![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har insett att oavsett hur det blir med restriktioner av eller på framöver så är det inte realistiskt för oss att räkna med någon resa till Grekland i år heller (börjar bli längesedan nu!).
![]() ..... så blir det numera ganska mycket grekiskt på matbordet här hemma istället. Greksallad och tzatsiki minst ett par gånger i veckan. Det gör sällskap med diverse kött- , fisk- och fågelrätter. Ibland festar jag till med en slurk ouzo och i kylen står en butelj retsina och väntar. Så ..... visst blir det lite grekiskt i sommar också! Vi har ju ett land till som vi saknar. Spanien! Där finns också en hel del maträtter som är speciella. Ska inte trötta er med dem här. Men jag har en fråga om mat ......... I längtan till Spanien njuter vi också en del mat. Bl a till förrätt eller som snacks till drinken eller ..... ? Det är små rostade skivor vitt bröd, gnidna med en halv klyfta vitlök, rågade med finhackad tomat. Sen brukar jag ge den en lite grekisk touch med en skvätt olivolja och lite oregano över. I Spanien heter den (utan olja och oregano) Pan y Tomate (bröd o tomat). I Italien beställer vi in den som Bruscetta. Men ...... ...... det vore ju konstigt om det inte finns i Grekland också. Kan dock inte påminna mig att jag har sett det på någon meny. Men ni som vet mera än jag om grekiska köket ..... Vad heter det i så fall där? Rackarns gott är det i alla fall! Masse |
|
|