![]() |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Jag har begärt och fått ut ersättning två gånger, en gång mot Air France och en gång mot SAS. När det gäller Air France var det ganska mycket pengar eftersom det var en lång flight (Kuba), lång försening (mer än 6 timmar) och tre personer. Men jag anlitade ett företag som lever på att få ut ersättning som flygbolag är tvungna att betala ut enligt EU-lagen och dessa bolag tar 20-25% i provision. Jag tycker det var mycket väl värt att betala en provision eftersom de flesta flygbolagen vägrar att betala ut ersättning in i det sista, de skyller alltid på strejk, på vädret och en massa strunt. T ex, strejk är ingen förmildrande omständighet som motiverar ett flygbolag att inte betala ut ersättning (strejk betraktas som en arbetsmarknadskonflikt som flygbolaget borde ha löst i god tid).
Jag vet inte om du har rätt till ersättning, men jag tycker faktiskt att du skall söka upp ett par bolag specialiserade på denna verksamhet (att kräva ut ersättning av flygbolag) och jag kan garantera dig att om de bedömer det som sannolikt, alltså att du har rätt till ersättning, då kommer de att kämpa så i h:e för att få ut ersättning (de går ju t o m till domstolen), för det är just det de lever på. Avtalet med dessa bolag är tecknat som en win-win uppgörelse, d v s, om de vinner så får du tillbaka 75-80% av alla kostnader orsakade av förseningen, om de förlorar mot flygbolaget betalar du ingenting. Jag vet inte om det är tillåtet att göra reklam för något bolag här på Kalimera, men om du är intresserad så kan du skicka ett privat meddelande till mig via Kalimera och jag skickar namnet på bolaget jag anlitade och som jag blev mycket nöjd med. De gjorde allt jobb och efter ett antal veckor hade jag pengarna på mitt konto, jag behövde inte göra någonting annat än att förse de med uppgifterna angående flygresorna. Samt att jag skrev en redogörelse hur allt gick till, ungefär som den beskrivning du lämnade här på Kalimera. Naturligtvis skall du också begära ersättning från försäkringsbolagen, både bolaget som har avtal med ditt betalkort (jag utgår ifrån att du betalade resan med ett betalkort) OCH från reseförsäkring som förmodligen ingår i din hemförsäkring. Lycka till. |
|
|