![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Alltid kontanter! 😎
|
|
|||
|
|||
![]()
Instämmer!
(såvida det inte är ett skräpställe som BARA tar kort, förstås) |
|
||||
|
||||
![]()
I Sverige är det 100% kortköp som gäller för mig, även för småköp. I de enstaka fall där kort inte funkar så är alternativet swish. Om inte det heller funkar får jag oftast avstå köp eftersom jag i stort sett aldrig har kontanter på mig. Kanonbra koll på vart pengarna tar vägen eftersom allt syns på kontot.
Utomlands (mest Grekland o Spanien) kör jag med kort i butiker, biljettkontor mm, men på tavernorna blir det cash. Masse |
|
|||
|
|||
![]()
Hemma nästan 100% kort, utomlands nästan 100% kontant. Jag litar helt enkelt inte på kortläsare på tavernor, butiker, biljettkontor, etc. Kort och kontant förvarar jag aldrig tillsammans och på samma ställe.
|
|
|||
|
|||
![]()
Samma för oss kort hemma ..kontanter i Grekland.
![]() ![]() Senast redigerad av Athanasia den 2018-08-03 klockan 19:29. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
![]()
Alltid kontant i Grekland.
|
|
|||
|
|||
![]()
Kort hemma,kontanter i Grekland.
Nu har jag beställt euro åt våra ungdomar få se hur det tas emot. Ska bli spännande och höra. Pia |
|
||||
|
||||
![]()
...... och varje gång som jag åker hem från en utlandsresa så ser jag till att ha en lagom drös euro med mig hem att använda som startkapital första dygnet på nästa resa. På så sätt klarar jag mig tills jag kan göra kontantuttag på plats där nera och slipper att göda Forex med deras växlingskurser före nästa resa.
Masse |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Så gör vi också,en bra strategi
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Har oxå börjat göra så! Dessutom känns resan lite billigare om man har några tusenlappar i Euro hemma. ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, nu är ju frågan om man snart ska börja överge cash? Sen slutet av juli tar grekiska banker ut en avgift på 2-3 € vid varje bankomatuttag. Det gäller då utländska kort (även om grekerna oxå får pröjsa en slant).
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Det har nog hänt en hel del med kartan sedan 2014, nyss hemkommen från Ryssland, o där tar alla butiker, caféer etc kort precis som i Sverige.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Undrar när samma avgifter kommer till våra banker. |
|
|||
|
|||
![]()
Det kommer nog snart hit också. Våra banker gör ju så futtiga vinster...
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vad man glömmer är ju att man indirekt stödjer svart ekonomi, om man betalar kontant. Pröjsar du med kort, så måste ju näringsidkaren ta upp det som en intäkt.
För att komma till rätta med skattefusket i Grekland och träna turisterna, så har myndigheterna tagit fram information på vad ett kvitto är och inte. "Apodixi" som man säger på grekiska och får du inget kvitto, behöver du inte betala. Dvs, bara för att det är maskinutskrivet betyder inte att det är ett giltigt kvitto. För att det ska vara giltigt, ska det innehålla en 40-ställig sifferkod längst ned. Hade jag inte en aaaning om! ![]() Nästan så att jag måste testa detta nästa gg jag får ett falskt kvitto. /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det verkar vara en stor kampanj för de hade (och har) till och med annons på Kalimera, via Google. Kan dock inte tänka mig att det är så många som kommer säga: Apodixi please. |
![]() |
|
|