Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #701  
Gammal 2020-07-15, 11:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
En Serbisk barnfamilj som var på seglingssemester på Lefkas är också smittad!
Och man undrar vad som kommer att hända i och med att britterna tillåts att flyga direkt till Grekland från och med idag?
Svara med citat
  #702  
Gammal 2020-07-15, 15:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Och man undrar vad som kommer att hända i och med att britterna tillåts att flyga direkt till Grekland från och med idag?
Den populära semesterorten Magaluf i Spanien stänger sin ”party strip” i Punta Ballena efter att bilder på berusade brittiska turister, som inte följer bestämmelser om att bära mask och hålla social distansering, sprids i sociala medier. De dansar bland annat berusade på parkerade bilar. Källa: The Guardian.

Idag landade ett plan med britter på Rhodos och ett plan på Zakynthos. Cirka 50 plan från Storbritannien landar i Grekland idag onsdag och i morgon torsdag. Källa: KTG.

Hur ska detta gå med tanke på vad som händer i Magaluf?
Svara med citat
  #703  
Gammal 2020-07-19, 11:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Från och med igår är det obligatoriskt att bära munskydd i affärer i Grekland. Även för kunder.
Svara med citat
  #704  
Gammal 2020-07-22, 20:46
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag är lite orolig för detta med att bära munskydd. Folk tror att bara man bär ett munskydd så är man säker....så är inte fallet. Det är bara säkert om man bär det på rätt sätt.
Vi inom vården vet hur man ska sköta ett munskydd, det gör inte dom flesta som inte jobbar inom vården.

Har sett många exempel på det i både media och i samhället.

När man väl satt på sig ett munskydd så skyddar det mot bakterier, men så fort du tar din hand och tar av dig munskyddet, så fastnar dom bakterier du fått på munskyddet på din hand....så rätt användning av munskydd är att när du väl satt på dig munskyddet så ska det sitta där, du får inte ta ner eller upp det med dina händer för då har du redan fått bakterierna på dina händer. Använt munskydd ska genast kastas efter användning och händerna som tog i munskyddet ska genast tvättas och spritas.

Sett mycket i media där dom lyfter på sina munskudd med händerna för att prata eller dricka något, sen gnuggar dom sig i ansiktet med händerna som tagit i munskyddet....och sätter på det igen, då har man redan fått i sig bakterier så munskyddet är förverkat, fyller ingen funktion alls.Däremot har man fångat en massa bakterier på sitt munskydd som man sedan genom att ta på skyddet fått på sin kropp som du inte hade fått utan munskydd.

Man ska bara använd munskydd om man vet hur man ska använda det.
Svara med citat
  #705  
Gammal 2020-07-23, 20:38
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det här med munskydd är en hel vetenskap och vad jag känner till så finns det inga som helst helt klara och självklara "regler" hur man verkligen ska använda dem och hur det kommer fullt ut till sin rätt.

Och hur i h...…..e ska man då dessutom lära ut detta till MILJARDER människor i hela världen som faktiskt ännu är friska och på så viss göra en insats till att vi i HELA VÄRLDEN till slut kan lämna Corona-pandemin bakom oss???

Jag bara undrar, jag är personligen helt övertygad att munskydden inte alls har den nytta de påstås göra och bland annat grundar jag detta på att Corona-smittan är en droppsmitta, INTE en som har att göra med folks utandning. Okej, jag är inte kunnig på sjukvård som många andra helt förståeligt, är och jag har inte vad jag vet, blivit smittad. Så visst, jag kan vara ute och cykla med ad jag påstår men som sagt är jag skeptisk till munskyddens nytta eftersom det inte finns några råd värd namnet att inhämta.


/ Hasse
Svara med citat
  #706  
Gammal 2020-07-28, 14:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Från och med imorgon onsdag är det obligatoriskt att bära munskydd på fler ställen än supermarkets. Munskydd krävs nu i stort sett i alla butiker, offentliga byggnader, banker, stormarknader, livsmedelsbutiker, bagerier, frisörer, läkare, hissar, kollektivtrafik och taxi. Sedan tidigare är det obligatoriskt på bland annat färjor.
Svara med citat
  #707  
Gammal 2020-07-28, 15:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Re: Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Jag är lite orolig för detta med att bära munskydd. Folk tror att bara man bär ett munskydd så är man säker....så är inte fallet. Det är bara säkert om man bär det på rätt sätt.
Vi inom vården vet hur man ska sköta ett munskydd, det gör inte dom flesta som inte jobbar inom vården.

Har sett många exempel på det i både media och i samhället.

När man väl satt på sig ett munskydd så skyddar det mot bakterier, men så fort du tar din hand och tar av dig munskyddet, så fastnar dom bakterier du fått på munskyddet på din hand....så rätt användning av munskydd är att när du väl satt på dig munskyddet så ska det sitta där, du får inte ta ner eller upp det med dina händer för då har du redan fått bakterierna på dina händer. Använt munskydd ska genast kastas efter användning och händerna som tog i munskyddet ska genast tvättas och spritas.

Sett mycket i media där dom lyfter på sina munskudd med händerna för att prata eller dricka något, sen gnuggar dom sig i ansiktet med händerna som tagit i munskyddet....och sätter på det igen, då har man redan fått i sig bakterier så munskyddet är förverkat, fyller ingen funktion alls.Däremot har man fångat en massa bakterier på sitt munskydd som man sedan genom att ta på skyddet fått på sin kropp som du inte hade fått utan munskydd.

Man ska bara använd munskydd om man vet hur man ska använda det.
Bra inlägg, Theresa!
Svara med citat
  #708  
Gammal 2020-07-29, 08:26
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ja, godt skrevet om munnbind. Selv om jeg ikke er ening i konklusjonen. Tror man må være åpen for at det ikke er så enkelt; dvs et ‘enten-eller’ uansett og uavhengig av type situasjoner.

