![]()  | 

| 

| 
||||

| 
||||
| 

När man är i Grekland fascineras jag av grekernas bilar, Speciellt arbetshästen Toyoya HiLux, som kan ha upp till 50 år på nacken, men är fullt körbara. Det är verkligen deras arbetshäst och de använder den till allt möjligt. Nu senast var det bl a olivsäckar, betongmtrl, levande får etc som fraktades runt. Ja, ett ekipage hade två män i hytten och på flaket satt en svartklädd grekisk gumma i huckle. Å de som kör verkar ha samma style. Skäggiga, 60+ och med en cigarett i mungipan. 

![]() Hade jag bott i Grekland hade jag definitivt skaffat mig en sån 70-tals Hilux och susat omkring med ![]() /Netwolf  | 
| 

| 
|||

| 
|||
| 

Då hade du behövt byta yrke, Netwolf. Det är nämligen bara de med jordbruks-anknytning, som får köpa "fortigo". 

/ Jannis  | 
| 

| 
||||

| 
||||
| 

Ja, men det hade ju varit perfekt. Jag hade kunnat skaffa mig en lite täppa, där jag kunde odla lite zuccini och auberginer. Sen lasta dem på min lilla pickup och åka till marknaden  

![]() Googlade lite och det stämmer som du säger. I Grekland är dessa fordon arbetsredskap och det är inte meningen att man ska nyttja den för privat bruk. Men många greker (speciellt på Kreta) äger oftast några olivträd och är då berättigad att inneha ett dylikt fordon. Sen har folk bara en bil ändå och det är knappast nån som kollar om du åker in till stan privat. Skatten är ca 110€ mot ca 600€ för en vanlig bil. Samt att man kan få billigare soppa, då man har en "jordbruksrörelse". ![]() /Netwolf Senast redigerad av Netwolf den 2025-11-02 klockan 16:24.  | 
![]()  | 

| 

|