Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-06, 22:51
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av Brige
INSTÄMMER till fullo!! Vem tusan väljer att åka godståg när X2000 finns?? Bara för att vara nostalgisk? Varför åka "boskapsfärja" om bekvämare flytetyg finnes att tillgå
"Nostalgi"= obekvämt = dj-ligare värk = förstörd semester
Jag har ledsnat på alla skriverier om "båtluffar-känsla" och "äkta båtluff". Är en tågresa mera "äkta" om man väljer godståg, som "luffarna" i staterna gjorde i tågets barndom? Är en resa mindre värd, och oäkta, om den utföres på ett bekvämt, och, någorlunda smärtfritt sätt? Är det resandet i sej som värderas? För min egen del är det de platser jag besöker som är det primära. Och till dessa platser föredrar jag, eftersom jag har vissa fysiska begränsningar, att ta mej på minst krångliga vis. Vissa platser kommer jag aldrig att kunna besöka, tyvärr, därför måste jag ta reda på väldigt mycket INNAN jag åker till "nya" platser.
Yes! Jag blir småilsken och "taggar i" varje gång detta ämne blir aktuellt. Är det någon som i överhuvudtaget TÄNKER sej att en person som är beroende av rullstol skulle ägna så mycket som en minut åt det vi skriver?? Eller en person som behöver två kryckor för att ta sej fram?? Givetvis står det var och en fritt att tycka gällande förflyttning, val av flytetyg o.s.v. Men VEM avgör vad som är "äkta båt-luffar-känsla"
//Birgitta, som mer än gärna skulle åka limousine
Nu får du väl ändå tagga ner lite
Jag tycker faktiskt att det är betydligt trevligare att åka med Romilda än med de moderna båtarna som finns. Blue Stars båtar är totalt opersonliga, de har nånting McDonalds liknande som serverar maten och har stolar ute på däck som är i princip omöjliga att sova i. Fördelarna med dessa båtar är att de är i det närmaste felfria då det gäller att hålla tidtabellen, de är modernt utrustade vad det gäller handikappvänlighet och de är relativt felfria i sin funktion eftersom de är ganska nya.
Visst, jag har full förståelse för att de som inte har full rörlighet eller av någon annan orsak värdesätter de saker som är bra på dessa båtar. Jag värdesätter andra saker på andra båtar och de sakerna kan aldrig Blue Star konkurrera med.
Jag har ju då fördelen att jag kan välja vad som för tillfället är viktigt vilket tyvärr inte alla kan göra, därför väljer jag gärna ett annat rederi om det finns möjlighet men det ska dock sägas att just GA:s färjor står jag gärna över då de tyvärr har en förmåga att vara väldigt dåliga på att följa tidtabellerna. Hellas Ferries eller Hellenic Seaways som de numera heter är alltså en ganska bra medelväg, de är ganska bra på att hålla tidtabellerna och har fortfarande kvar färjor med en viss personlighet.
Om man ska hårddra ditt tänkande om båtluffarkänsla och allt vad du säger så borde man väl också frångå alla boenden med en viss personlighet och skyffla in alla turister i Vingcenter-liknande hotellkomplex där alla sedan ska få bästa möjliga service oberoende av om de vill ha det eller inte.

