![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Jeg er en sånn som sluker ca. tre bøker i uken, men den deiligste, vakreste, mest livslystgivende boken jeg vet er "Kilden" av Gabriel Scott. Den må jeg lese med jevne mellomrom. Scott skriver om fiskeren Markus, som "ser det store i det lille og skjønnheten i det enkle." Det finnes ikke bedre måte å virkelig øke gleden over livet på enn å lese denne boken.
Jeg vet ikke om "Kilden" er oversatt til svensk, men det er virkelig en nydelig liten bok som alle burde lese minst en gang. Enfoldige Gabriel er en stakkarslig person i andres øyne, likevel makter han å gjøre sin lille verden og naturen som omgir ham, til en symfoni av lykke. "Kilden" er min valium, min psykolog og min evige følgesvenn. |
|
||||
|
||||
![]()
Snabbletade - jodå, den ska finnas på svenska, Källan eller Brevet till fiskaren Markus.
Tack för tipset ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Själv läser jag ofta böcker på både norska och danska utan några som helst problem. Även om jag inte förstår alla ord blir sammanhanget klart ändå. Rekommenderas för den som vill förbättra sina kunskaper i våra grannländers språk.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
..och jag parallelläser Kallifatides Mödrar och söner och Kristendom för ateister av Olle Carlsson.....två mycket bra böcker!
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Apropå Kallifatides så har jag fortfarande hans Herakles oläst sen semestern... Får väl stryk av Erik nu
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
..ja jag tycker den är rätt bra...men inte bland hans bästa...
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Tack! Alltid något.
![]() Jag blir oftast så sömnig av sånt som tar avstamp i mytologin ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Det är nog ett väldigt bra tips du får av Annki här ovanför ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för tipset!
Nu har jag beställt Dianas ö, borde väl komma före nästa helg. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag tycker själv mest om "Dianas ö" av alla hans böcker, eftersom den ger en sådan levande beskrivning av det grekiska vardagslivet. Lycka till med bokläsandet! Ann-Kristin ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Är inne på bok nummer två "Kungars död" i serien "Kejsaren" av Conn Iggulden.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ett förlag som har härliga deckarförfattare i sitt stall är Minotaur, där finns författare som Peter Robinson, Denise Mina, Stephen Booth. Min sambo har fnyst åt "mina engelska deckare" men har nu vaknat och nu får vi låna böckerna på biblioteket, jag hade ju redan gett bort pocketversionerna av dem! På sommar-väntelistan finns nu "Snabba cash", "Kalla det vad fan du vill", "Hohaj" och "Solstorm". En engelsk deckare måste också med - kanske "En bit av mitt hjärta" av just Peter Robinson eller något av Stephen Booth. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Vet inte om "Kalifens hus" av Tahir Shah har kommit ut i pocket än. Hur som helst så är den boken precis en sådan man gärna har med sig på resan. Handlar om en familj, som flyttar från England till Marocko, och deras första år i Casablanca, där de har köpt ett fantastiskt renoveringsobjekt till hus. Tänkte hela tiden under läsningen vilken härlig film denna bok kunde bli. Vilka kulturkrockar, vilka miljöer, vilka människor!
Ivi |
|
||||
|
||||
![]()
Gita: Stieg Larssons tredje kommer i slutet av maj (hoppas få med mig den till Karpathos
![]() Om du gillar deckare: Danska Gretelise Holms tre deckare är jättebra. Paranoia, Ömorden, Krigsbarn. Jag blev så trött på livströtta manliga poliser att jag slutade läsa deckare ett tag. Sen hittade jag Gretelise Holm och blev hel nöjd. Huvudpersonen är kvinna och i 55-årsåldern, vilket är väldigt ovanligt i genren. (Fast jag gissar nästan att du redan läst dem, du verkar ha bra koll på bokmarknaden ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Men, dessa tunga böcker!!! Är det enkom jag själv som via PC-n drar hem e-böcker från biblioteket till Toshiban? (Pocket-Pc) Bibliotekens utbud av titlar i e-boksformat är ju nästintill oändligt numera. Till och med Willmaguidens "Öluffa i Grekland" finnes i sortimentet!!!
PÅ ett särskilt minneskort omfattande 256 MB får man ju rum med cirka 80 titlar!!! OK; de går ut efter en månad, men då är man ju hemma igen!!! Minneskortet väga ju enkom några få gram!!! Ehuru härmed??? Arne "Med Hustrun som ändock undrar om Toshiban icke egentligen var en present från Arne på födelsedagen" |
|
||||
|
||||
![]()
Arne! Duger Toshiban till att smälla kackerlackor med? Ibland är en pocketbok oslagbar
![]() Gita: jag har bara läst en Indridason, den om en kvinna i grönt. Den var väldigt otäck och väldigt bra - fast strax därefter blev jag mätt på deckare så det blev inte så många fler. (Jo en, en svensk: Box 21 av Roslund & Hellström har du troligen redan läst. Men den var en enormt bra skildring av den vidriga hanteringen i trafficking.) Kul att du har Gretelise Holm kvar, hon är jättebra och finns i pocket! ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Håller med att dessa (engelska) deckare kan göra en lite mätt och trött, man får ta en då och då - och växla med Mma Ramotswe eller dyl. Märkte idag att jag inte har läst Patricia Cornwalls två första böcker, härligt! Något att se framemot. Ivi - Tack för tipset på Kalifens hus, det låter som en bok som jag skulle kunna tycka om. Arne - ideén är bra, men funkar inte om man skall ligga i en solstol och läsa. Och härhemma läser jag mestadels i sängen, det är nattningsritualen sedan barndomens tider. Till Grekland tar jag med pocketböcker, de väger inte så mycket, och så lämnar jag kvar dem där. Tips på en ny bok som låter hemsk - Levande begravd av Peter James: "Vilken mardröm! Vad skulle du säga om du på din svensexa blev begravd i en kista tillsammans med en flaska whisky och en walkie-talkie? Hur skulle du känna dig när du hörde spaden i jorden och det första smattret mot kistans tak." Brr... Jag vill också tipsa om alla Arnaldur Indridasons böcker, deckare från Island. En njutning att läsa... |
|
||||
|
||||
![]()
Förresten Gita, du som ville ha nåt uppslukande: det mest uppslukande jag läst de senaste åren är Lasermannen av Gellert Tamas. Men den måste du redan ha läst, väl?
|
![]() |
|
|