Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-11-16, 14:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Jag har precis lyssnat på statsministerns pressträff där han bland annat sa:

- Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen! Det är en mycket tydlig och skarp signal till varje människa i vårt land om vad som gäller framöver. Gå inte till gym, gå inte till bibliotek, ha inte middag hemma. Ställ in!

Nu är det fanimej dags att alla tar sitt ansvar för att stoppa det är jäkla viruset!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-11-16, 15:03
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Godt sagt, Janne. Vi må faktisk ta ansvar, følge råd - selv om vi ikke liker det eller uenig i alt som predikes. Enten vi bor her eller der.

Her i Oslo er det ikke lystelig nå. Mest av alt frykter jeg portforbud.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-11-16, 15:06
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Lovar att göra min plikt, att inte gå på gym, och inte bibliotek. Men middag hemma kommer jag även i fortsättningen att ha - även om jag behöver gå ner i vikt.

Men jag håller med dig, att det behövs hårdare tag för att få folk att fatta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-11-16, 15:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Helt rätt, Janne. Vi har sen en tid tillbaka lagt ned alla onödiga besök i affärer etc. Handlar tidig fm, då det är minst folk i butikerna etc

Men som sagt. En del verkar inte fatta nånting. Man kan ju undra vilken planet de befunnit sig på senaste året!

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-11-16, 16:01
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Håller helt med!

Nu är det fanimej dags att börja tänka utanför nästippen. Förstår inte vad det är som är så svårt att fatta



Vi har under en ganska lång tid nu handlat både mat, apoteksvaror och vin på nätet. Fungerar alldeles utmärkt även om det är väldigt tråkigt.


Jag tittade också på presskonferensen och häpnade över att journalister ställer så dumma frågor.
Ulla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-11-16, 17:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg

Jag tittade också på presskonferensen och häpnade över att journalister ställer så dumma frågor.
Ulla
Jag reagerade också, även om det är länge sedan jag häpnade över det. För vissa är det ju "minst två gånger och sakta" för att det ska sjunka in.

masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-11-16, 18:25
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 325
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Bra att dom satt ner foten,kanske skulle ha gjort det tidigare.
Har en kusin i Schweiz,hon får vara ute en timme om dagen
med munskydd å intyg från läkare att hon får vara ute,inget
papper,dryga böter.
Så är det i Grekland också.

Pia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-11-17, 10:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Jag var på bibblan igår och hämtade en bok som jag reserverat (Söndagsvägen av Peter Englund). Det gjorde jag innan de nya restriktionerna. Undrar hur det blir framöver? Vill inte sitta boklös i jul.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-11-17, 11:43
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag var på bibblan igår och hämtade en bok som jag reserverat (Söndagsvägen av Peter Englund). Det gjorde jag innan de nya restriktionerna. Undrar hur det blir framöver? Vill inte sitta boklös i jul.
Men du lånar väl e-böcker, Janne?
Jag har 7 stycken på gång just nu.

Birgitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-11-17, 12:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

När det gäller våra dagligvaruinköp så gör vi det nästan helt via nätet nu. Skriver inköpslistor. Loggar in c:a en gång varannan vecka och botaniserar i sortimentet och klickar på det vi behöver. Sedan kan vi åka och hämta färdigpackade varukassar på avtalad tid i ett särskilt utlämningsrum med boxar. Bara en kund åt gången i utlämningsrummet. Träffar vare sig några kunder eller någon personal. Klart på ett par minuter. Suveränt ur Corona-synpunkt.

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-11-17, 16:22
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Jag har julmaten klar. Almåsa Havshotell, bara en kvart härifrån, har insett att de inte kan hålla julbordsservering som vanligt utan erbjuder julbordskassar som take away. Rikligt innehåll med allt du kan hitta på julbordet. Bara att beställa och hämta, så den 23 åker vi ner och hämtar ut vår kasse. Mycket bra initiativ och jag slipper stå i dagar och laga julmat. Det känns riktigt befriande. Hoppas fler krogar gör detsamma ute i landet, så får de in pengar samtidigt som vi får deras goda mat till jul.

Karin
som inte kände för att trängas i affärer för att inhandla allt som behövs till julmiddagen ...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-11-17, 16:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Nu säger de på presskonferensen att de tecknat order, så att hela Sveriges befolkning ska kunna vaccineras. 10 miljoner människor! Det låter som att det kan ta tid.

Och speciellt som att vi är 7,7 miljarder människor i världen. DET kommer ta tid...

Pust!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-11-17, 17:01
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Undrar om vi som har haft Corona ska vaccinera oss?
Och isåfall varför? Vaccin är väl antikroppar..och det har jag ju..än så länge i alla fall. Är vaccinets antikroppar "säkrare"? Frågorna snurrar i mitt lilla huvud🤯
/ Kajja
Svara med citat
  #14  
Gammal 2020-11-18, 08:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Undrar om vi som har haft Corona ska vaccinera oss?
Och isåfall varför? Vaccin är väl antikroppar..och det har jag ju..än så länge i alla fall. Är vaccinets antikroppar "säkrare"? Frågorna snurrar i mitt lilla huvud🤯
/ Kajja
Det är väl så att antikropparna inte är forever, vilket då kan tolkas att vi måste vaccinera oss årligen i fortsättningen...