Ett helt annat problem som jag ser med de nya snabbåtarna är ett rent ekonomiskt problem. tidigare var det enkelt, det fanns bilfärjor och Flying Dolphin. FD gick ungefär dubbelt snabbare och var dubbelt så dyra. Sedan kom Blue Star och ställde sej nånstans mitt emellan. Tyvärr är det så att många väljer BS då de är snabba och moderna men inte har FD-känslan av instängdhet. De traditionella bilfärjorna som kör alla udda linjer till halvt okända fantastiska öar får en sämre beläggning på de konkurrensutsatta linjerna och får säkert svårare att klara sej, jag har sett rabatter på upp till 50% förekomma på vissa linjer med traditionell bilfärja för att på så sätt lyckas få lite bättre beläggning.
Vad händer sedan då de traditionella färjorna är utkonkurrerade? Min teori är att BS höjer priset lite mera och även de moderna snabbåtarna (som ersatt FD) kan höja priset ytterligare. Helt plötsligt så finns inte trafiken kvar till t.ex. Donoussa, Folegandros och Anafi eftersom rederierna som körde de rutterna har gått i konkurs. Dessa små öar kanske på så sätt börjar tappa turister för att det blir alldeles för svårt att ta sej dit och därifrån till ett vettigt pris.
Den som lever får se vad som händer.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-06, 23:59
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Nu får du väl ändå tagga ner lite
Jag tycker faktiskt att det är betydligt trevligare att åka med Romilda än med de moderna båtarna som finns. Blue Stars båtar är totalt opersonliga, de har nånting McDonalds liknande som serverar maten och har stolar ute på däck som är i princip omöjliga att sova i. Fördelarna med dessa båtar är att de är i det närmaste felfria då det gäller att hålla tidtabellen, de är modernt utrustade vad det gäller handikappvänlighet och de är relativt felfria i sin funktion eftersom de är ganska nya.
Visst, jag har full förståelse för att de som inte har full rörlighet eller av någon annan orsak värdesätter de saker som är bra på dessa båtar. Jag värdesätter andra saker på andra båtar och de sakerna kan aldrig Blue Star konkurrera med.
Jag har ju då fördelen att jag kan välja vad som för tillfället är viktigt vilket tyvärr inte alla kan göra, därför väljer jag gärna ett annat rederi om det finns möjlighet men det ska dock sägas att just GA:s färjor står jag gärna över då de tyvärr har en förmåga att vara väldigt dåliga på att följa tidtabellerna. Hellas Ferries eller Hellenic Seaways som de numera heter är alltså en ganska bra medelväg, de är ganska bra på att hålla tidtabellerna och har fortfarande kvar färjor med en viss personlighet.
Om man ska hårddra ditt tänkande om båtluffarkänsla och allt vad du säger så borde man väl också frångå alla boenden med en viss personlighet och skyffla in alla turister i Vingcenter-liknande hotellkomplex där alla sedan ska få bästa möjliga service oberoende av om de vill ha det eller inte.

Ett helt annat problem som jag ser med de nya snabbåtarna är ett rent ekonomiskt problem. tidigare var det enkelt, det fanns bilfärjor och Flying Dolphin. FD gick ungefär dubbelt snabbare och var dubbelt så dyra. Sedan kom Blue Star och ställde sej nånstans mitt emellan. Tyvärr är det så att många väljer BS då de är snabba och moderna men inte har FD-känslan av instängdhet. De traditionella bilfärjorna som kör alla udda linjer till halvt okända fantastiska öar får en sämre beläggning på de konkurrensutsatta linjerna och får säkert svårare att klara sej, jag har sett rabatter på upp till 50% förekomma på vissa linjer med traditionell bilfärja för att på så sätt lyckas få lite bättre beläggning.
Vad händer sedan då de traditionella färjorna är utkonkurrerade? Min teori är att BS höjer priset lite mera och även de moderna snabbåtarna (som ersatt FD) kan höja priset ytterligare. Helt plötsligt så finns inte trafiken kvar till t.ex. Donoussa, Folegandros och Anafi eftersom rederierna som körde de rutterna har gått i konkurs. Dessa små öar kanske på så sätt börjar tappa turister för att det blir alldeles för svårt att ta sej dit och därifrån till ett vettigt pris.
Den som lever får se vad som händer.

Mvh Janérik
Hej Janérik!
Nää, jag taggar inte ner av den enkla anledningen att du inte tycks förstå vad jag menar. DU har valmöjligheter då det gäller båtarna. Många andra har inte det. Det finns t.o.m. människor som inte KAN båtluffa eftersom dom är beroende av sin rullstol t.ex. Det handlar alltså inte om att "VÄRDESÄTTA", utan om MÖJLIGHETEN att alls kunna båtluffa! DET är en himmelsvid skillnad det
Jag har också åkt med Romilda och kan bara lé åt hennes "charm" och till viss del håller jag med och förstår dej. De valmöjligheterna hade jag också FÖRE 11 maj-00. Numera är mina valmöjligheter begränsade och det är därför jag "taggar" i på ämnet, inte på dej inte!!! Utifrån de hinder jag numera har, ingår BlueStar Ferries i mina möjligheter, dock inte Romilda med medsystrar. I VÄRSTA fall kan jag "klänga" mej upp, att "klänga" ner, och i trängsel är betydligt svårare och leder med automatik till X antal dygns dj-vligare värk innan det ger sej. Vad gäller boendeformen du beskriver så finns den ju redan att tillgå eller hur? Många väljer den formen också. Även här är det bökigt värre. Ska vi åka till, en för oss, ny ö och jag ställer frågor på t.ex. Kalimera så önskar jag svaret i AVSTÅND; t.ex. "det är c:a 75 m till närmaste butik" Inte; "det tar bara ett par minuter till bageriet" Den som skriver kan ju inte veta hur lång tid det tar för MEJ att gå den sträckan. Den tid som en människa med "normalkondis" går 200m tar betydligt längre tid för mej att gå. Vissa dagar avstår jag helt även från att gå en så kort sträcka. Boenden som ligger högt upp= hög mysfaktor. Sorry, det är helt uteslutet för mej eftersom jag inte är massochist.
Angående din oro över nedläggande av båtlinjer; den oron är säkert befogad, om inte rederierna satsar på tillgänglighet för ALLA resenärer. Som det är nu så är det en utvald, oskadad skara resenärer som kan nyttja dessa båtar. Titta på Sverige o tågtrafiken ett alldeles eget, svenskt o sorgligt kapitel.