Følger litt med på corona-studier på The Centre for Evidence-Based Medicine, Oxford/Nuffield, det gjør meg mindre kategorisk. Blant mye rart fokuseres det på målinger av ‘droplets’ og ‘aerosol’, rekkevidde og varighet i ulike omgivelser. Hva skjer f.eks i en heis/hiss og på buss? Fin side, enkel, oversiktelig.
Svara med citat
  #709  
Gammal 2020-07-29, 09:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

På Lesvos testades fyra familjemedlemmar i Plomari positiva igår. De hade nyligen besökt Georgien och testades ”negativa” när de kom till flygplatsen den 13 juli. Några dagar senare utvecklade en av dem feber, båda testades igen och denna gång var testet positivt. Smittad är också parets 10-åriga son samt en nära släkting till maken.

Det visar bara hur otillförlitliga dessa tester är.
Svara med citat
  #710  
Gammal 2020-07-29, 12:42
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det visar bara hur otillförlitliga dessa tester är.
Precis! Och enligt flera inlägg på FB görs bara sporadiska tester på flygplatserna. Detta kommer att ta en ände med förskräckelse. Det går ju inte ens att tala om en "andra våg" eftersom Grekland inte direkt har haft en första våg ännu ... bara en hel befolkning utan immunitet.

Karin
mycket orolig
Svara med citat
  #711  
Gammal 2020-07-29, 13:12
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Angående testernas "otillförlitlighet" så måste du ha utvecklat corona..alltså vara "sjuk" för att testas positivt. Innan den brutit ut visar det negativt. Sen kan man ju känna sig frisk och samtidigt ha corona..
Så har jag fattat det..😷
/ Kajja
Svara med citat
  #712  
Gammal 2020-07-29, 13:39
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Angående testernas "otillförlitlighet" så måste du ha utvecklat corona..alltså vara "sjuk" för att testas positivt. Innan den brutit ut visar det negativt. Sen kan man ju känna sig frisk och samtidigt ha corona..
Så har jag fattat det..😷
/ Kajja
Jag har genomgått hela proceduren två gånger under våren, på grund av misstänkta coronainfektioner med tydliga symptom. Det prov som tas genom näsan eller halsen är bara till 70 % säkert om det visar negativt, även om du faktiskt har viruset. Diagnosen måste bekräftas genom en skiktröntgen av lungorna. Först då vet man säkert huruvida du har drabbats eller inte. Covid-19 syns tydligt på lungorna, sade läkarna.

Karin
äntligen frisk (peppar, peppar)
Svara med citat
  #713  
Gammal 2020-07-31, 09:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Det går ju inte ens att tala om en "andra våg" eftersom Grekland inte direkt har haft en första våg ännu ... bara en hel befolkning utan immunitet.
Håller med. Igår upptäcktes 65 nya fall. Det ökar för varje dag.

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
äntligen frisk (peppar, peppar)
Grattis!
Svara med citat
  #714  
Gammal 2020-08-01, 18:57
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 183
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Usch, blir väldigt oroad av ökingen av fall i Grekland. Om jag förstår det hela rätt börjar de fundera på "local lockdowns" framöver om det fortsätter Stackarna, hur ska detta sluta? Vilket val, hälsa eller ekonomi.....
(Källor: Ekatimerini och KeeptalkingGreece)
Catlady, som ändå längtar......(men vet att det inte går)
Svara med citat
  #715  
Gammal 2020-08-02, 16:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Usch, blir väldigt oroad av ökingen av fall i Grekland. Om jag förstår det hela rätt börjar de fundera på "local lockdowns" framöver om det fortsätter Stackarna, hur ska detta sluta? Vilket val, hälsa eller ekonomi.....
(Källor: Ekatimerini och KeeptalkingGreece)
Catlady, som ändå längtar......(men vet att det inte går)
Antal fall av covid-19 ökar nu varje dag. Igår rapporterades 110 nya fall. Myndigheterna börjar bli oroliga hur detta ska gå i och med att grekernas semester börjar i morgon måndag.
Svara med citat
  #716  
Gammal 2020-08-02, 18:13
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Myndigheterna börjar bli oroliga hur detta ska gå i och med att grekernas semester börjar i morgon måndag.
Jag har redan börjat se bilder från överfyllda stränder ...

Karin
Svara med citat
  #717  
Gammal 2020-08-02, 19:10
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Och jättepartyn tex på Mykonos och Paros med många hundra ungdomar :-( Såg det på deras nyheter nyss :-(

Riitta
Svara med citat
  #718  
Gammal 2020-08-02, 19:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Idag rapporteras 75 nya fall.

Enligt KTG testades nästan hälften så många idag som igår och ändå är det så många fall. Bland öarna så nämns Kreta med tre nya fall.
Svara med citat
  #719  
Gammal 2020-08-03, 15:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Från den 1 augusti ökade passagerarkapaciteten på färjorna från 60 % till 80 %. Något som medförde stor trängsel på båtarna. Därför blir det nu obligatoriskt att bära skyddsmask även ute på däck. Tidigare var det bara obligatoriskt inomhus. Beslutet börjar gälla från och med idag den 3 augusti, och gäller till den 18 augusti, säger regeringens talesman Stelios Petsas idag.
Svara med citat
  #720  
Gammal 2020-08-04, 23:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tror inte att det krävs någon raketforskare för att lista ut vad som kommer att hända med smittan i Grekland närmsta tiden med tanke på att grekerna nu börjar semestra. Dvs de greker som har jobb och därmed råd att resa. Övriga greker kan ju inget annat än att stanna hemma och träffa sina landsmän som kommer.

Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT