![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag kikar i systeminformationen som säger "Sammanlagt fysiskt minne 256.00 MB" och "Tillgängligt fysiskt minne 60,60 MB". Det är ju ett faktum att alla problem började efter den numera berömda första uppgraderingen av Norton men inte direkt efter utan något dygn senare. Kan närvaron av ett uppenbart resurskrävande program som Norton vara rent olämpligt om jag har som du säger "så pass lite minne" (lika lite som din) ?? Om för mycket resurser startar när jag startar datorn vet jag inte ? Det känns som jag inte riktigt vet var jag ska kolla det ? Uppgradering av fysiskt minne kräver väl operation/öppna upp i bak på maskinen och peta in nytt kort eller nå´t va ? Är det nå´t man som novis (på operationer) bör ge sig på ? Det känns för övrigt inte att det skulle spela någon roll om jag plockade bort en del multimedia jag har nerladdat ? Har lite musik (obs: lite) samt lite (c:a 240 MB) nedladdat från Live8-galan förra sommaren (bild och ljud). Siktar på att plocka ner på cd-skivor tills vidare, behöver definitivt inte ha dem liggande på hårddiscen. Är det för övrigt någonting mer i systeminformationen som kan vara för liten resurs och som tillsammans med ev. dåligt minne orsakar strul ? Vilka siffror behöver jag se som mest viktiga och ev. kritiska ? Tack för ditt tålamod Peter ! ![]() Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
256 Mb låter lite minne. Du måste ju in i datorn för att komplettera med mera men det är inte svårt, om du inte har en egen son som kan fixa det så kanske grannen har.
Då det gäller sådant som du har sparat på hårddisken så använder ju inte det arbetsminne om du inte öppnar filen, det är alltså onödigt att rensa bort detta. Däremot så kan du ju ha en del program som snurrar och går i bakgrunden hela tiden. Titta nere till höger vid klockan, klicka också på pilen så att allt syns. Alla dessa program som finns där tar en del minne och lite andra resurser. Många av programmen har inget där att göra, behöver du dem så kan du gott vänta de sekunder det tar att starta dem då. Försök gå in i inställningarna till de olika programmen och hitta en autostart-ruta att bocka ur om du inte verkligen behöver dem. På nåt sätt så tror jag nog att en reparation av windowsinstallationen borde göra susen i denna dator men då måste du ju ha en riktig win-skiva till den. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Hur mycket du har på hårddisken spelar ingen roll så länge det inte är aktivt. Du kan fylla hårddisken till ca 80% utan att det påverkar prestandan. Citat:
![]() ![]() ![]() Nedan citerar jag några datortips från Expressen. Det hjälper dig att rensa i autostarten. Jag mailar även över en betydligt längre tipssammanställning till dig. Kolla även om det finns uppdateringar för maskinen. "Massor av program startas automatiskt varje gång Windows startas, och varje program som sätts igång tar några sekunder. Med ett tiotal autostartande program kan datorns uppstart ta ett par minuter längre än när datorn var ny. Värst av allt är att programmen inte syns i "autostart"-mappen i startmenyn. Klicka på startknappen och sedan på "kör". Skriv "msconfig" och tryck på enter. Klicka på fliken "autostart" och avmarkera rutorna för de program du inte vill ska starta samtidigt med Windows. Klicka "ok" och starta om datorn. Besök hårdvarutillverkarnas supportsidor med jämna mellanrum och ladda ned de senaste drivrutinerna. Speciellt nya versioner av grafikkortsdrivrutiner brukar kunna hjälpa upp prestandan en hel del. Dessutom undviker du onödiga systemkrascher och omstarter." Peter |
|
|||
|
|||
![]()
hasse.
har du problem med att datorn hänger sig vid tunga applicationer kan ram minnet blivit skadat på något sätt. jag skulle rekomendera dig att använda programet memtest86 och kontrollera att minena är ok. jag har reparerat flera datorer med problemen som du beskriver . dvs att den hänger sig låser sig samt jobbar underligt. ganska ofta har det varit fel på minnet memtest 86 kan köras tex från i princip samtliga linux installationskivor med parametern :memtest |
![]() |
|
|