![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Eftermiddagen igår gick verkligen i lugnets tecken. Det var lugnt på dom flesta tavernor och strosandet längs hamnpromenaden i Katapola var inte så stor.
Som vanligt intog jag middagen på The Corner och denna gång blev det friterad feta och rödbetssallad. Smakade ljuvligt! Det är ju lite svårt när man är ensam vid bordet att plocka ihop flera små rätter, men jag brukar kunna få 2 halva portioner från menyn. Ibland undrar jag vad andra uppfattar mig som. En ensam äldre kvinna på resa i Grekland och med diverse krämpor. Jag har träffat ett manligt par på The Corner redan för 1 år sedan och nu är dom här åter igen och vi hälsar på varann. Jag kom i samspråk med dom och en av männen hade byggt upp bild av mig. Jag var tyska menade han. Fel sa jag och blev förvånad när jag sa att jag var svenska. Sedan sa han att jag var pensionerad domare i Högsta Domstolen! Då blev JAG förvånad! Ett trevlig par är dom i alla fall. När jag fick det handskrivna notan en kväll stod det något högst upp på densamma, så jag fotade av den. Kontaktade en bekant som var bevandrad i det grekiska språket för att få veta vad det stod. "Den gamla kvinnan", blev svaret. Jag hade nästan gissat det. Greker är mycket respektfulla inför äldre, och det har dom visat många gånger för mig. Det var allt för denna gången. Birgitta. Skymning i Katapola. |
|
|||
|
|||
![]()
Takk Birgitta. Godt for sjelen å kunne følge med på reisen. Både i ord og bilder.
Den gamle kvinnen. Det høres vakkert ut i denne sammenhengen. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, Birgitta!
Lite intressant, här hemma finns inte mycket respekt för äldre. Verkar mest som om vi är i vägen och "tar plats" och borde dra oss tillbaka in på "hemmet", usch! Svenska yngre människor tycks ha "glömt" att de äldre rent faktiskt är deras ursprung, det var vi som satte dem till världen. I Grekland däremot finns en fin anda av... just respekt.... Din middag ser jättegod ut! Fortsätt njut, lyckost! Catlady, som längtar...... |
|
||||
|
||||
![]()
Härliga bilder Birgitta!
Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Det manliga paret hade nog en hög uppfattning om dig: en stark kvinna, det är ju vad du är.
![]() Och maten ser så god ut. Vad annat behöver man? Feta och rödbetssallad. ![]() Njut vidare! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
De tror jag också!
|
|
||||
|
||||
![]()
"Den gamla kvinnan" låter ju nästan poetiskt. Precis som du säger så har dom en respekt för äldre som har nästan försvunnit vårt digitala svenska samhälle. Om en ungdom reser sig för en äldre människa på bussen i Sverige, så har de påfallande ofta utländsk härkomst. Varför har det blivit så?
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för alla snälla ord ni ger mig! Att få respons för det jag skriver vid mina resor gör att jag tycker det är roligt att fortsätta.
Igår tog jag en promenad till andra sidan bukten, till Xilokeratidi. Trots lite värk i knäna är jag nyfiken på om det har förändrats och vandrade på. Från att vi har haft vindstilla i över en vecka (vilket är väldigt ovanligt för Amorgos) har nu vinden kommit igång så smått. Halvvägs dit tog vinden tag i mig då och då och jag fick hålla i hatten. Men på andra sidan blev det stilla. Jag tror att ett par hotell har tillkommit där och ett av hotellen har satt ut solstolar på sin del av kajen. Jag tror att Katapola-sidan har behållit sin genuinitet och vardagstillvaro på ett bättre sätt. Jag tror att jag har fotat allt som finns här i Katapola genom åren, men ser alltid något nytt fastän inget har förändrats. Dessa underbara skymningar och gryningar, Express Skopelitis avgångar på mornarna och ankomster på aftnarna kan jag fota hur många gånger som helst. Dom blommor/växter som ägarna vårdar så aktsamt, ja det finns hur mycket som helst att fota. Så nu kommer ett ax av bilder från gårdagens promenad. Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Kalimera Birgitta! Jag brukar oftast läsa dina rapporter på morgonen och njuta med dagens första kaffekopp. Blir alltid så glad när det har kommit något nytt från dig.
![]() Önskar dig ett fint veckoslut! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Här i Katapola råder rena lugnet, förutom en stark vind.
