Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-18, 19:30
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Undrar vad som händer med dom som upptäcks vid gränserna? Skickas dom tillbaka ? Kan ju inte tänka mig att Grekland har lust, eller möjlighet och ta hand om dom i veckovis!

Riitta
Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 21:42
Faestis Faestis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag har tänkt i flera veckor att jag borde testa mig för att kolla om jag har antikroppar, men har ändå varit tveksam då testerna inte är 100%-iga och ingen vet hur länge immuniteten håller i sig.

En kollega testade sig veckan före midsommar och då visade testet att hon hade antikroppar, hon gjorde av olika anledningar om testet sista veckan i juli och då var testet negativt....

Ingen vet något säkert runt detta virus som är nytt för alla. Ett djäkligt envist och jobbigt "sabba sabba virus" är det!

/Faestis

(Men hoppla nu hamnade det här nog fel på sätt och vis, det handlade ju om hemma i Sverige)
Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 08:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Faestis Visa inlägg
(Men hoppla nu hamnade det här nog fel på sätt och vis, det handlade ju om hemma i Sverige)
Här är alla inlägg om corona tillåtna.

Ja, testerna är verkligen inte att lita på.
Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 08:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Jaha, från och med den 24.8 skall man sätta sig i karantän om man kommer från Grekland till Finland. Åtminstone en del av charterbolagen har redan börjat avboka sina resor.

Ser inte bra ut för Grekland nu, alltför många nya smittade. Man börjar snart och undra om man kan resa nästa år heller? Måste kanske fås till ett pålitligt vaccin?

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 14:05
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Jaha, från och med den 24.8 skall man sätta sig i karantän om man kommer från Grekland till Finland. Åtminstone en del av charterbolagen har redan börjat avboka sina resor.
Det var väntat, och samma lär komma från Norge vilken dag som helst.

Citat:
Ser inte bra ut för Grekland nu, alltför många nya smittade. Man börjar snart och undra om man kan resa nästa år heller? Måste kanske fås till ett pålitligt vaccin?
Nej, det ser inte bra ut alls. Vaccin är det nog det enda som kan rädda 2021.
Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 08:49
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Faestis Visa inlägg
Jag har tänkt i flera veckor att jag borde testa mig för att kolla om jag har antikroppar, men har ändå varit tveksam då testerna inte är 100%-iga och ingen vet hur länge immuniteten håller i sig.

En kollega testade sig veckan före midsommar och då visade testet att hon hade antikroppar, hon gjorde av olika anledningar om testet sista veckan i juli och då var testet negativt....

Ingen vet något säkert runt detta virus som är nytt för alla. Ett djäkligt envist och jobbigt "sabba sabba virus" är det!

/Faestis

Här i Jönköping erbjuder inte landstinget immunitetstester än!! Endast landstingsanställda testas för närvarande. Jag tror (hoppas) testerna blir säkrare ju längre tid som går. Att själv bekosta detta hos annan aktör är väl en rätt dyr historia
Sen utlovas ju inte längre immunitetstid än hur länge viruset har härjat här. När det har funnits i 1 år och fortfarande ingen blivit drabbad 2 ggr så förlängs nog immunitetstiden.
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 20:05
Faestis Faestis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Här i Jönköping erbjuder inte landstinget immunitetstester än!! Endast landstingsanställda testas för närvarande. Jag tror (hoppas) testerna blir säkrare ju längre tid som går. Att själv bekosta detta hos annan aktör är väl en rätt dyr historia
Sen utlovas ju inte längre immunitetstid än hur länge viruset har härjat här. När det har funnits i 1 år och fortfarande ingen blivit drabbad 2 ggr så förlängs nog immunitetstiden.
/ Kajja
Ja här i Uppsala vet jag att det kostade 800 för de som inte jobbar i vården innan det släpptes så det blev lättare för alla att testa sig för antikroppar. Nu kostar det visst 200 och vårdpersonal fritt. Tror det är bra att det inte är helt gratis för alla, då tänker man sig för lite innan man går iväg och testar sig. Proverna är ju som sagt inte alls tillförlitliga ännu... och resurserna är inte oändliga!
Immunitetstid är det ju ingen som vet något om - tyvärr!.....

/Faestis - som är så less på detta virus!!
Svara med citat
Gammal 2020-08-20, 00:34
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Less är man så det räcker och blir över!
En annan otäck effekt är att här och var i Grekland, trots att statistiken visar annat, börjar det talas om att det är turisternas fel att smittfallens antal stiger! Inte bra!
Usch, hur månde detta sluta????
Catlady, som ändå längtar.......
Svara med citat
Gammal 2020-08-20, 13:58
Carle Carle är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

https://www.keeptalkinggreece.com/20...ction-islands/

83 % av smittan är inhemsk, dvs greker som varit smittade . 2.6 miljoner personer har rest in i Grekland under 1 juli- 16 augusti, 319 000 tester, 615 positiva. 29 var svenskar
Svara med citat
Gammal 2020-08-20, 16:45
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Precis, Carle, statistiken talar sitt tydliga språk!
Men sen kommer konspirationsteorierna om att myndigheterna "hyfsar till" siffrorna och inte talar sanning. "Rädda" människor tar inte reson och därur gror en "draksådd"! Hoppas verkligen att det stannar vid små grupper och inte sprids.
Catlady, oroad för framtiden som turist.....
Svara med citat
Gammal 2020-08-19, 08:23
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Undrar vad som händer med dom som upptäcks vid gränserna? Skickas dom tillbaka ?
De får sitta i karantän som staten betalar, men hur länge de kan betala för det vet jag inte.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:53.