson. Den killen är galen!
Galen?

Jag är just intresserad av den här boken!!!

dimitris
Svara med citat
Gammal 2007-04-01, 21:08
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad

Jag läser "The World's Religions" (i grekiska förstås).
Den här boken är underbar:

http://www.bokus.com/b/9780745952666.html

dimitris
Aten
Svara med citat
Gammal 2007-04-01, 21:25
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av dimitris Visa inlägg
Galen?
Trellos einai!!
Svara med citat
Gammal 2007-04-02, 16:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Vet inte hur det är på andra ställen, men här på Kalymnos kan man gå till den lilla posten i Elies, som har satt upp fina hyllor till böckerna nu, många engelsmän bor ju där så det blir mest engelska böcker. I Myrthies och Masouri finns böcker hos resekontoren och i Armeon hos Birgit som har Climbers Nest. I övrigt lånar vi av varann, men det är nog ändå något jag saknar: bibblan , kära bibblan. Se upp så att inte det blir nerdragningar där ni bor!
Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 16:05
inkfishs avatar

Ni som åker i juni och kan tänka er att släpa med er en 700-sidig inbunden tegelsten:

Stieg Larssons tredje och avslutande del i Millennium-serien, Luftslottet som sprängdes, släpps den 30 maj.

Den som vill ha ljudbok behöver dock bara vänta till nästa vecka, ljudversionen släpps den 18 april.

Kan inte tänka mig bättre semesterläsning
Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 16:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag läser just nu "Hemma i Grekland" av Ebba Segerström mfl , en bok jag läst flera gånger tidigare sen jag fyndade den på bokrea i mitten av 90-talet... Underbara färg-och svartvita bilder, historia och berättelser från MÅNGA av alla de älskade platser man besökt... Från fastland och öar och med olika författare som berättar, svenska och grekiska.Fint varvat med historia. Nu hittade jag ett kapitel av Staffan Stolpe där han beskriver JUST den byn Kardamili där vi var förra veckan..Så texten får ju ny innebörd! Förra gången läste jag texten på ett annat sätt då jag ju inte varit på platsen, men min längtan till Peloponnessos startade med denna bok...
En bok att läsa om och om igen! Slut på förlaget och trycks ej mer så vill ni hitta den så får ni gå på antikvariat...En riktigt bra bok...

Har läst färdigt Linda Olssons "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" - en riktig PÄRLA!!!
Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 18:41
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Läser just nu "Där vi en gång gått", en roman av en finlandssvensk författare Kjell Westö. För denna roman fick han årets Finlandia-pris, en motsvarighet till August-priset i Sverige. Boken handlar om Helsingfors och några finlandssvenska människors liv där under 1900-talets första hälft.
Har precis läst avsnittet som handlar om inbördeskriget (brödrakriget), röda mot vita, grymt och väldigt gripande.

Jag älskar Westös språk...smaka på det här:
"Så länge dom älskande mänskorna finns kvarså finns också bilden kvar. Också när hon som gått där råkat dö. Det är därför det ibland stiger en plötslig värme från gatan där vi går. Det är minnet av alla andra mänskor som gått där och älskat och hatat och hoppats och plågats."

Läs Westö!

Ivi
Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 03:31
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

När jag haft med mig böcker på semestern brukar det vara sådana som går in i ena ögat och ut i det andra... Jag brukar ha med mig en eller två pocket hemifrån, och så köper jag några till där nere. Jag har några som är stämplade på försättsbladet att de kostar 350 Drakar... Det var tider det...

Att sitta i skuggan på en terrass med öl och en bok som bara är spännade och inte betyder någonting. Underbart... Absolut inget intellektuellt eller engagerande... Det kan jag läsa hemma Robert Ludlum tex skrev en mängd av denna typ spänningsromaner. Men det finns många fler.

Men kl 04.45 (!) igår avslutade jag Dan Brown:s Änglar och Demoner. Jag läste i sängen först, för att bli trött, men klev upp. Så sittandes vid köksbordet iförd morgonrock och febrilt rökandes lästes denna bok färdigt... Mycket bra och spännande. En typisk semesterbok! Han skrev den före Da Vinci-koden, och den är riktigt bra. Skippa I Cirkelns Mitt. Den är inte alls lika bra.

Sedan tror jag att Arne här har kommit på en bra grej. Detta med att ladda ner och "låna" en talbok under 30 dagar. I min ungdom gillade jag faktiskt radioteater! Min favorit var: I Plommonstop och Paraply... Helt underbar. Humpff, nu avslöjade jag min ålder....

Men jag tror att detta med talböcker kommer att komma mer och mer. Tja, vi slipper ju anstänga ögonen... Och utlåningen på biblioteken ökar tydligen lavinartat!

Det är väl ingen dum idé att sitta i skuggan på en terrass med öl och låta någon annan läsa upp boken... Njutning...

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 09:39
Mimmi Mimmi är inte uppkopplad

Jag älskar Westös språk...smaka på det här:
"Så länge dom älskande mänskorna finns kvarså finns också bilden kvar. Också när hon som gått där råkat dö. Det är därför det ibland stiger en plötslig värme från gatan där vi går. Det är minnet av alla andra mänskor som gått där och älskat och hatat och hoppats och plågats."

Jag har också läst boken, visst skriver han fenomenalt!!!

Själv läser jag för tillfället Göran Schildts I Odysseus kölvatten. Blev inspirerad efter att jag såg hans utställning i Stockholm.Mycket underhållande och intressant läsning från Grekland på 1950-talet!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:33.