Inte så många segelbåtar i hamnen och när jag kommer till taverna Mythos klockan 10 på morgonen för att äta frukost är jag allena. Vid 12-tiden börjar det fyllas på med kunder som äter lunch innan avfärd med en färja som går vid 2-tiden. Det är helg nu men jag tror inte att det kommer så mycket greker som kommer tillbaka för att fira helgen på sin hemby. Troligen kommer det mer greker hit nästa helg, då det firas pingst här i Grekland. Man har ju fortfarande kvar måndagen som annandag pingst/helgdag. Jo en liten sak hände under gårdagen. När Skopelitis anlände vid 18-tiden stod ett filmsällskap på 6 personer strax intill mig där jag satt på To Kamari och filmade ankomsten och allt som hör till, med passagerare som gick av och man filmade också lite in i färjan. En stund senare såg jag att dom intervjuade ägaren/kaptenen på Skopan. Han satt då på Prekas, ticket office med en dam från filmteamet. Här står ett par av filmteamet. Jag har åter tagit en liten promenad inåt gränderna och det slår mig hur många små hotell som blandas med vanligt boende. Här är några bilder från gårdagens promenad: Torget där allt sker. Här dyker turisterna som om ett par timmar ska åka med någon färja, här ser man dom små barnen på förmiddagen, senare vid 2-tiden kommer skolungdomarna hit. Detta är intill taverna Mythos. Visst är färgen fin på bougainvillean? Baksidan på ett pensionat. Amorgos har verkligen färger som öar i Cykladerna har, så blå och vit! Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Så underbart du har det!
Kram från Bosse o mig |
|
||||
|
||||
![]()
Så härligt med torget! Älskar platser där man ser barn, ungdomar, familjer och gamla röra sig och umgås. Det är så typiskt för vardagslivet i medelhavsländerna så som jag har upplevt och älskat det.
Masse |
|
|||
|
|||
![]()
Så underbart med en promenad i Katapolas gränder! Och en sittning på Mythos.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ser verkligen mysigt ut. Tack!
/ Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack snälla Birgitta för att även jag fick vandra runt i Katapola.
![]() Kul med filminspelningen! Ska det bli en dokumentär tror du? |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag kommit till Kamares på Sifnos. I Katapola kramade jag om mina vänner på taverna Mythos och The Corner. Likaså fick jag en kram av innehavaren av supermarket och Giannis. Bukten och hamnen hade nu fyllts med segelbåtar och katamaraner. Turistsäsongen har nu kommit igång för fullt! Nästa gång jag kommer hit, i september, kommer jag att bo hos Maria på Pension Amorgos. På Porto Katapola har Giannis fullt hela september månad.
På kvällen träffade jag "maji" tillsammans med man och en bekant. Dom hade kommit från Folegandros via Santorini och hit, efter att dom tillbringat flera veckor på Folegandros. Vi hade en så trevlig samvaro på The Corner, och jag fick prata svenska hela kvällen. Sent omsider vandrade jag upp till min studio. Resan till Sifnos var dryg. Sifnos Jet var 1 1/2 timme försenad och sen blev det en 6 timmas resa, så vid klockan 21.30 kunde vi äntligen anlända. Då hade vi anlänt till Santorini, Folegandros och Milos. Massor med turister gick av på Santorini och lika många gick på. När vi kom till Milos kände jag inte igen mig. Det var massor med segelbåtar i kajen, som om att en segelregatta skulle äga rum. Men senast vi var på Milos var ju i början av 2000-talet så ön har väl förändrats sedan dess. Ann Henekull stod vid kajen och tog emot mig och vi gick genast till tavernan där Tommy satt. Även denna kväll blev sen innan Ann och Tommy lotsade mig till min studio på To Steno. Lite trappor, men det är åsnetrappor så det går bra med mina onda knän och dåliga balans. Lite bilder nu: I väntan på färjan som ska komma. Någon gång..... I 6 timmar satt jag här och man får inte gå ut på däcket. Tråkigt tillvaro! Santorini Santorinis hamn, där det brukar vara mer eller mindre kaos. Vy från mitt boende i Kamares. Det här blir mitt frukostställe, hos Pipis Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Man kan inte låta bli att imponeras av dig. Trots onda knän far du kors o tvärs genom övärlden. Tänker på Östen med resten och deras "Du har alltid farit runt som ett jehu"!
![]() ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men den erfarenheten har jag nu att greker älskar sina barn och andras. Dom älskar även dom äldre, samt visar respekt för dom. Därför får jag så mycket hjälp när jag "far runt som ett jehu" i den grekiska arkipelagen. Ni ska bara veta vad dom hjälper mig! Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Håller med om att att 6 timmar på en sån där snabbåt låter väldigt tråkigt. Men ibland har man ju inga val. Men fint att du får hjälp under resan.
Ditt frukostställe ser väldigt trevlig ut. Själv har jag ju aldrig varit på Sifnos, men det verkar vara en fin ö. Finns på min lista. Njut! / Anne ![]() |
![]() |
|
|