Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-15, 10:40
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Vinterresa till Kreta 2017-18.

Ni tycks ha det lika fint som vanligt. Hoppas även solen visar sig för er idag.

Har en liten fråga till er: Hur är det när man skall checka in hos Aegean i Aten? Är det vid en disk eller automat? Kollar de pass/ID? Frågar detta eftersom de inte kollar pass alltid överallt nuförtiden. Reste för ett par veckor sen Helsingfors-Munchen och då kollade ingen pass eller id. Vid boarding gick man genom elektroniska portar. Jag liksom antar trots allt att de kollar pass eller ID i Aten. Stämmer det? Kommer ju ihåg hur ni blev nekade platserna vid nödutgången....

Skall flyga med Aegean i april och nu råkar det vara så att namnet på min biljett och namnet på mitt pass skiljer sig lite. Och egentligen borde det ju vara exakt korrekt. Så vill inte ha problem.

Ha det fint!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 14:57
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

På Atens flygplats brukar dom kolla passen till 99 procent vid boarding av planet (bussen). På mitt pass står det Gunilla Birgitta BÄckström. På boardingkortet Birgitta Backstrom. Inga problem.

Även när man har genomgående bokning Arlanda-Aten samt någon inrikes flygplats kollar dom passet i Aten för oss utlänningar.

På Atens flygplats finns det automater för incheckning när man inte har genomgående bokning. Men sen måste man ställa sig i kön för att lämna bagaget och visa passet. Men allt förfinas på Europas flygplatser, så hur det är år 2018 är höljt i dunkel.

För övrigt var det en perfekt service då en blåklädd man stod vid vårt flygplan och dirigerade oss via bussen, en personalhiss och till gate 11 till Chania när vi inte hade många minuter till avfärd. Men vi åkte då genomgående bokning med Aegean från Arlanda. Och bagaget kom fram!

Birgitta (från ett soligt Paleochora).
Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 15:49
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Tack för svar, Birgitta! Tänkte väl att de kollar passet i Aten. Jag heter officiellt Anne-Marit och på biljetten står det enbart Anne. Det var väninnan som bokade biljetterna och jag glömde att nämna om detta. Det är ju knappt att jag själv minns att jag har ett dubbelnamn för det används aldrig. Men när vi flög till Kroatien för några år sen sade de i Helsingfors åt mig att dubbelnamnet borde vara skrivet på biljetten så efter det har jag alltid varit lite nervös om jag har glömt det. Det går att ändra på det, men det kostar förstås. Och sen är det kanske onödigt ändå, jaja, alltid skall man ha små problem.

Fint att ni har haft solsken. Här har det kommit snö och mörkt är det förstås nu klockan 16.46 finsk och grekisk tid.

Hoppas ni får sol också imorgon!

/ Anne
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:12.