Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-20, 15:44
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2014
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag skrev om viruset på FB och som var på väg i början av januari, tom mina vänner förlöjligade mitt inlägg o beskrev mig som en negativ domedagsprofet, eftersom viruset då var okänt, inte rapporterat av svensk media, o därmed inte existerade. Men det skrevs om det i andra icke västmedia som det största hotet i modern tid, 1,5-2 månader innan någon i Sverige hade en aning.
Nu skrivs det om att Sverige gör ett experiment med virushantering, o att det får kosta liv, i tron att det är den bästa metoden.
Om man ska vara uppdaterad så hjälper nog inte bara tabeller som någon föreslog, utan en lite bredare syn o faktainsamling. En exceltabell är inte svaret enl mig.
Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 16:15
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Om man ska vara uppdaterad så hjälper nog inte bara tabeller som någon föreslog, utan en lite bredare syn o faktainsamling. En exceltabell är inte svaret enl mig.
Men om det nu är så viktigt att hålla på att diskutera och jämföra fram och tillbaka hur hög dödligheten är i olika länder - trots att man räknar på olika sätt - så är ju ländernas officiella statistik och tabeller det enda vettiga underlaget för en sådan diskussion.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 16:44
Spizemans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Men om det nu är så viktigt att hålla på att diskutera och jämföra fram och tillbaka hur hög dödligheten är i olika länder - trots att man räknar på olika sätt - så är ju ländernas officiella statistik och tabeller det enda vettiga underlaget för en sådan diskussion.

/kimmen
Visst är det en bra metod, men om vi har 100 döda i Grekland o 1500 i Sverige, hur kommer man då fram till att Sveriges metod är så bra ? Det förstår jag inte.
I Finland är väl siffran ungefär samma som i Grekland.
Nu vet jag att inte svenskar gillar kritik, och att allt svenskt är bäst, men ändå ???
Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 17:02
kimmens avatar

Citat:
Visst är det en bra metod, men om vi har 100 döda i Grekland o 1500 i Sverige, hur kommer man då fram till att Sveriges metod är så bra ? Det förstår jag inte.
Jag har inte påstått att det är "bra" med 1500 döda i Sverige. Som redan har nämnts räknar länder på olika sätt, av den anledningen pratar man nu mer om "inrapporterade" siffror. Någon skrev att Sverige har "flest döda" - vilket naturligtvis inte stämmer! Flest döda just nu har USA. Tittar man på inrapporterade döda per miljon invånare ligger Sverige nu på 11:e plats.

Men som Kajja nämnde så är det ju INGEN som vet hur detta slutar när det en gång är över - framför allt är det ju ingen "tävling" där man ska utse vinnare och förlorare!

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 17:20
Spizemans avatar

Citat:
ligger Sverige nu på 11:e plats.
- framför allt är det ju ingen "tävling"
/kimmen
Naturligtvis tävlar vi inte eftersom sverige redan ligger så nära på sista plats, o då är det aldrig någon tävling.
Det finns närmare 195 länder o Sverige har nu framgångsplats - 184 o närmare sista platsen kommer vi nog inte.
Hur nu vi ska passera 184 länder i placering utan skyddsutrustning är för mig en gåta.
Jag är lycklig som har bostad i Grekland. 🇬🇷🇬🇷🇬🇷🇬🇷🇬🇷🇬🇷
Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 17:25
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag känner en i Grekland som har svärmor på "hemmet" Svärmor är 97 och personen själv närmar sig 80, så inte så lätt och orka och ha en dement svärmor och ta hand om :-( Och har sett på Alphanews att det är ett äldreboende i karantän utanför Aten, för det har upptäckts smitta där. Sen vet man ju inte hur många gamla dör hemma i byarna för man gör väl knappt någon test på dom, eftersom dom inte kommer till sjukhus.

Riitta
Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 17:29
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Jag känner en i Grekland som har svärmor på "hemmet" Svärmor är 97 och personen själv närmar sig 80, så inte så lätt och orka och ha en dement svärmor och ta hand om :-( Och har sett på Alphanews att det är ett äldreboende i karantän utanför Aten, för det har upptäckts smitta där. Sen vet man ju inte hur många gamla dör hemma i byarna för man gör väl knappt någon test på dom, eftersom dom inte kommer till sjukhus.

Riitta
Jag sa inte att de inte finns. Men det är inte så vanligt som i Sverige.
Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 17:33
kimmens avatar

Citat:
Naturligtvis tävlar vi inte eftersom sverige redan ligger så nära på sista plats, o då är det aldrig någon tävling.
Det finns närmare 195 länder o Sverige har nu framgångsplats - 184 o närmare sista platsen kommer vi nog inte.
Ehhh… jaha...

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Sen vet man ju inte hur många gamla dör hemma i byarna för man gör väl knappt någon test på dom, eftersom dom inte kommer till sjukhus.
Nej, dom lär ju inte finnas med i statistiken.

Tänk sedan när viruset tar fart i slumområdena i Indien, Afrika och Sydamerika. Usch...
Och många av de som dör där lär väl knappast hamna i någon statistik...

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 13:13
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Tänk sedan när viruset tar fart i slumområdena i Indien, Afrika och Sydamerika. Usch...
Och många av de som dör där lär väl knappast hamna i någon statistik.
Läste nu att man har uppdaterat dödstalen i England och Wales med 40 %! Så siffror lär revideras många ggr till och i utvecklingsländerna i tredje världen, lär vi aldrig få reda på hela sanningen. Man får väl vara j*vligt glad att det inte är Ebola som grasserar världen över i alla fall..

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:43.