![]()  | 

| 
	 | 
| 

| 
||||

| 
||||
| 

Citat: 

Det vi söker är grädde som kommer från mjölk.  | 
| 

| 
|||

| 
|||
| 

Spizeman, det står att det är "grädde av mjölk", 35%-ig fetthalt med förtjockningsmedel carragenan (hu!). När man tar bort det naturliga fettet, så får man lägga till annat skräp, för att den ska få tillbaka konsistensen. Inget annat konstigt står i innehållsförteckningen, faktiskt. Men jag förstår att du inte ens trodde det var grädde. Jag har tyvärr inte smakat  den där sorten.

| 
| 

| 
||||

| 
||||
| 

Citat: 

| 
| 

| 
|||

| 
|||
| 

Karragenan är en vanlig tillsats även i svenska mejeriprodukter,  den 36%-iga vispgrädden med lite längre hållbarhet (paketen har skruvkork) har tillsats av E407 = karragenan för att grädden ska "hålla ihop" och gå att vispa.

| 
| 

| 
|||

| 
|||
| 

Ja visst är det så, Didi-san. Men här kan vi i alla fall välja den fullfeta, 40%-iga. Mums!

| 
| 

| 
|||

| 
|||
| 

| 
| 

| 
|||

| 
|||
| 

Citat: 

![]() Alltså, producenterna tar bort 10% av fetthalten och lägger till ett "stabiliseringsmedel" utvunnet ur alger. För normalkonsumentens hälsa har sänkningen av fetthalten mariginell betydelse. Vofför gör di då på dette viset? Sannolikt därför att hållbarheten förlängs; något som livsmedelsindustrin alltid strävar efter, men som ofta ger oss sämre produkter. Som, sedan länge, notorisk läsare av innehållsförteckningar, är jag så in i h-e trött på alla sk-tprodukter i hyllorna!  
		 | 
| 

| 
|||

| 
|||
| 

Håller fullständigt med dig, Pnyx! Men idag vet väl alla, att fullfeta och inte light är hälsan för människor? Så vad gäller den, kan vi mumsa i oss bra fetter bäst vi vill (om vi inte samtidigt äter en massa kolhydrater).

| 
| 

| 
||||

| 
||||
| 

Jag ville inte starta en diskussion om vad som är hälsosamt eller inte. Min synnerligen enkla fråga vara. Finns det grädde gjord av komjölk i Grekland?

| 
| 

| 
|||

| 
|||
| 

Och svaret tycks vara ja, men inte utan karragenan.

| 
![]()  | 

| 

|