![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, nog finns det många som inte borde vara ute i trafiken alls...men dom finns där, så jag tjatar och upprepar mig: om du ska ut och köra, bli inte förvånad över någonting, och var beredd på lite vad som helst...
Något att tänka på: vi som är bofasta känner ju lokaltrafiken väl, vet var man får passa sig lite extra, var det är extra dålig asfalt, var kan man träffa på extra mycket getter, katter , skolbarn eller tanter på vägen , var man ser enkelriktatskylten som en anvisning, (ett råd som inte behöver följas av moppar, men man kör på vänster sida så att alla ser att man vet att man kör mot trafiken, det är underförstått), var alla i kvarteret parkerar som galnast... Om du ser någon som kör moped i zig-zag är denne förmodligen inte onykter, utan känner sina gropar i vägen...turisten dunsar ner i varenda grop...solen spränger loss stenar vid branta bergväggar, kör mitt i vägen om det inte är trafik...håll tempot annars blir du omkörd där det är som olämpligast... helt accepterat att köra förbi och emellan stillastående fordon men håll koll... Jag skulle kunna fortsätta . |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hoppsan, ser att jag inlett er i frestelse, naturligtvid SKA man följa trafikreglerna och respektera märkena, gör som jag säger, inte som jag gör...
|
|
||||
|
||||
![]()
Nu är det många år sedan jag var på Kalymnos men visst är det så att trafiken där åtminstone tidigare ansågs vara lite hårdare än på andra öar. Då vi skulle dit varnade alla oss för att hyra fordon där. Nu har jag ju hyrt bil där ändå och överlevt det också men visst är det ju lite tuffare än att köra bil på många andra öar.
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Har kört moppe på Kalymnos, men det var länge sen, så jag kommer inte ihåg att det var speciellt hård trafik. Har däremot åkt taxi där för ett par år sen och han körde som en biltjyv!
![]() Annars har "motorvägen" på Kreta ganska hårt trafiktempo. Eller motorväg och motorväg. En svensk definition är att det är en vanlig väg med vägren, men kretensarna anser tydligen att det är en tvåfilig motorväg. Dom ligger gärna en decimeter bakom. Ofta med en SUV och vill att man ska gå ut i vägrenen. Det gör jag gärna på raksträckor, men inte i kurvorna (vilket påfallande många infödda påpekar med ljus- och ljudsignaler att man borde göra). Bakom kurvan, kan en bonde ha parkerat sin traktor på vägrenen, bara sådär. Så det gäller att se upp. /Netwolf |
![]() |
|
|