Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-25, 23:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Skräp

Citat:
Ursprungligen postat av Lakis
Vet ej om er sop sortering hjälper men något ni kan göra är att tala om till era ungar att inte bete sig som grisar när dom semestrar i Grekland
Flertalet av våra barn slänger knappt ett kolapapper i naturen, det finns säkert fler än jag som upptäckt att fickorna på kläder agerar papperskorg...
Den nedskräpning som diskuteras handlar ju även om stora saker som tex. tvättmaskiner o.dyl och den nedskräpningen kan väl inte vi turister oavsett ålder bli bekylda för

// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2006-06-25 klockan 23:44.
Svara med citat
Gammal 2006-06-26, 00:04
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Sv: Skräp

Många greker bryr sig inte om att de skräpar ner. Eftersom det mesta är privat i Grekland så bryr man sig enbart om sin lilla täppa och ingenting annat. Folk kan ju sitta i sin fina lilla trädgård och ha en sophög på tomten bredvid, med det är som om att man inte ser det... Det är min erfarenhet. Det börjar bli lite bättre bland de unga men jag vet inte... Ett exempel: Unga killar (för de är ganska bortskämda med markservice) på landsbygden (eller i stan) kan ju knappt plocka undan sin tallrik från matbordet, så jag förstår inte hur de då ska orka att gå fram till en sopkorg och slänga sitt skräp...

Jag kanske får någon på mig nu, men detta är min erfarenhet. Jag är i Grekland flera gånger per år, talar flytande grekiska, mina föräldrar är greker och jag tycker att jag har insyn i den grekiska mentaliteten vad gäller detta problem. Vet inte hur många strider jag har tagit med infödda greker om detta, men tillslut känner man sig som en besservisser och är bara arg i det tysta... (i alla fall ibland )
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:12.