![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Och.....samt..
Jag ska be att få tala om att en annan detalj än druvsorterna faktiskt är rätt betydande. Som bekant är kanske alkohol en väldigt stor smakbärare inom alkoholdryckernas underbara värld. I alkoholen finns socker, utan socker blir det problem att jäsa under tillverkningen. För att göra det ännu mer komplicerat så är ju jästkulturen en ack så betydande del i det färdiga resultatet, mm. mm. Detta tenderar att bli rena kemikunskaper, dessa har jag INTE. Tear Of The Pine har en alkoholhalt på 13.5 %, har någon annan sett en retsina med SÅ hög alkoholhalt? I det utbud som Systembolaget har (i butik, och beställningssortiment) vad gäller retsina så har ingen annan av dem högre än 12%. 13,5 % ger definitivt mer smak än så högt som 12 %. Jag vill minnas att jag har druckit ett flertal retsina som har varit i allra högsta grad "lokalproducerade" med en alkoholhalt på ända ner till 9%. De har för mig varit lika trevliga som de på omkring 11-12% som är de vi har i Sverige. En retsina i Sverige kommer nog för mig, aldrig att vara lika bra som i Grekland, oavsett styrka. / Hasse |
|
|