![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Ja du, det var ännu en fin bild, men jag måste ändå fråga vad det är som gör att du hellre väljer Folegandros före Serifos om du var tvungen att välja? Passar båda öarna lika bra för en barnfamilj, barnen är 10 och 13? Barnen tycker det är kul att hitta lite reskompisar och det kanske är svårare att göra det på Serifos om det är färre som reser dit än till Folegandros. Jag har visserligen fått för mig att det är mest par som åker till Folegandros, stämmer det?
Som sagt valet är svårt och det kanske slutar med att vi väljer först när vi är i Grekland. Det är ju det som är en del av charmen med själva ö-luffandet, att man är så fri att välja när man väl är på plats. Passar inte en ö åker man till en annan ![]() Har lång tid kvar att fundera.... Trevlig helg allesammans! ![]() /Karin |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror att barnen skulle träffa bra många fler kompisar på Folegandros än på Serifos. Folegandros är som ett Amorgos light, och om något påminner om Amorgos väljer jag naturligtvis det framför något annat.
![]() Folegandros är intimare, puttenuttigare, charmigare och mer romantiskt än vad Serifos är. Däremot är Serifos mer "grekiskt". Folegandros kan upplevas som lite tillrättalagt, lite kulissartat och lite för perfekt. Men bara lite. Ta båda! Här kommer en kvällsbild från bedårande - och helt bilfria - Chora på Folegandros: ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
När jag var på Folegandros med min vuxna dotter var torget uppe i Chora en fin plats där vi såg barn springa omkring och leka med varandra. Mest grekiska barn men även en del turister. Chora är inte för tillrättalagt utan bara väldigt välskött, turistpolitiken genomtänkt och det vackra gamla kastrot välvårdat och kärleksfullt förvaltat. Maten är god och vällagad och stämningen är bra och vardagligt grekisk med ett stråk av enkel elegans.
De stränder vi besökte var enligt min uppfattning riktigt bra och numera när det går badbåtar mer tillgängliga än tidigare. Vi tog bussen och vandrade den sista biten. Jag tror dottern åkte åsna med en gammal farbror och hans hustru upp från stranden till busshållplatsen. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Jag gillade Folegandros mycket mer än Serifos när vi var och båtluffade i somras jag och tjejen. Folegandros var det mer mysfaktor i än på Serifos. På Serifos fanns det enbart greker som jag uppfattade det som och Serifos var mer blandat turister och greker.
Choran på Folegandros är väldigt mysig med smala gränder och vitkalkade hus och flertalet restauranger och kaféer. Choran i Serifos var mysig den med men helt öde på kvällen. På Folegandros bodde vi på Vardia Bay i hamnen som var det bästa boendet vi hade under vår båtluff med bra standard på rummen och stor balkong med utsikt över hamnen där man kunde se fiskarna laga sina nät och förbereda sig för morgondagens fiske. Gillade ni Amorgos så rekomenderar jag helt klart Folegandros då atmosfären är liknande på båda ställen. |
|
||||
|
||||
![]()
Vi var till Serifos i somras och Folegandros året innan dess. Jag slår också ett slag för Folegandros. Mycket mysigare stämning än på Serifos.
Har dock inga barn, så jag vet inte vad som är barnvänligast dock. Men Serifos har bättre stränder enligt mig, riktigt fina sandstränder, en i byn och några andra på vespa-avstånd. Folegandros har också helt ok stränder, men bor man i Chora är det en liten bit. |
|
||||
|
||||
![]()
Håller med mattias. Vi bodde också på vardia bay, bra strand både vid hamnen och bakom hotellet. Min favorit-chora tror jag nästan att folegandros har. Serifos tyckte jag var lite rörigt med trafik och byggen, men det var några år sen.
gunnar |
|
|||
|
|||
![]()
Hej igen!
Det tycks som Folegandros är en mycket mysigare ö än Serifos efter alla inlägg. Jag måste fråga Gunnar och Mattias om ni har haft barn med er när ni har besökt Folegandros och om de i så fall tyckte om ön? Jag har fått för mig att det är en ö som mest par besöker och inte så många barnfamiljer men då ön lockar och påminner om Amorgos, som är vår favoritö, så vore det kul att testa ön i sommar. Det vore roligt om fler barnfamiljer kunde höra av sig och berätta om de tyckte att Folegandros passade dem. Det verkar som det är bättre att bo i hamnen när man har barn eller??? Hälsn Karin |
|
|||
|
|||
![]()
Har inte rest med barn utan bara jag o tjejen. Var på Folegandros ni ska bo är en smaksak. Vill ni ha nära till bad, vilket jag föredrar, ska ni bo i hamnen. Vill ni ha större utbud på restauranger ska ni bo i Chora men då får ni åka buss till stränderna.
Jag tycker det är enklare att ha nära till bad och sen tar man bussen på kvällen och äter en god middag i chora. Finns även ett fåtal restauranger i hamnbyn. Senast redigerad av inkfish den 2007-03-06 klockan 10:49. Anledning: långt citat |
![]() |
|
|