/Netwolf
Svara med citat
  #15  
Gammal 2020-11-18, 09:07
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det är väl så att antikropparna inte är forever, vilket då kan tolkas att vi måste vaccinera oss årligen i fortsättningen...
Precis som vi gör med den vanliga säsongsinfluensan. En ny spruta varje höst, så snart de har identifierat årets virus.

Karin
Svara med citat
  #16  
Gammal 2020-11-18, 10:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Men du lånar väl e-böcker, Janne?
Nej, jag har svårt att läsa på paddan. Pocketböcker har för liten text så jag vill gärna läsa inbundna böcker, och dey har jag inte råd att köpa, därför blir det besök på bibblan.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2020-11-18, 10:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
som inte kände för att trängas i affärer för att inhandla allt som behövs till julmiddagen ...
Undrar verkligen hur det blir med julen. Är ni många som ska träffas eller bara ”de som man bor med”?

Har svårt att tänka mig att inte träffa mamma (92 år) i jul.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2020-11-18, 16:42
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Jag skulle ha deltagit på ett evenemang i ett slutet sällskap nu på lördag. Detta på en restaurang på en avdelning där vi är för oss själva under flera timmar. Det här har avhållits i november eller december varje vinter sedan 1989 ( !!! ) men nu har jag fått kalla kårar och dragit mig ur. Jag är för övrigt den enda i detta slutna sällskap som har deltagit samtliga gånger ( 31 st ) och bryter nu denna trend, detta MED FLAGGAN I TOPP för jag vågar faktiskt inte.

De nya restriktionerna träder i kraft den 24/11 men inte fasen bryr sig pandemin om det så jag måste vara stolt och sitta hemma framför tv:n istället.

Har också meddelat arrangören av evenemanget att jag tycker de ska ställa in årets "sittning" men inte fått svar. Tror de är för stolta (åt fel håll......) för att ställa in.


/ Hasse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2020-11-18, 17:14
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Jag skulle ha deltagit på ett evenemang i ett slutet sällskap nu på lördag. Detta på en restaurang på en avdelning där vi är för oss själva under flera timmar. Det här har avhållits i november eller december varje vinter sedan 1989 ( !!! ) men nu har jag fått kalla kårar och dragit mig ur. Jag är för övrigt den enda i detta slutna sällskap som har deltagit samtliga gånger ( 31 st ) och bryter nu denna trend, detta MED FLAGGAN I TOPP för jag vågar faktiskt inte.

De nya restriktionerna träder i kraft den 24/11 men inte fasen bryr sig pandemin om det så jag måste vara stolt och sitta hemma framför tv:n istället.

Har också meddelat arrangören av evenemanget att jag tycker de ska ställa in årets "sittning" men inte fått svar. Tror de är för stolta (åt fel håll......) för att ställa in.

/ Hasse



Hasse, underbart att det finns människor som är beredda att ta ansvar även om det svider
Ulla
Svara med citat
  #20  
Gammal 2020-11-19, 09:44
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Gör din plikt, ta ditt ansvar för att stoppa smittspridningen!

Jag läste en notis på text-tv för ett par dagar sedan. Blev först väldigt förvånad av ett par anledningar, sedan förstod jag bättre.

Det handlade om att en kommun i Stockholms län hade avslöjat att personer som kom för att ta test om de var smittade med Corona, ville få det "för att kunna gå på fest". Det var då jag inte riktigt förstod och blev förvånad.

Antingen är folk så dumma att de talar om orsaken till att vilja testa sig. Eller så hade de fått frågan av vilken orsak de ville bli testade. Jag visste inte alls att det var ett krav att man avtvingades orsaken till att vilja testa sig, INTE att folk var "dumma". Jag visste inte heller att det inte bara var att gå och testa sig, hur som helst utan att det då kom en fråga.

Jag tror att det egentligen är väldigt lite "vi övriga" får veta och när vi ser dumheter som detta så reagerar vi självklart på vilka idioter det tydligen finns. Pandemin har faktiskt fört med sig att folk förändras väldigt mycket just nu och vi som läser sådana här nyheter blir ju förfärade, förbannade, häpna osv. över vilken extremt dålig respekt det finns gentemot de resurser som finns inom sjukvården, t.ex corona-testning.

Jag tror det finns MASSOR av liknande exempel, jag personligen lägger inte ner någon nämnvärd energi på att döma och fördöma, jag vet ju inte vilka personerna är och jag känner inget behov av att sätta mig in mer om detta än att jag har mitt eget liv att ta hand om och det jag gör, i denna minst sagt knasiga tid.


/ Hasse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT