![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Detta härliga program går i SVT 1 kl. 20.30 på torsdagar
![]() Har för mig Eva L att du var intresserad av det förra våren. Passa på nu ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för påminnelsen. Solens mat gillar jag och italiensk mat intresserar mig mycket eller rättare sagt all god mat intresserar mig. Häromdagen serverades Nikkaluoktasoppa i lunchserveringen. Receptet måste kocken ha missat. Den här serverades med köttfärs som sig bör men även med stark chili, nästan ingen vitkål och massor av tomatpuré. Gissa om jag blev snopen.
![]() Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Vi får Nikkaluoktasoppa på våran förskola ibland. Gott
![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vad är det för soppa, nu blir jag nyfiken ??
Är den grekisk eller italiensk ?? //Camilla. |
|
||||
|
||||
![]()
Det var en urspårning. Soppan är från Norrbotten. Du kan få receptet ikväll. Har det nästan i huvudet men det är bättre du får det exakta.
Eva Senast redigerad av Eva L den 2006-09-22 klockan 11:41. Anledning: Tillägg |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Ja jag tar gärna receptet om det är gott ![]() //Camilla. |
|
||||
|
||||
![]()
Nikkaluoktasoppa
ca 400 gr älg eller nötfärs drygt 5 dl finstrimmlad vitkål 3 msk senap 2 msk tomatpuré 1 halvstor gul lök 1 lagerblad Drygt 1 liter vatten 2 kalvbuljongtärningar 1 purjolök finstrimmlad 1 msk naturligt jäst, mörk kinesisk soja salt vitpeppar svartpeppar persilja Stek den gula löken och färsen i lite äkta smör salta den efter eget tycke, tillsätt senap, tomatpure, lagerblad, vatten och kalvbuljong. Koka ca 10 min. Krydda med lite svart och vitpeppar, Lägg i purjolök och vitkål samt soja. Koka ytterligare 7-8 min. Smaka av och salta vid behov. Klipp persilja över. Eva Senast redigerad av Eva L den 2006-09-22 klockan 19:48. Anledning: Glömde |
|
||||
|
||||
![]()
Gotti,gott
![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Den som vill ha en tunnare soppa kan ta 12,5 dl vatten och två och en halv kalvbuljongtärning. Soppan kan också toppas med en klick creme fraiche vid serveringen.
Eva |
![]() |
|
|