Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2006-10-19, 17:38
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Jag är inte som andra...

Ja, planerandet är en del av resan.
Här är det också jag som sysslar med att planera, hämta upplysningar på nätet, ser till att vi är pålästa - och maken är också helt nöjd med den fördelningen.

Jag har aldrig uppfattat ordspråket ”Planering är halva resan” så bokstavligt att jag tänkt att planeringen verkligen skulle utgöra hälften av en resa. Snarare som en del av resans många fasetter. Liksom hemkomsten, minnena, fotografierna, någon att dela sina upplevelser och erfarenheter med.

Planering är ibland praktisk och nödvändig, andra gånger överflödig. Beställer jag en resa lång tid på förhand kan jag gå och glädja mig till den resan, ”planera”, drömma och se fram till resan. Har jag möjlighet att åka impulsivt, vilket jag sällan har, men när jag gjort det, då har det varit kul att kunna sticka iväg och ta det som det kommer – helt utan månaders planering.

Åker jag till en välkänd plats, kanske mest för vila och få avkoppling med sköna bad – då behövs ingen noggrann planering, men drömmarna och längtan den har jag!

I våras åkte vi på ”våra livs resa” (får man väl säga) när vi besökte dottern i Australien. Innan vi kom till hennes stad besökte vi Sydney några dagar. Fem övernattningar hade vi där = fyra hela dagar. Ska man få maximalt ut av ett så kort besök på egen hand, en helt okänd plats, så tycker jag att det är nödvändigt att vara påläst och göra sig några tankar om vad man vill se och hur dagarna ska användas. Vi bodde mycket centralt och helt perfekt, vi fick maximalt ut av besöket, helt underbara dagar – vi vandrade runt och kände oss hemma i Sydney redan från första stund. Varför? Planering (och en bra karta)! Rolig planering under årets första, mörka vintermånader. Det finns så mycket upplysningar bl.a. på nätet och det var rolig planering som gjorde vårt besök i Sydney till något alldeles extra!

Många åker på en arrangerad resa när de åker på längre resor med okända mål. Jag vill hellre själv! Men då är planering ett av nyckelorden!

Så för mig är frågan om ”planering eller ej” en fråga om vilken resa jag gör. Reser jag runt bland välkända öar är det lycka att kunna vara oberoende av fasta planer. När vi besöker Aten vintertid gör jag mig ofta några tankar på förhand om vilka gamla resp. nya platser vi kunde tänka oss att besöka. Sen blir det ju inte alltid så….
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:46.