Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-21, 08:24
Ella Ella är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Boka hotell innan eller pruta på ön?

För första gången någonsin funderar vi i år på att förboka boende för höstens resa till Karpathos. Vi åker bara en vecka och hade först tänkt att vara riktigt lata och boka hela resan via Apollo, men eftersom deras paketpriser till Karpathos är helt vansinnigt höga struntade vi i det. Genom att boka flyget via Apollo och sedan kontakta ett Apollohotell direkt sparar vi genast en 1000-lapp per person - och då vill hotellet ändå ha 40 euro per natt i september! Så mycket har vi aldrig betalat för ett rum i Grekland, så det bär oss ändå emot.

Om det inte var så att detta är vår enda semestervecka ihop i år och vi gärna därför vill bo på ett hotell som känns lite extra fint och har pool, så skulle vi aldrig ens ha övervägt att förboka. Nu får vi se hur det blir.

En sak är i alla fall klar - Apollos vinstmarginaler på Karpathos måste vara helt enorma.
Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 09:37
Meltemin Meltemin är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Ella
En sak är i alla fall klar - Apollos vinstmarginaler på Karpathos måste vara helt enorma.
Jag har också funderat över det där. Det känns som att charterresor till grekiska övärlden måste vara en guldgruva för resebolagen. En kollega till mig var i våras på väg att boka en veckas charter till Naxos för 7000 kronor per person. Efter att jag berättat hur enkelt det är att ta sig dit på egen hand och hur billiga rummen är, så fick dom sig en tankeställare. Nu slutade det iofs med att de stannade i Sverige på semestern, men ändå

/Meltemin
Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 10:20
Ella Ella är inte uppkopplad

Om man kollar på Apollos hemsida kostar en vecka på Zephyros Village 7200 kr per person med avresa 14/9! Flyget kostar 3200 om man bara köper det - alltså kostar ett dubbelrum 8000 kronor för en vecka. Nog må Zephyros vara ett trevligt hotell, men 1150 kr per natt!? Och ändå är det fullt den veckan. Bisarrt.
Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 10:46
Jonas E Jonas E är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Ella
Håller fullständigt med!

Jag ringde till Apollo och tänkte att man kanske kunde få ett bra pris på Atlantis hotell genom dom, men dom ville ha 12000 kr för 7 dagar i ett 4-bädds rum, dvs 184 euro/natt.
När jag kontaktade hotellet själv fick jag ett pris på 71 euro/natt, sen är det ju frågan om hur mycket apollo själva betalar för rummet. Jag kan tänka mig att det är betydligt mindre än vad jag betalar.

/Jonas
Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 11:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Men jag undrar varför ni bara frågar på charterhotellen? De är ju alltid dyrare, enligt min erfarenhet, oavsett om man går via Apollo eller inte. Enda sättet att få ett vettigt pris på ett charterhotell är ju att kliva in utan förbokning - eller att köpa "endast hotell" som Ving börjat med, det kan också vara billigt.

De billigare hotellen ligger oftast helt utanför charterprogrammen.
Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 12:44
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
De billigare hotellen ligger oftast helt utanför charterprogrammen.
Och har ingen hemsida och är inte ansluten till någon bokningssajt.

Angående funderingarna på charterbolagens förtjänst på hotellen, så förstår jag inte riktigt att någon är förvånad eller förundrad över det. De driver ju sin verksamhet affärsmässigt och har inte bara möjlighet till vinster som privatresenärer inte har, de har även en massa utgifter som vi andra inte har.

Det är inte alltid det blir en vinst i slutändan, vilket ju resebolagshistorien har gett många exempel på.

Senast redigerad av Elisabet den 2006-07-21 klockan 12:49.
Svara med citat
Gammal 2006-07-21, 13:48
Meltemin Meltemin är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Angående funderingarna på charterbolagens förtjänst på hotellen, så förstår jag inte riktigt att någon är förvånad eller förundrad över det. De driver ju sin verksamhet affärsmässigt och har inte bara möjlighet till vinster som privatresenärer inte har, de har även en massa utgifter som vi andra inte har.
Tror att jag var lite otydlig i mitt inlägg. Jag är inte det minsta förvånad över att resebolagen gör en förtjänst på att paketera resor, det är ju liksom hela affärsidén

Vad jag syftade på var att det, för mig, känns som att grekiska öar borde vara ett tacksamt mål för charterbolagen, eftersom jag vet hur billigt det går att fixa bra boende på egen hand.

Jämför man paketresor till Grekland med exempelvis paketresor till storstäder blir skillnaden markant. Väljer du att köpa en färdigpaketerad resa till Grekland tycks det alltid bli onödigt dyrt jämfört med att boka själv. Köper du däremot en paketresa till exempelvis London, Paris eller New York brukar priset ligga väldigt nära det pris du får om du själv fixar flyg och hotell. Det har till och med hänt mig att det blivit billigare att köpa paketresan... Så ligger det knappast till om man betalar 7000 kronor för en vecka på Naxos
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:49.