![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Heter det dolmades eller dolmadakia? Och vari ligger den ev skillnaden?
/Malena som idag, på Willys, hittat vinbladsdolmar på konserv som _faktiskt_ smakade kanongott! ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
jag brukar kalla dem, sarmadakia. Åtmistone i norra Grekland säger vi oftast "sarmadakia"...de är jätte goda. Farmor brukar fixa en god citronsås till...
![]() Senast redigerad av inkfish den 2006-08-08 klockan 20:40. Anledning: för långt citat |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Burken är redan kastad då jag ätit upp dem alla
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jo du, jag vet också hur gott det kan vara. I Nafplion fick jag den hittills enda gången i Grekland för mig, citronsås till dolmades och den var nästan krämig, lite trögflytande så det var en strålande god upplevelse. Banne mig en av de godaste mattillfällena i Grekland alla kategorier för mig faktiskt ![]() Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Ok, tack då vet jag. Dessa går nog som dolmadakias då, ca 5 cm långa och åh så goda
![]() Märket heter PALIRRIA - greek specialities |
|
||||
|
||||
![]()
Nu blev man väldigt hungrig. Måste testa dessa nångång, helt klart.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Dolmades ur burk blir godast ( enligt mitt tycke) genom att pressa lite citron över och de ätes rumsvarma! ![]() Gör även Gigantes ( vita bönor stora,fylda små aubergin, paprika fylda, samt bambies = vet inte vad det heter på svenska ser ut som tjocka bondbönor men skalet är lite ulligt.... Camilla Senast redigerad av Frappe den 2006-08-15 klockan 13:36. |
![]() |
|
|