Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-02-21, 20:55
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Lefkas 2001

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Med taxi/egen bil tar det beroende på (hur galen) chaufför ca 1 timme från Lefkas stad till Parga. Förmodligen kommer Du att bo mellan Lefkas stad och Nidri så lägg på max en kvart till.
Moppe blir toklångt och med buss och byte i Preveza lär Du inte hinna mer än förrätten innan Du måste vända.
Åk gärna skapligt på eftermiddagen så ni får se sträckan i dagsljus, många vackra utsikter är det.

//PO
Tack för svar! Det kan nog tänkas att vi satsar så mycket som en dag på Parga, så egentligen undrade jag mest om man skulle orka åka "hem" till Lefkas igen efter middagen. Och det låter det ju faktiskt som om man skulle orka, vilket är bra.

Vi har inte ordnat med boende på Lefkas ännu. Jag har fått för mig att jag skulle vilja bo på västkusten, men vad jag förstår ligger de flesta hotellen i stället på östkusten. Boendetips mottages hur som helst tacksamt!

Ruby
Gammal 2005-02-21, 23:08
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby

Vi har inte ordnat med boende på Lefkas ännu. Jag har fått för mig att jag skulle vilja bo på västkusten, men vad jag förstår ligger de flesta hotellen i stället på östkusten. Boendetips mottages hur som helst tacksamt!

Ruby
Det finns en läcker liten by på nordvästkusten som heter Agios Nikitas, en gågata, några tavernor och hotell, fin strand mitt i och norr om byn samt nära till den större Katishma beach söderut. Västkusten har annars nå´n sorts exploateringsstopp/naturskydd så det är dåligt med boenden där.

Ving har hotell i Ag. Nikitos.

//PO
Gammal 2005-02-22, 08:12
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Det finns en läcker liten by på nordvästkusten som heter Agios Nikitas, en gågata, några tavernor och hotell, fin strand mitt i och norr om byn samt nära till den större Katishma beach söderut. Västkusten har annars nå´n sorts exploateringsstopp/naturskydd så det är dåligt med boenden där.

Ving har hotell i Ag. Nikitos.

//PO
Ving hade paketresor till Agios Nikitas,men det resmålet är borttaget ur deras program nu.

Vassiliki på sydkusten har boende du kan boka på nätet, därifrån nås också byn Fiskardo på Kefallonia med färja. Ett tips är att du söker på googles.

epiros
Gammal 2005-02-22, 12:41
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Ving hade paketresor till Agios Nikitas,men det resmålet är borttaget ur deras program nu.

epiros
Jo Ving är ju numera instoppat i 'My Travel' tillsammans med Always och söker man på Ag.Nikitos hos My Travel så finns hotell Calypso bokbart men det syns inte om det är med Ving/Always om man inte går vidare och bokar.

Det finns ett trivsamt hotell vid stranden, till vänster där gatan slutar, men jag kommer inte ihåg vad det heter, men det är byggnaden til höger i bild precis bakom strandmuren.

//PO

Agios Nikitas

Vassiliki
Gammal 2005-02-22, 12:46
yvonne yvonne är inte uppkopplad

Annars kan jag rekommendera hotel Odysseas som ligger en bit upp på gatan som går ner till stranden. Ett mycket trevligt hotell, med underbar personal.
Gammal 2005-02-22, 13:29
Avstängd

[QUOTE=PO]Jo Ving är ju numera instoppat i 'My Travel' tillsammans med Always och söker man på Ag.Nikitos hos My Travel så finns hotell Calypso bokbart men det syns inte om det är med Ving/Always om man inte går vidare och bokar.

Jaha, det var ju glädjande att höra . Så då finns fortfarande möjligheten att åka charter till Agios Nikitas då. Har alltid besökt den byn då jag varit på Lefkas och alltid tänkt att..... nästa år då ska jag ta en rofylld vecka här. Det har ännu inte blivit av. MEN man ska ju aldrig säga aldrig

epiros
Gammal 2005-02-22, 13:39
Rubys avatar

Agios Nikitas ser ju jättehärligt ut! Och det låter trevligt på era beskrivningar också. Jag ska definitivt undersöka det vidare!

Hur är det i Vassiliki? Är det inte mer liv (i betydelsen oväsen ) där? Det känns som om vindsurfing kan locka många festande ungdomar... eller? Jag är i och för sig inte så värst gammal själv, men jag gillar lugn och ro.

Ruby
Gammal 2005-02-22, 13:54
Avstängd

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Agios Nikitas ser ju jättehärligt ut! Och det låter trevligt på era beskrivningar också. Jag ska definitivt undersöka det vidare!

Hur är det i Vassiliki? Är det inte mer liv (i betydelsen oväsen ) där? Det känns som om vindsurfing kan locka många festande ungdomar... eller? Jag är i och för sig inte så värst gammal själv, men jag gillar lugn och ro.

Ruby

Agios Nikitas ligger framför allt vackert inbäddad med grönska och berg inpå sig.
Och där känns mer av grekisk sommaridyll.

