Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-07, 08:41
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kameratips?

Visst låter det bra men men. Får vänta och se vad tester säger om denna kamera från Olympos. Tror inte den kan mäta sig med en systemkamera.
Kan rekommendera Canon 850. Har bra vidvinkel samt tar bra kort. Dottern köpte en till jul och har testat den riktigt. Tyvärr är det så att man kan inte både ha bra vidvinkel och bra tele i samma objektiv.
Har själv införvärvat ett 70 - 300 av märket Nikkon. Tar bra bilder.
Häls/Chras
Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 09:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Tror inte den kan mäta sig med en systemkamera.
Helt rätt. Man ska inte jämföra kompaktkameror med systemkameror. Det är som att jämföra en cykel med en moped. Det första beslutet man måste ta är med andra ord om det är en kompaktkamera eller en systemkamera man vill ha. Sedan jämför man kompaktkameror med kompaktkameror och systemkameror med systemkameror.

Dock, med så BRA digitala kompaktkameror som det finns nu, finns det ingen anledning för den som enkelt vill ta bra fotografier för egen glädje att överhuvudtaget fundera på en systemkamera. Den som är intresserad av att "mixtra" ska däremot självklart välja en systemkamera. Och nu finns det ju bra sådana också till överkomligt pris.
Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 10:05
Chrass avatar

Helt rätt Elisabet
Dock blir det cykel mot cykel. I det senare fallet en tävlingscykel.
Svårigheten är att välja rätt kamera som passar en själv. Eftersom utbudet är så stort kan det vara svårt. Föredrar själv en kampaktkamera med bra vidvinkel dvs motsvarande 28mm. De flesta har 38mm. Således vidvinkel framför långt tele. den så kallade digitala zoomen kan man bortse från. denna operation gör man lika bra i en dator.
Vad man bör tänka på vid inköpet är att man väljer ett känt märke, bra minneskort och en bra manual till kameran. Helst också med ett bra batteri och inte de vanliga AA-batterierna.
Förövrigt är resten oftast en smaksak.
//Chras
Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 10:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Dock blir det cykel mot cykel. I det senare fallet en tävlingscykel.
Okej då Fast jag tänkte mig att mopeden är kompaktkameran; man bara startar och sen går den automatiskt tills man stänger av den igen. Cykeln måste man ju trampa själv
Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 11:57
Chrass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Okej då Fast jag tänkte mig att mopeden är kompaktkameran; man bara startar och sen går den automatiskt tills man stänger av den igen. Cykeln måste man ju trampa själv
Eller att batteriet tar slut. Annars bra liknelse.
Chras
Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 10:22
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Nej den kan inte mäta sig tekniskt med en systemkamera lika lite som en systemkamera (småbildsformat) kan mäta sig med mellanformatskameror typ Hasselblad osv. Få människor ser dock skillnaden i praktiken.

Om man tänker igenom vilka behov man har av ännu högre bildkvalité, vad det i så fall får kosta och hur mycket kameraväska man vill bära på, tycker jag att denna typ av kamera blir intressant.
Jag har släpat tung analog kameraväska i 30+ år men är numera helt tillfreds med en annan digital långzoomare; Panasonic FZ30.

Någon klok människa sa: Den bästa kameran är den man har med sig!

//PO
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:54.