Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden
Egentligen hade jag bestämt mej för att ha gjort mitt sista inlägg i den här tråden, men en kortfattad extra sorti får det allt bli ändå: jag antar att jag inkluderas i de "som ihärdigt är emot besparingar" och min åsikt är att man inte kan strypa en extrem krisekonomi till tillväxt. Det är dessutom en åsikt som stöds av många inom den nationalekonomiska "expertisen" (även om jag in i det längsta föredrar att tänka själv). Den minimala återhämtningen under några månader i slutet av förra året sammanföll med att man lättade något på åtstramningarna då (se den artikel av Krugman jag refererade till tidigare i den här tråden), så det kan lika gärna vara ett argument MOT extrema åtstramningar. Och kapitalkontrollerna är en följd av att ECB stoppat utbetalningar till euromedlemslandet Grekland, helt enkelt som ett straff för att man inte rättat in sej i ledet. Men nu är ju landet på väg att bli en verklig lydstat under de stora euroländerna, så nu ska det väl kunna bli ordning på torpet! Eller?
|