![]() |
|
|
||||
|
||||
|
Xerokambos är tillsammans med Kato Zakros en av mina favoritplatser på östra Kreta. Det är en liten kustnära ort med försynt turism. Eller kanske snarare ett glest bebyggt kustområde än en vanlig grekisk by. Husen ligger utspridda bland olivlundar, odlingar och det torra kretensiska landskapet, och längs kusten avlöser fina sandstränder, små badvikar och klippiga partier varandra.
![]() Gillar du lugn och ro passar Xerokambos helt perfekt. Här finns några tavernor och pensionat, men inget egentligt turistcentrum. Man kommer hit framför allt för stränderna, naturen och stillheten. Här finns flera fina stränder, varav Argilos beach på bilden ovan är en av dem. I närheten ligger byn Ziros, samt den övergivna byn Etia. Missa inte om du är i krokarna. Har du varit i Xerokambos? Fler bilder från Xerokambos på östra Kreta finns här. |
|
|
||||
|
||||
|
Nej, men jag skulle kunna tänka mig att resa dit.
Vilken avkopplande miljö... ![]() //Conny
|
|
|
|||
|
|||
|
Ja, och även om det bara var ett stopp på vägen av ren nyfikenhet gav det mersmak!!
Skulle väldigt gärna återkomma för att få uppleva lugnet under ett par dagar. Catlady 🐈 ![]() PS: men vad ger väl inte mersmak i härliga Grekland......
Senast redigerad av Catlady den igår klockan 20:06. |
![]() |
|
|