Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-05, 23:16
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Jeg er en sånn som sluker ca. tre bøker i uken, men den deiligste, vakreste, mest livslystgivende boken jeg vet er "Kilden" av Gabriel Scott. Den må jeg lese med jevne mellomrom. Scott skriver om fiskeren Markus, som "ser det store i det lille og skjønnheten i det enkle." Det finnes ikke bedre måte å virkelig øke gleden over livet på enn å lese denne boken.
Jeg vet ikke om "Kilden" er oversatt til svensk, men det er virkelig en nydelig liten bok som alle burde lese minst en gang. Enfoldige Gabriel er en stakkarslig person i andres øyne, likevel makter han å gjøre sin lille verden og naturen som omgir ham, til en symfoni av lykke.
"Kilden" er min valium, min psykolog og min evige følgesvenn.
Svara med citat
Gammal 2007-10-05, 23:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Snabbletade - jodå, den ska finnas på svenska, Källan eller Brevet till fiskaren Markus.

Tack för tipset
Svara med citat
Gammal 2007-10-06, 10:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Själv läser jag ofta böcker på både norska och danska utan några som helst problem. Även om jag inte förstår alla ord blir sammanhanget klart ändå. Rekommenderas för den som vill förbättra sina kunskaper i våra grannländers språk.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-10-06, 16:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad

..och jag parallelläser Kallifatides Mödrar och söner och Kristendom för ateister av Olle Carlsson.....två mycket bra böcker!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-10-06, 16:10
inkfishs avatar

Apropå Kallifatides så har jag fortfarande hans Herakles oläst sen semestern... Får väl stryk av Erik nu men jag lyckas inte uppbåda intresse för att läsa den. Någon som vet om den är bra?
Svara med citat
Gammal 2007-10-06, 16:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Någon som vet om den är bra?
..ja jag tycker den är rätt bra...men inte bland hans bästa...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-10-06, 16:40
inkfishs avatar

Tack! Alltid något.

Jag blir oftast så sömnig av sånt som tar avstamp i mytologin... Men jag SKA läsa den, så småningom.
Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 23:43
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Kom hem från bokmässan med tolv böcker så nu är det köpförbud på bokfronten året ut...
Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg

Hmm, tolv böcker, skulle nog innebära köpstopp i minst 12 år för mej.

Mvh Janérik
Jag har hör och häpna kommit igenom "Loggboken", Nu håller jag på med "I Odysseus farvatten" men är bara precis i början ännu. Det lustiga är att jag hoppas på att nångång komma till en bok av Kallifatides, jag förstår inte riktigt varför för jag kan tänka mej att vi inte har speciellt mycket gemensamt i våra tankar.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 19:23
inkfishs avatar

Citat:
Jag har hör och häpna kommit igenom "Loggboken", Nu håller jag på med "I Odysseus farvatten" men är bara precis i början ännu.
Kul!

Det är nog ett väldigt bra tips du får av Annki här ovanför
Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 21:23
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Tack för tipset!
Nu har jag beställt Dianas ö, borde väl komma före nästa helg.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 11:40
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Jag var egentligen på jakt efter "Dianas ö" i våras då jag köpte denna men den fanns inte att få tag på för tillfället så jag köpte ett par andra av hans böcker i stället.
Är du fortfarande på jakt efter "Dianas ö"? Jag gjorde en sökning på http://www.bokborsen.se/index.php och där finns flera ex. till salu.
Jag tycker själv mest om "Dianas ö" av alla hans böcker, eftersom den ger en sådan levande beskrivning av det grekiska vardagslivet.
Lycka till med bokläsandet!

Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 18:02
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Är inne på bok nummer två "Kungars död" i serien "Kejsaren" av Conn Iggulden.
Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 14:09
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
På Amorgos i höstas var jag upptagen av en pocketroman med Greklandsanknytning: Middlesex av Jeffrey Eugenides. En släktkrönika om grekiska utvandrare till USA, huvudpersonen är en flicka som föds intersexuell (det som förr kallades hermafrodit).

Den är både lättsam och engagerande och passade utmärkt som Greklandsläsning

Håller f ö med Ivi om Marjaneh Bakhtiaris bok, den är avslöjande och rolig.

Och jag gissar att du redan läst Stieg Larssons båda spänningsromaner.
Middlesex - ja, den läste jag höstas, det hade varit en bra greklandsläsning! Och rätt gissat - Stieg Larssons båda böcker slukade jag i julas... Väntar på den tredje med spänning. (För visst hann han skriva tre böcker innan han - alldeles för tidigt - avled?)

Ett förlag som har härliga deckarförfattare i sitt stall är Minotaur, där finns författare som Peter Robinson, Denise Mina, Stephen Booth. Min sambo har fnyst åt "mina engelska deckare" men har nu vaknat och nu får vi låna böckerna på biblioteket, jag hade ju redan gett bort pocketversionerna av dem!

