Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2006-11-09, 20:51
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Det onde øyet

Onda ögat kan man också få när man är avundsjuk på någon, alltså den personen man är avundsjuk på får det onda ögat.

Man ska inte titta för länge på småbarn som man tycker är söta, då måste man spotta på barnet 3 ggr för att barnet inte ska få onda ögat. Inte riktigt spotta utan mera tvi tvi tvi. Det gäller även vuxna.

Rätt lustigt att det skrivs om detta idag, kommer precis ifrån en granntjej som utför denna ritual. Hennes syster var också där och hade ont i huvudet.
Systern som också är grekinna har aldrig trott på detta förrän ett par år sedan. I vilket fall som helst min vännina utförde bönen och hon tar salt och olja i ett litet glas och gör korset med tummen och pekfingret 3ggr vet inte exakt vad hon gör, en bön läser hon tyst och efter 5 minuter börjar huvudvärken att släppa på systern.

Trodde också att det var hokus pokus när jag flyttade ner, men när jag har överdjävlig huvudvärk ringer jag eller går över till min väninna och hon utför ritualen och värken släpper. Hon kan också se i olje glaset om man har mycket eller lite av det onda ögat.

Monica
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:33.