![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Användningen av blinkers stämmer inte här kring Ierapetra. Greker i allmänhet är egoister, då de sitter i bilar. "Rätta er efter mig" och jag svänger nu!
/ Jannis |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Har, under alla år och mil på vägarna (och det är många, med hänsyn taget till pandemi-uppehållet, 36 år) i Grekland (både på öarna och på fastlandet) kommit till slutsatsen att jag hellre kör i Athen än i Stockholm! Tycker att de vi mött på vägarna, med få undantag (men de finns förstås) varit hänsynsfulla. Kanske eftersom vi släpper förbi de som kör fortare och dessutom så tydligt är turister i hyrbil?? Nå, vet inte, men det är min upplevelse i alla fall ![]() Catlady ![]() Senast redigerad av Catlady den 2024-04-01 klockan 19:15. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för denna fina rapport! Mycket att begrunda.
Detta om flyktingar till Gavdos kände jag inte till. Och bara en polis i området... På svt: s hemsida stod det följdaktligen detta idag: Ett 70-tal migranter har påträffats i en träbåt på Medelhavet av Greklands kustbevakning och transporterats till ön Kreta. Båten med 73 män och en kvinna ombord hittades 46 kilometer söder om den grekiska ön Gavdos på söndagskvällen. Gavdos och Kretas södra kustlinje har sett en ökning av antalet migranter de senaste månaderna. Enligt kustbevakningen har de i flera fall korsat Medelhavet från hamnstaden Tobruk i nordöstra Libyen efter att ha betalat upp till 5 000 dollar/person. |
|
||||
|
||||
![]()
Flyktingar från Gaza till Gavdos var nytt även för mig. men å andra sidan så upplever jag att "nyheterna" är inskränkta. Om man vill ha en mångsidigare bild måste man nog vara aktiv och söka själv på olika håll.
Lite skrämmande med vintervärmen. Jag tänker ju på olivträden förstås, men hela naturen behöver ju det vatten som vintern kan tillföra. Men för en gästande turist kan det ju kännas trevligt förstås. Tack för rapport och nyheter, alltid lika intressant! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för trevlig rapport Jannis!
Så kul initiativ med Grattis-sång på olika språk! Masse |
|
||||
|
||||
![]()
I bakrutan på den bil jag brukar åka i när jag befinner mig i Hudiksvall syns denna dekal:
Birgitta, som tackar så mycket för trevlig och rolig läsning! |
|
||||
|
||||
![]()
Tack snälla för en mycket intressant månadsläsning!
![]() The Guardian skrev en intressant artikel om Gavdos och migranterna för några dagar sedan. |
|
|||
|
|||
![]()
Idag på torsdagen tog kustbevakningen in 37 migranter utanför Gavdos och transporterade dem till Paliochora enl. Ekatimreini.com.
/ Jannis |
![]() |
|
|