På sommar-väntelistan finns nu "Snabba cash", "Kalla det vad fan du vill", "Hohaj" och "Solstorm". En engelsk deckare måste också med - kanske "En bit av mitt hjärta" av just Peter Robinson eller något av Stephen Booth.
Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 14:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
En engelsk deckare måste också med - kanske "En bit av mitt hjärta" av just Peter Robinson eller något av Stephen Booth
Eller Av kött och blod av John Harvey? Har precis köpt den inför sommarens resa. Låter bra. Läs här...
Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 16:41
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Vet inte om "Kalifens hus" av Tahir Shah har kommit ut i pocket än. Hur som helst så är den boken precis en sådan man gärna har med sig på resan. Handlar om en familj, som flyttar från England till Marocko, och deras första år i Casablanca, där de har köpt ett fantastiskt renoveringsobjekt till hus. Tänkte hela tiden under läsningen vilken härlig film denna bok kunde bli. Vilka kulturkrockar, vilka miljöer, vilka människor!

Ivi
Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 18:01
inkfishs avatar

Gita: Stieg Larssons tredje kommer i slutet av maj (hoppas få med mig den till Karpathos ). Sen läste jag i dag att den kommer som ljudbok först - en hel månad innan!

Om du gillar deckare: Danska Gretelise Holms tre deckare är jättebra. Paranoia, Ömorden, Krigsbarn.

Jag blev så trött på livströtta manliga poliser att jag slutade läsa deckare ett tag. Sen hittade jag Gretelise Holm och blev hel nöjd. Huvudpersonen är kvinna och i 55-årsåldern, vilket är väldigt ovanligt i genren.

(Fast jag gissar nästan att du redan läst dem, du verkar ha bra koll på bokmarknaden )
Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 18:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Men, dessa tunga böcker!!! Är det enkom jag själv som via PC-n drar hem e-böcker från biblioteket till Toshiban? (Pocket-Pc) Bibliotekens utbud av titlar i e-boksformat är ju nästintill oändligt numera. Till och med Willmaguidens "Öluffa i Grekland" finnes i sortimentet!!!

PÅ ett särskilt minneskort omfattande 256 MB får man ju rum med cirka 80 titlar!!! OK; de går ut efter en månad, men då är man ju hemma igen!!!

Minneskortet väga ju enkom några få gram!!!

Ehuru härmed???

Arne

"Med Hustrun som ändock undrar om Toshiban icke egentligen var en present från Arne på födelsedagen"
Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 23:28
inkfishs avatar

Arne! Duger Toshiban till att smälla kackerlackor med? Ibland är en pocketbok oslagbar

Gita: jag har bara läst en Indridason, den om en kvinna i grönt. Den var väldigt otäck och väldigt bra - fast strax därefter blev jag mätt på deckare så det blev inte så många fler.

(Jo en, en svensk: Box 21 av Roslund & Hellström har du troligen redan läst. Men den var en enormt bra skildring av den vidriga hanteringen i trafficking.)

Kul att du har Gretelise Holm kvar, hon är jättebra och finns i pocket!
Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 21:01
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Gita: Stieg Larssons tredje kommer i slutet av maj (hoppas få med mig den till Karpathos ). Sen läste jag i dag att den kommer som ljudbok först - en hel månad innan!
Underbart! Hoppas kvalitéen håller... Gretelise Holm har jag inte läst, det skall testas!

Håller med att dessa (engelska) deckare kan göra en lite mätt och trött, man får ta en då och då - och växla med Mma Ramotswe eller dyl. Märkte idag att jag inte har läst Patricia Cornwalls två första böcker, härligt! Något att se framemot.

Ivi - Tack för tipset på Kalifens hus, det låter som en bok som jag skulle kunna tycka om.

Arne - ideén är bra, men funkar inte om man skall ligga i en solstol och läsa. Och härhemma läser jag mestadels i sängen, det är nattningsritualen sedan barndomens tider. Till Grekland tar jag med pocketböcker, de väger inte så mycket, och så lämnar jag kvar dem där.

Tips på en ny bok som låter hemsk - Levande begravd av Peter James:

"Vilken mardröm! Vad skulle du säga om du på din svensexa blev begravd i en kista tillsammans med en flaska whisky och en walkie-talkie? Hur skulle du känna dig när du hörde spaden i jorden och det första smattret mot kistans tak."

Brr...

Jag vill också tipsa om alla Arnaldur Indridasons böcker, deckare från Island. En njutning att läsa...
Svara med citat
Gammal 2007-03-30, 17:58
inkfishs avatar

Förresten Gita, du som ville ha nåt uppslukande: det mest uppslukande jag läst de senaste åren är Lasermannen av Gellert Tamas. Men den måste du redan ha läst, väl?
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:55.