Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-06-11, 08:41
Mafric Mafric är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010
Standard Grekisk kultur och kommunikation

Jag söker med ljus och lykta för att lära mig mer kring Greklands kultur och hur kommunikationen i mötet med vården i Sverige skulle kunna se ut. Framförallt kring skillnader och sådant som kan ge svårigheter i mötet. Syftet är att kunna bemöta patienter från olika kulturer, i det här fallet greker, på ett sätt som leder till ett gott möte för patienten.

Jag är intresserad för egen del, men just nu handlar det om att få ihop information redan idag onsdag 11 juni Så snälla, berätta gärna det du vet. (Ej gissningar eftersom det är en betygsgrundande redovisning.)

Jag är tacksam för all info, men här är några frågor som jag söker svar på:
- Vilka skillnader i icke-verbalt inkl. kroppsspråk finns?
- Vilka auktoriteter förhåller man sig till i Grekland och på vilket sätt? Av rädsla, för att man anser att de har kunskap eller något annat?
- Får män och kvinnor generellt undersökas och vårdas av vårdpersonal tillhörigt vilken könstillhörighet som helst? Om inte, vad gäller?
- Finns det några etiska dilemman som skulle kunna uppstå i mötet mellan en patient som bär den grekiska kulturen och den svenska vården med sina lagar, rutiner och patientsäkerhet?
- Finns det något i religionen eller kulturen som helhet som kan stöta på hinder för vård? (Ex. att man förväntas fasta trots att man har diabetes. Eller något annat?)
- Brukar familjen/närstående vara inblandad i vården? Vet du i så fall hur det brukar se ut?

Jag har letat efter Blogghörnan på kalimera.se, men hittar den inte. Var hittar jag den nu? Eller är den borttagen? Där skulle enligt ett inlägg nämligen finnas en bra beskrivning av kroppsspråk.

I hopp om att du kan bidra med något av ovanstående tackar jag på förhand
Svara med citat
Gammal 2025-06-11, 08:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Grekisk kultur och kommunikation

Har som tur är aldrig behövt uppsöka vård i Grekland (apoteksbesök räknar jag inte), så jag känner inte till så mycket.

Men, man har ju hört talas om fakelakia. Kuvertet med en summa pengar som överräcks till doktorn, för att få vård. Visserligen förbjudet numera, men lever säkerligen kvar här och där ändå.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2025-06-11, 11:54
Mafric Mafric är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010
Standard Sv: Grekisk kultur och kommunikation

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Har som tur är aldrig behövt uppsöka vård i Grekland (apoteksbesök räknar jag inte), så jag känner inte till så mycket.

Men, man har ju hört talas om fakelakia. Kuvertet med en summa pengar som överräcks till doktorn, för att få vård. Visserligen förbjudet numera, men lever säkerligen kvar här och där ändå.

/Netwolf
Fakelakia har jag inte hört talas om. Har aldrig varit med om det i samband med våra vårdbesök, men kan tänka mig att det åtminstone har funnits.
Dock söker jag information om vad som formar greker genom dess kultur samt hur det kan påverka mötet när de söker vård i Sverige.
I väntan på svar på mitt desperata inlägg hittade jag mycket av vad jag sökt. Men om någon vill bidra så uppskattar jag fortfarande ditt/era svar
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:31.