//Birgitta som snart åker och, säkerligen då blit nertaggad
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-07, 00:25
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av Brige
Hej Janérik!
Nää, jag taggar inte ner av den enkla anledningen att du inte tycks förstå vad jag menar. DU har valmöjligheter då det gäller båtarna. Många andra har inte det. Det finns t.o.m. människor som inte KAN båtluffa eftersom dom är beroende av sin rullstol t.ex. Det handlar alltså inte om att "VÄRDESÄTTA", utan om MÖJLIGHETEN att alls kunna båtluffa! DET är en himmelsvid skillnad det
Jag har också åkt med Romilda och kan bara lé åt hennes "charm" och till viss del håller jag med och förstår dej. De valmöjligheterna hade jag också FÖRE 11 maj-00. Numera är mina valmöjligheter begränsade och det är därför jag "taggar" i på ämnet, inte på dej inte!!! Utifrån de hinder jag numera har, ingår BlueStar Ferries i mina möjligheter, dock inte Romilda med medsystrar. I VÄRSTA fall kan jag "klänga" mej upp, att "klänga" ner, och i trängsel är betydligt svårare och leder med automatik till X antal dygns dj-vligare värk innan det ger sej. Vad gäller boendeformen du beskriver så finns den ju redan att tillgå eller hur? Många väljer den formen också. Även här är det bökigt värre. Ska vi åka till, en för oss, ny ö och jag ställer frågor på t.ex. Kalimera så önskar jag svaret i AVSTÅND; t.ex. "det är c:a 75 m till närmaste butik" Inte; "det tar bara ett par minuter till bageriet" Den som skriver kan ju inte veta hur lång tid det tar för MEJ att gå den sträckan. Den tid som en människa med "normalkondis" går 200m tar betydligt längre tid för mej att gå. Vissa dagar avstår jag helt även från att gå en så kort sträcka. Boenden som ligger högt upp= hög mysfaktor. Sorry, det är helt uteslutet för mej eftersom jag inte är massochist.
Angående din oro över nedläggande av båtlinjer; den oron är säkert befogad, om inte rederierna satsar på tillgänglighet för ALLA resenärer. Som det är nu så är det en utvald, oskadad skara resenärer som kan nyttja dessa båtar. Titta på Sverige o tågtrafiken ett alldeles eget, svenskt o sorgligt kapitel.

//Birgitta som snart åker och, säkerligen då blit nertaggad
Visst, jag har full förståelse för att du måste veta vissa saker om ett resmål före du åker till det. Det är en av fördelarna med att planera sin resa med hjälp av till exempel detta forum. Man kommer i kontakt med folk som redan varit där och som kan ge upplysningar som kan hjälpa dej och andra röresehindrade i resandet, jag har själv även försökt hjälpa till med detta vid något tillfälle om jag inte minns fel.
Däremot vill jag med en dåres envishet påstå att allt inte kan eller ska handikappanpassas, det finns helt enkelt alldeles för många platser som blir för dyra att handikappanpassa och därför i stället skulle stängas.
Då det gäller tillgängligheten på båtarna i Grekland så kommer det nog tyvärr att ta lång tid före alla båtlinjer är tillgängliga för rörelsehindrade. De rederier som finns idag har ofta ganska dålig ekonomi och köper in gamla båtar från olika länder och har inte råd att bygga om dem hur mycket som helst om de ska få en ekonomi i sina företag. Att t.ex. bygga en hiss i en båt kostar säkert en hel del och ibland kan det också vara svårt att få det att passa in i övriga delar av båten, då väljer man i stället bort att montera in hissen eftersom det inte finns krav på det från myndgheterna.
Många gånger har vi och säkert många andra här förvånats över hur många handikappade greker kan klara av sin vardag med de krämpor de har, jag kan inte annat än bli imponerad över deras seghet och ledsen över myndigheternas sätt att se på detta problem. Förhoppningsvis kan vi hjälpa till lite att få landets ekonomi att bli starkare och till slut även ge dessa människor ett drägligt liv. En stor del av detta är naturligtvis att det kommer turister som kräver att det anpassas, precis som du skriver så finns det en ekonomi i att kunna ta emot alla betalande gäster men så länge det är en bättre ekonomi i att inte bygga om för alla gäster så kommer det tyvärr att bli så att några blir lidande.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT