![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Santorini eller Athen som mål för flygresan från Sverige är i regel i första hand en fråga om pengar. Att köpa flygstol till Athen brukar vara det i särklass billigaste alternativet, om man inte satsar på sista minuten men du är ju ute i mycket god tid.
Vi flög till Athen med Sterling,(ToR 1500 kr) - buss (c:a 30 min.) till Lavrio som ligger söder om flygplatsen på Attikihalvöns sydspets - färja till Naxos. Om jag minns rätt så tog båtresan 2,5 timme och vi var framme på Naxos redan 18.30 i stället för kl.23 som var ankomsttiden om vi rest från Pireus. Lavrio som alternativ till Pireus verkar vara nästan okänt här på Kalimerasidan. Så här står det på Kalimera om Naxos: "Charter med Apollo eller Airtours. Åker du på egen hand är det enklast att köpa en flygstol till Aten eller Santorini. Naxos har bra båtförbindelser med både Pireus och Santorini. Smidigast är att flyga till Santorini, båtresan till Naxos tar drygt två timmar." Verkar vara gammal info... |
|
|||
|
|||
![]()
Tog båtresan endast 2,5 timmar? Det var inte så farligt. Det är ju vad man säger resan tar mellan Santorini och Naxos.
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi åkte med Superjet från Naxos till Rafina när vi skulle hem i somras. Tror att det tog ca 3 tim. Endast en halvtimme med buss mellan Rafina och flygplatsen. Nästa gång vi ska till Kykladerna kommer vi absolut att flyga till Aten och ta båten från Rafina.
Carina |
|
|||
|
|||
![]()
Hjälp, vad många olika valmöjligheter... hur tar man sig till Rafina då, och hur lång tid tar det?
|
|
||||
|
||||
![]()
Buss från flygplatsen, det tar endast 30 min. Det tar drygt en timme till Piraeus, så det går fortare till Rafina. Dessutom är Rafina en LITEN hamnstad så allt går mycket enklare och smidigare. Bussnumret kommer jag inte ihåg just nu, men det finns det säkert någon annan som vet.
|
|
||||
|
||||
![]()
En nackdel med Rafina är om man ska övernatta. På hemväg åkte vi via Rafina där vi hade en övernattning.
Det finns tre hotell i hela stan (vad jag hittade). Det billigaste kostade €60 men där vände vi i dörren utan att ens titta på rummet, de som jobbade där var inte värda några gäster alls enligt min mening. Vi bodde på Avra där vi betalade €80 inkl frukost men utan havsutsikt, havsutsikt kostade €15 extra. Sedan fanns också ett hotell som kostade €105 men jag tyckte Avra verkade trevligare. Vi gick runt lite o tittade, fanns en hel del butiker att handla i. Påkvällen blev det en Gyros Special som inte gick av för hackor, välkryddad och rejäl i storlek, dreglar lite lätt vid blotta tanken,har tyvärr glömt vad stället hette. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
![]()
Varianten båt Kreta - Naxos är också bra. Det tar ca 4 timmar och det brukar gå att hitta billiga flygbiljetter. Fördel är också om man bor ute i landet. Jag flög själv ner till Santorini och hem från Kreta
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej Gita,
Det tar inte så lång tid fr flygplats till Santorinis hamn - du tar lättast taxi. Med bussar tror jag det blir mackel m byten o så.Reser du med Apollos flyg så vet jag att båten "passar" in bra ! Om typ planet landar 13.30 så går kanske en stor båt till Naxos kl 15.30 ? Båten tar 2,5 - 4 tim beroende på båttyp. Färjorna (långsamma alt) är rätt trevliga faktiskt- skulle föredra en sådan. Priset ca 15 euro/vx och halva priset för barn fr 6 år annars gratis tror jag. Stanna inte på Santorini om du inte måste pga båttider inte passar eller hårda vindar el nåt.Åk direkt vidare!!Santorini är inte ngn vidare ö under högsäsong... Good Luck oxå Naxos i sommar via Santorini!! L |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
/Marianne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vi åkte precis vid skolavslutningen och stannade 10 dagar. Biljetterna våra var inte alls billiga, vi var för sena med att boka. Eller tidiga, sista dagarna före avresan vågade man inte öppna en tidning för alla annonser som "hoppade på en". Sista minuten resorna tor Santorini 14 dagar var så billiga att vi lungt hade levt "gratis" de extra 4 dagarna ![]() Så ska du åka i den tiden och har is i magen kan det bli billigare med sista minuten. Våra biljetter för 4 personer kostade 13 500 kr tot, då var Arlanda - Aten med Sterling den billigaste sträckan. Det hade blivit billigare att åka hem med dem från Aten, men när vi räknade in dyrare omkostnader blev skillnaden så liten (minns inte hur mycket) att vi prioriterade mer tid på öarna och inte en massa transport på hemvägen. Vi åkte hem med Apollo. /Marianne, som hade fullt med frost ute i morse och önskar att jag hade haft möjlighet att åka till Kreta eller något annat sydligt nu på höstlovet... |
|
|||
|
|||
![]()
Marianne, kommer du ihåg när du bokade era biljetter...?
|
|
|||
|
|||
![]() Ibland är det bra att aldrig städa sin mappar på datorn ![]() Det låg en gammal bokningsbekräftelse och skräpade... redan 23 januari bokade vi ![]() Och jag som inte ens har börjat övertyga maken om att vi "måste" åka till Grekland i sommar igen ![]() /Marianne |
![]() |
|
|