Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-20, 23:34
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Har man en dator som står och går hemma och vill komma åt att använda den utifrån så är väl det enklaste att installera Real VNC server
Det är absolut det billigaste eftersom det är gratis, men jag håller inte med om att det är enklast. Förutom fast IP eller motsvarande krävs port forwarding (om man har en NAT-router, men det har väl de flesta), som kan vara lite klurigt att få till. Fördelen med webbaserade fjärrstyrningsverktyg är att de bara använder HTTP-trafik så de kommer igenom brandväggen/routern utan specialinställningar. Nackdelen är att det inte finns någon sådant tjänst som är gratis - inte vad jag vet i alla fall.
Svara med citat
Gammal 2007-02-20, 23:42
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Soldyrkaren Visa inlägg
Det är absolut det billigaste eftersom det är gratis, men jag håller inte med om att det är enklast. Förutom fast IP eller motsvarande krävs port forwarding (om man har en NAT-router, men det har väl de flesta), som kan vara lite klurigt att få till. Fördelen med webbaserade fjärrstyrningsverktyg är att de bara använder HTTP-trafik så de kommer igenom brandväggen/routern utan specialinställningar. Nackdelen är att det inte finns någon sådant tjänst som är gratis - inte vad jag vet i alla fall.
Ja, det är klart att om man har en router så måste man ju konfigurera den så att trafiken kommer igenom. Tyvärr så är det alldeles för många som har en router och tror att de har en brandvägg då men om man börjar titta i den så har de stängt av brandväggsfunktionen och släpper igenom all trafik.
Själv har jag ingen router, kör med en vanlig switch och varsin fast ip-adress till mina datorer, sedan får man ju ha en brandvägg i datorn men den brukar gå lite enklare att konfigurera än om du ska in i routern och pilla.
Fram för bredband till folket så funkar det smidigt.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2007-02-20, 23:58
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
sedan får man ju ha en brandvägg i datorn
Ja - än så länge har jag inte vågat lita på att "bara" ha det. Men jag inser egentligen att det borde räcka.

Citat:
Själv har jag ingen router, kör med en vanlig switch och varsin fast ip-adress till mina datorer
De operatörer jag undersökt levererar antingen 1 fast eller flera dynamiska (såvida man inte köper dyr företagstjänst då man kan få flera fasta). Jag är därför mycket nyfiken på vilken operatör som gett dig flera fasta IP, det låter som en bra möjlighet.
Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 00:39
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Soldyrkaren Visa inlägg
De operatörer jag undersökt levererar antingen 1 fast eller flera dynamiska (såvida man inte köper dyr företagstjänst då man kan få flera fasta). Jag är därför mycket nyfiken på vilken operatör som gett dig flera fasta IP, det låter som en bra möjlighet.
Vår bostadsrättsförening har Riksnet www.riksnet.se som isp. Vi får det antal fasta ip-adresser som vi behöver. Tidigare hade vi Bostream som blev uppköpta av Bredbandsbolaget men även då hade vi tillgång till så många ip-adresser som vi behövde.
Här i Umeå har nästan alla bostadsrättsföreningar avtal som innebär att man kör med fasta ip-adresser, de isp:er som inte kan erbjuda detta har inte mycket att hämta här. Dock är det lite olika hur många adresser man tilldelar men de har ju lite svårt att sälja tilläggstjänster om de inte ger ip-adresser så det räcker till varje burk som ska kopplas mot nätet. Kostnaden per hushåll är ju alltid en förhandlingssak men vi som har en större förening (235 lgh) börjar inte ens diskutera med en isp som vill ha över 100 kr/månad. Då äger vi naturligtvis nätverket i husen själv liksom att vi hyr svartfiber ända fram till isp:ns utrymmen.

Mvh Janérik (som undrar när vi blir off-topic här)
Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 07:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Här kommer mera. Jag tror att det fungerar ovanligt bra här i Umeå. När jag flyttar in i en ny bostadsrätt till hösten får vi bredband och fasta aviften för IP telefoni för 160 kr/mån. Men då måse alla ansluta sig. I den hyreslägenhet jag bor i nu kostar bredbandet över 300 kr/mån.

Har personligen inget behov av att vara uppkoppland under mina resor utan det räcker med några minuter på ett internetcafé då och då eller inget alls. Naturligtvis förstår jag att det är annorlunda om man måste arbeta och skicka hem material kontinuerligt och då kanske det är värt priset. En grekisk vän beskriver dock Grekland som ett dator u-land i jämförelse med Sverige så det lär inte vara enkelt.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:17.