![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Heter en minidokumentär som visades på Kunskapskanalen igår. Otroligt intressant! Missa inte. Den går i repris på onsdag och torsdag kväll. Finns även på UR Play.
Jag såg den som sagt igår, men vi hade lite fest här, så jag får nog se om den idag ![]() /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Den var riktigt bra! Missa inte den!
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Fick också syn på dokumentären när vi zappade. Otroligt intressant! Han var väldigt bra på att berätta och förklara. Jag har redan lagt in en påminnelse i kalendern, så att jag inte ska missa det nästa lördag
![]() Ha en härlig söndag! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Såg den på svt.play. Bra motvikt till "En enkel resa till Korfu" om man nu tyckte den var för lättviktig...
![]() Men till dokumentären från 2015; Simon gick verkligen direkt på väsentligheter... Visst kände man till en del förut. Men mycket nytt. Jag vet att grekernas miljösyn lämnar mycket att önska, men jag blev alldeles chockad av det halvkilometer tjocka sopberget som var helt gigantiskt. Kändes mycket surrealistiskt att se sådant - i Europa. Läckande kemikalier, cancerframkallande ämnen och t o m radioaktivt avfall... Hur har det kunnat bli så? ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Har nu laddat ner appen UR.PLAY och ska börja titta endera dagen. Ser fram emot det!
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag såg den i går mycket bra
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Har sett avsnitt ett, och det var mycket intressant, men det tror jag inte att grekiska turistbyrån håller med om. |
|
||||
|
||||
![]()
Är det någon som såg avsnitt två?
|
|
|||
|
|||
![]()
Det går I morgon Janne!
Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det förklarar ju ett och annat. Då kollar jag i morgon.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I teveprogrammet får man följa en tvättsvampsfiskare och hans son. De är från Pserimos. Mannen heter Agelis Trikilis. Är det någon du känner till Monica?
![]() Agelis. ![]() Agelis och son. Programmet finns att se här. |
|
||||
|
||||
![]()
Det här avsnittet lär de tycka ännu sämre om. Eva
|
|
||||
|
||||
![]()
Ska troligen kolla ikväll.
|
|
|||
|
|||
![]()
Idag gick jag förbi en soptipp I Tinos chora....nära sjukhuset...blev helt chockad...den har jag inte sett förr
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Var ligger sjukhuset?
|
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag sett det andra avsnittet och det var ÄNNU bättre! Jätteintressant utan pekpinnar berättar han om det grekiska folkets umbäranden, men också om modernt slaveri, där utländska gästarbetare lever i misär och arbetar för svältlöner. Även mycket intressant om de ödsliga bergstrakterna uppe i norr, som jag nu fick en våldsam längtan efter!
![]() Spännande att få en inblick i den muslimska grekiska befolkningens liv, nära den turkiska gränsen. Å tänk på andra sidan lever det grek-ortodoxa turkar. Tänk vad gränsdragningar kan ställa till. Fast coolast var nog rebellmunkarna på Athos. Sicka gubbar! Dom såg ju ut som Hells Angels hela bunten! ![]() ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Glömde kolla igår, så det får bli idag.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Även detta avsnitt var mycket sevärt, och ack så sorgligt stundtals.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
En liten bit från Nikoletas...fast det är väl mer likt en vårdcentral. Där togs mina stygn bort förra nov.
Kostade inte en cent... Lissi |
![]() |
|
|