Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2006-07-10, 03:36
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Skräp

Citat:
Ursprungligen postat av Lakis
Det har blivit mycket bättre i Grekland men det händer ofta att jag går flera hundra meter utan att se en papperskorg, då slänger jag bara flaskan i ett hörn...
Ärligt talat kan jag inte säga att jag tycker att sopsituationen är bättre i Grekland nu än när jag var där första gången -79. Nästan tvärtom faktiskt. Fast jag tycker jag ser fler papperskorgar nu än då...

Och du slänger flaskan i ett hörn? Du kritiserar men gör ingenting åt det själv? Du har genom att säga detta diskvalificerat dig själv! Snacka går. Snacka så det går, det går inte... Antingen är man en del av lösningen, eller så är man en del av problemet! Det finns ingen mellanväg där... Du är uppenbarligen en del av problemet och har precis förklarat för oss alla här på Forumet att du inte själv tar ansvar för det du kritiserar utan fortsätter skräpa ner. Kan du förklara hur jag ska respektera det?

Citat:
samma sak händer i sverige och det gör vi nog allihopa, hur ofta är det man inte ser en enda papperskorg, det är ju klart man gör av sig med en liten skräp sak då, man vill ju inte bära med sig den hela tiden.
Detta Lakis, är kvalificerat skitsnack. Troligtvis för att ursäkta ditt eget beteende. Eller så tycker du att det är rätt att någon annan ska plocka upp skiten på gatan efter dig? Märklig inställning i så fall. Naturligtvis händer det här också, men inte alls i samma omfattning som i Grekland. Försök inte med det.

Jag har väntat på att du skulle dyka upp igen för jag utelämnade avsiktligen en mycket viktig detalj i mitt förra inlägg. Och jag är tacksam att ingen annan här hakade på den... Fast någon var på och tafsade lite...

Visst är det statens ansvar att ta hand om det sopberg som finns i varje land. På något sätt. Även så i Grekland. Men det kommer inte att hända i Grekland förän folket och folkviljan visar att detta krävs. Den dag Grekerna förstår att landet sakta håller på att förgiftas och man riskerar att förlora inkomsterna från turismen så kommer det att bli ett ramaskri. Och då kanske man inser vad man ställt till med? Innan dess kommer det knappast att hända någonting. Men det innebär även att Grekerna måste inse och förstå att det krävs krafttag. NU! Och hur ska man få dem att förstå det?

För att generalisera på ett obehagligt sett så är Greken väldigt egoistisk. Han slänger inte sopor i sin egen trädgård, men gärna i grannens... För då är de inte hans problem längre... Det finns en form av tunnelseende där det är viktigt att allt fungerar för familjen, barnen och barnbarnen, men man tänker normalt sett inte längre. Det som händer med jorden och landet om 3 - 4 - 5 generationer finns inte. Det är en kort tunnel. Den slutar vid nästippen...

Ska det komma en varaktig förändring måste den komma genom krav från folket. Och den måste komma nu! Grekerna måste inse och förstå vad som håller på att hända och själva vilja hjälpa till och kräva att komunen och staten ställer upp och hjälper till. Detta är väl grunden för det som kallas demokrati och Grekerna var väl med och skapade den för några tusen år sedan...? Så varför inte använda sig av den då?

Någon nämde civilkurage. Det är väl något Greker har av stort mått. Med tanke på alla strejker för eller emot något. När såg vi något sådant i Sverige senast...? Jag skulle vilja se en 24-timmars totalstrejk för ett renare Grekland. (Fast inte just när jag är där... )

Men det känns lite meningslöst att argumentera kring detta när det verkar som vare sig folket eller staten bryr sig om sop-problemet. Det är lite Sancho Pancha-syndrom över det hela. Tyvärr kommer det väl ett bittert uppvaknande en dag, men då är det nog för sent....

Peter
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.