![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Vi tillbringade första hälften av augusti månad på KOS. Situationen är klart allvarlig och svår både för flyktingarna och de boende på Kos. I hamnen, runt fortet och vid polishuset är det fullt med människor som bor i tält i väntan på att den grekiska byråkratin skall ordna det nödvändiga pappersarbetet. I slutet av vår vistelse blev det kalabalik i centrum då grekisk polis skulle flytta många av flyktingarna in på en idrottsarena.
Vidare ser man som besökare rester av gummibåtar vid stränderna i närheten av Kos stad. Trots ovanstående hade vi en härlig tid på Kos, en ö vi inte tidigare besökt. Ett tips är ju också att ta med 20 kg extrabagage till flyktingarna som sedan överlämnas på flygplatsen. Detta tillåter i alla fall Apollo vid reser till ön. |
|
|||
|
|||
![]()
Vi lämnade Kos den 4 sept. Hamnen och närliggande områden är fullt med flyktingar. De ligger i tält, under bar himmel och i stora pappkartonger. De behöver hjälp. En pappa visade oss sin sons skador efter ett bombanfall. Man förstår inte att han klarade sig. Men i allt det svåra så är de glada över att ha kommit till Europa och vill bara vidare. En familj bjöd oss på te när vi stannade och pratade med dom.
|
|
||||
|
||||
![]()
[quote=Gunnel Högström;372785 En familj bjöd oss på te när vi stannade och pratade med dom.[/quote]
Det var trevligt att höra mitt i all eländesrapportering! |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är på Kalymnos nu, sedan i fredags, och har ännu inte sett en enda flykting...Varken på min bussresa till hamnen på Kos, omkring hamnen eller på Kalymnos...men visst... jag letade inte...
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Oj förlåt...det blev fel smiley...den där som vinkar skulle det vara :-D
|
![]() |
|
|