Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-27, 22:53
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Taxi vs buss

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag har åkt taxi i Pireus ett par ggr blev inte lurad, betalade 5 euro från hotellet till färjekajen.
.............................................
Kan väl inte vara så vanligt att bli lurad i Grekland om de kör med taxameter på!
De gånger jag åkt taxi lokalt i Pireus så har det varit fast pris 5 euro som gällt. Ingen taxameter! Mycket praktiskt.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-07-27, 23:07
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Mycket praktiskt.

Masse
Ja, det är det verkligen !.
Svara med citat
Gammal 2015-07-27, 23:36
Tripod Tripod är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2012

Med buss blir man inte lurad, med taxi kan det finnas en risk även om taxametern är på. Det går ju att ta en liten omväg. Själv har jag mest åkt taxi i Athen och där har jag aldrig blivit lurad, men det kan kanske bero på att jag gjort klart att jag hittar.
Svara med citat
Gammal 2015-07-28, 07:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
What? Lurad? I Grekland! Jag har åkt taxi massor med ggr i Grekland och har aldrig känt mig lurad. Eller menar du Flygplatsen -> Pireus? Har åkt rutten ett par ggr med, men aldrig känt mig lurad.
När jag åker till/från flygplatser känner jag mig lugn numera, där är ju fasta priser med anslag på stolpen utanför.

Men på andra sträckor har jag en gnagande misstanke om att jag alltid åker på nattaxa, oavsett när på dygnet jag åker. Dag- eller nattaxa anges såvitt jag förstått med en siffra på taxametern, för några år sedan ställde jag en fråga här vilken som var vad men fick inget klargörande svar.
Svara med citat
Gammal 2015-07-28, 10:20
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Jag har åkt taxi på flertalet öar och aldrig känt mig lurad. Brukar alltid fråga hur mycket de tar för att köra dit vi ska. Är man osäker på svaret kan man fråga: For all of us? Och peka på hela sällskapet.
Åker ändå oftast buss ska jag väl tillägga.

Däremot har vi blivit lurade i London en gång. Chauffören körde runt en lång stund innan han körde fram till hotellet. När vi ifrågasatte skyllde han på trafiken.

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2015-07-28, 10:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Jag har åkt taxi på flertalet öar och aldrig känt mig lurad. Brukar alltid fråga hur mycket de tar för att köra dit vi ska.
Ja, så brukar jag också göra. Jag brukar fråga "Ungefär hur mycket kommer det att kosta?" och sedan kör vi på taxameter. Skulle jag få ett pris som jag tycker låter för högt får jag väl låta bli att åka.

När jag haft möjlighet har jag frågat någon jag känner innan ungefär hur mycket en viss resa bör kosta.

Men min känsla är att den vilda västern som rådde förr inom taxinäringen är historia, det känns inte lika galet längre som det gjorde då. Fast det där med nattaxa dygnet runt tror jag att jag åkt på ibland.
Svara med citat
Gammal 2015-07-28, 12:22
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Varför inte ta metron? jag brukar tycka det är softare än bussen, ett byte dock, , kostar lite mer dock, 8e senast jag åkte, men det finns grupprabbat om man är två eller flera (fanns förr iaf )
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:59.