Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2006-07-10, 00:13
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Varför är träden vita?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky

Hittade en reseberättelse som jag citerar ett stycke ur!

Citat:
En sen kväll började vi diskutera varför många träd är vitmålade upp till ca en meters höjd, skydd mot skadeinsekter, vägmarkeringar med flera djupa teorier framlades. Senare fick vi reda på att det bara är som dekoration.. Slut citat
Kul att bli citerad men svaret kom från servitören på en taverna i Alinda på Leros och jag undrar så här i efterhand om uppgiften var så vederhäftig. Efter envist googlande så tror jag mer på insektsbekämpning och att färgen innehåller kalk. (Och varför skulle Lakis och Zanets släktingar "hitte på")

Enligt en fruktodlarsida har det även i Sverige förekommit att man kalkat fruktträd på hösten. Dels mot insektsangrepp och dels för att träden inte skulle bli för varma i vårsolen innan tjälen gått ur jorden. (Men tjäle är nog rätt ovanligt på de grekiska öarna.)

Grekiska informationssidor lämnar blandade svar, både insektsskydd och trafiksäkerhet nämns, men ingenting om dekoration.

Eller kanske är det bara en tradition ungefär som att vi alltid brukar ha vita knutar på röda stugor?

//PO
-kalkad men inte rörd.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:16.