![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Vi var på besök i Kalmar nu i helgen och då bjöds vi på 2 olika grekiska rödviner, inköpta på systembolaget där...ett av dem var Naoussa, det andra kommer jag inte ihåg namnet på.Även retsina var köpt där.
Eftersom jag själv bott i Kalmar tills för 2 år sen så kan jag berätta att vi alltid hittade grekiska viner där, både vita och röda och vi beställde också lådor ur beställningssortimentet..T o m Mythosöl kunde vi beställa.. Har det ändrats så mycket ? Jag har f ö köpt grekiskt vin där även sen vi flyttade till Lund. Lissi - som tycker systembolaget blivit BÄTTRE med åren. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Faktum är att det inte var helt lätt att få tag i grekiskt vin här i Kalmar. På det ena Systembolaget hade de varken grekiskt vin eller öl. Vi åkte då in till centrum till Kalmars andra Systembolag. De hade Naoussa Boutari och EN ENDA flaska av Pezoules. Den sistnämnda hade de rea på, den skulle utgå ur sortimentet. Så nu kvarstår bara Naoussa...., MEN, som fler skrivit här ovan...., det går alltid att beställa hem vad man vill ha, men det tar några dagar innan man får sitt vin. Framförhållning när det gäller inköp av grekiskt vin är alltså att rekommendera. Carina |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pezoules finns kvar här och där i landet men bara några få flaskor på de flesta ställen. Sök ort och butik, ni som vill haffa en flaska eller två. Faktiskt ett av de bättre grekvinerna i Sverige på många år i mitt tycke. 50 % Cabernet Sauvignon/50 % Merlot, relativt säkra druvsorter men ogrekiska. Pezoules nya årgång 2005 finns nu i beställningssortimentet för 69:- och med lite tur kan den ju komma in i ordinarie sortimentet. Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ska verkligen försöka få tag på några flaskor av den nya årgången. Tack för tipset! Carina ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
"DORKAS" -Spiropoulou agioritiko-rött vin
Från Peloponissos. Smakade första gången i förra veckan. Det var gott. Agapi ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ett annat tips förresten - man kan även ta in viner som inte alls finns i sortimentet. Det räcker med att veta vinets namn samt vingårdens namn och adress (man kan ju t.ex. spara en etikett från flaskan man drack på den där mysiga tavernan), och fylla i en blankett på närmaste systembolag. Sedan sköter Systembolaget resten. Efter ett tag får man veta vad det kostar, och kan då tacka ja eller nej. Man betalar samma påslag som för alla Systemets produkter, alltså ingenting extra för den extra hantering detta innebär. Man betalar också fraktkostnad, men det är inte så dyrt som man skulle kunna tro.
Ordet "privatimport" låter krångligt, men vi har testat och det är faktiskt så här enkelt. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mmmm, jag borde prova detta. Jag skriver för mycket, agerar för lite helt enkelt. ![]() Ett bra sätt att faktiskt utnyttja den enda inköpskanal vi privatpersoner har. Inga extra kostnader = suveränt. Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag gjorde en privatimport för någon månad sedan av ett vin från Sitia på Kreta. Det tog bara några veckor, sedan hade jag vinet att hämta på systemet. Det kostade förstås några kronor mer än på vinfabriken. Vad det kostar i affärerna på Kreta vet jag inte men det bev inte dyrt.
Otroligt smidigt. Lena |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
jag frigjorde lilla Bjuv från de två flaskor de hade här o ska provsmaka i helgen.
|
![]() |
|
|