Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-09, 14:05
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005
Standard Sv: Husrenovering

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Till trägolv använder jag endast såpa utom där det skall vara mathantering där tar jag halvolja. Agda
Hej,

Jag använde också halvolja till takbjälkarna med mycket gott resultat.

Trägolvet har vi ännu inte behandlat och det diskuteras fram och tillbaka om vilken metod som är bäst. Några experter säger att lackning är det absolut bästa, medan andra säger att olja är bäst. Såpar du det obehandlade trägolvet utan annan behandling eller menar du att du använder såpa efter halvoljan? I den delen där vi lade trädgolv för 2 år sedan har vi nu ett ganska så fult golv eftersom den högkvalitativa golvoljan visade sig vara en flopp. Nu har även den nyare delen av köket fått trägolv som vi fortfarande inte gjort något åt och det ser onekligen lite tokigt ut med en ljus och en mörk del. Det misslyckade golvet ska slipas om så småningom så att ljust trä kommer upp i dagern igen. Det enda rengöringsmedel jag använt på den gamla delen är såpa.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 14:11
Zanéts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Låter trevligt med er husrenovering hoppas ni får njuta av julen i ett färdigt hus. Kanske Skåne får lite snö till jul som förstärker stämningen.
Eva
Det ska bli riktigt roligt att fira jul i det egna hemmet för en gångs skull, speciellt nu när vi rivit väggar och öppnar upp ordentligt så att folk kan få plats Även jag hoppas på snö till jul, kanske inte så mycket för egen del, men väl för den snart 3-årige brorsonens skull

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 14:57
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Hej,

Såpar du det obehandlade trägolvet utan annan behandling eller menar du att du använder såpa efter halvoljan? I den delen där vi lade trädgolv för 2 år sedan har vi nu ett ganska så fult golv eftersom den högkvalitativa golvoljan visade sig vara en flopp.

//Zanét
Lacken och golvoljan skulle jag glömma direkt, det är att häda trägolvet! Jag stryker på halvoljan direkt i kök och matsalsdel eftersom den står emot matstänk bättre och du får ett snyggt golv hela tiden.
Till de andra golven använder jag ett ur gammalt recept 1liter koncentrerad såpa + 4 liter kallt vatten som skuras in direkt på det obehandlade golvet. Resultatet blir otroligt bra!
Agda
Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 17:25
Zanéts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Lacken och golvoljan skulle jag glömma direkt, det är att häda trägolvet!Agda
Tusen tack för tipset Agda och alla ni andra som varit behjälpliga Personligen tycker jag att halvolja verkar vara det bästa alternativet.

//Zanét
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:04.