I Vassiliki är det mer "livligt", men oväsen vet jag inte om där är.Men den har en mysig liten hamn som kantas av tavernor och så. Där är gott om vindsurfande ungdomar, och det kan blåsa rätt friskt på eftermiddagen, men ni reser väl så pass tidigt på säsongen trycket är kanske inte så stort just då. En bit därifrån finns också en mindre strand dit det gåt badbåtar. Vassiliki ligger också bra till för utflykter till västkusten.

ha det gott vad ni än väljer

epiros
Gammal 2005-02-22, 14:20
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Vi var i Vasiliki i september och nå´t liv var det inte, de surfare vi såg hade snarare en rätt laid back attityd, Hey dude, wazah! Själva byn är för liten för nått större hålligång. Om ni ändå har tagit er till sydkusten så åk ner till grannbyn Sivota, mycket mysig och naturskön naturhamn för seglare, inte mycket till bad men mysiga tavernor.

Sivota

//PO
Gammal 2005-02-22, 14:21
Rubys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
I Vassiliki är det mer "livligt", men oväsen vet jag inte om där är.Men den har en mysig liten hamn som kantas av tavernor och så. Där är gott om vindsurfande ungdomar, och det kan blåsa rätt friskt på eftermiddagen, men ni reser väl så pass tidigt på säsongen trycket är kanske inte så stort just då. En bit därifrån finns också en mindre strand dit det gåt badbåtar. Vassiliki ligger också bra till för utflykter till västkusten.
Det lät ju också helt okej faktiskt. Det kanske blir en natt där i alla fall, eftersom vi kommer direkt från Kefallonia. Pojkvännen är dock känslig för vind, så vi får se hur länge vi stannar...

Hur är det förresten att åka moppe på ön? Är vägarna okej, och framför allt - kommer man ner till havet?

(Det kan nog bli en lång tråd det här... )

Ruby
Gammal 2005-02-22, 14:27
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Vägarna är mycket bra, särskilt om man gillar bergsserpentiner.. men det finns en kustväg också, bred och bra runt nästan hela ön, mycket trafik mella Nidri och Lefkada, annars lugnt.

//PO

Västkusten Lefkas

Gammal 2005-06-29, 12:12
Ingalena Ingalena är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

En eftermiddag när jag kom från Fiscardo till Vassiliki missade jag bussen till Nidri. Så jag har promenerat från Vassiliki till Nidri under natten. Det var nog den tyngsta vandring jag gått . Jag hade ryggsäck att bära på och backen upp var inte att leka med! Men med moped hade det nog gått bättre
Gammal 2005-07-03, 22:10
Avstängd

Citat:
Ursprungligen postat av Ingalena
En eftermiddag när jag kom från Fiscardo till Vassiliki missade jag bussen till Nidri. Så jag har promenerat från Vassiliki till Nidri under natten. Det var nog den tyngsta vandring jag gått . Jag hade ryggsäck att bära på och backen upp var inte att leka med! Men med moped hade det nog gått bättre
Åååååh fy för hundan , den vandringen hade jag inte velat göra ens på dagen. Kanske skulle du satsat på en övernattning i Vassiliki istället. Eller var det mödan värt så här i efterhand ?

Tommy
Gammal 2005-07-04, 21:31
Zozo Zozo är inte uppkopplad

herregud ... klarade du av det ???? hur lång tid tog det ???
altså bussarna i nidri är inte att leka med ... de har konstiga tids intervaller .. man måste typ sova vid hållplatsen ..

Citat:
Gammal 2005-07-09, 10:10
Ingalena Ingalena är inte uppkopplad

Denna vandring blev starten på en serie "promenader" på de Joniska öarna. Jag bodde där under en längre tid. Sammanlagt blev det åtta veckolånga fotvandringar på Lefkas, Kefalonia och Ithaka. (Ser du en väg så har jag gått på den ). Hela tiden gick jag på nätterna och sov på stränderna på dagarna. Hade inte med tält men väl prylar att fixa enkel mat med. (Ja, det handlade om lite självplågeri). Tillslut hade jag gått ner 40 kilo på 10 månader även om det inte var huvudsyftet med promenaderna. Man lär sig mycket ensam på en öde väg i mörkret, så visst var det en minnesvärd upplevelse som gav mycket när jag ser på det så här i efterhand!
Gammal 2005-07-09, 15:20
Avstängd

Citat:
Denna vandring blev starten på en serie "promenader" på de Joniska öarna. Jag bodde där under en längre tid. Sammanlagt blev det åtta veckolånga fotvandringar på Lefkas, Kefalonia och Ithaka. (Ser du en väg så har jag gått på den ). Hela tiden gick jag på nätterna och sov på stränderna på dagarna. Hade inte med tält men väl prylar att fixa enkel mat med. (Ja, det handlade om lite självplågeri). Tillslut hade jag gått ner 40 kilo på 10 månader även om det inte var huvudsyftet med promenaderna. Man lär sig mycket ensam på en öde väg i mörkret, så visst var det en minnesvärd upplevelse som gav mycket när jag ser på det så här i efterhand!
Imponerande prestation. Då har du säkert mycket tips att ge till andra hågade vandrare som tänkt sig besöka dessa öar ?

Tommy
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46.