![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Jovisst, men vad jag förstod så är det många fastigheter som inte är med i nåt slags register och därför inte betalar nån fastighetsskatt (antar att det som vanligt är dom som borde ha råd att betala som inte gör det). Som jag förstod det, alltså.
|
|
|||
|
|||
![]()
De begynte å registrere eiendommer i slikt register før krisen, kommune for kommune (min leilighet er f.eks. registrert). Hvor langt de har kommet er jeg ikke sikker på, grekerkjæresten sier det bare er små landkommuner som ikke har registrert ennå. Da krisen slo til for fullt var det ikke penger igjen på budsjettet til å opprette registreringskontor i de små kommunene.
|
|
|||
|
|||
![]()
OK, då borde det ju vara i alla fall hyfsat heltäckande redan. Verkar alltså som han på tv i morse hade dålig koll. Men så var ju nationalekonom också...
|
|
||||
|
||||
![]()
Min kompis arbetar på ett sånt där register, poleodomia, och det är ett oerhört komplicerat jobb. Hur många krångligheter som helst + att lagändringar kommer titt och tätt. Hennes chef är mer än förvirrad. Deras område är stort. Folk har hus men bor i andra världsdelar...men något är på gång i alla fall...
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag har full förståelse för din oro, den du själv ser i din näromgivning på Kreta. Men där befinner inte jag mig, jag kan inte se det du ser. Jag kan läsa och förstå, vilket jag gör! Jag kan inte påminna mig att jag sett något i Grekland som fått mig att reagera och som i så fall skulle ha varit relaterat till nuvarande situation. Om jag ser ett par år tillbaka så har jag väl i så fall haft "tur", fel ord kanske men platserna jag har varit på har kanske varit förskonade från det du och många andra ser? Okej, nu senast på Syros, inne i Ermoupolis så såg jag två tiggare, en kvinna med litet barn och en tonåring som båda gick runt bland barerna på kvällarna då det fanns som mest folk i rörelse. Jag såg en man som vid varje tillfälle jag såg honom, satt och sov på en stol utanför ett café. Han var sjaskigt klädd och hade ena foten i en stor plastpåse, antagligen en skada av något slag? Som alltid syns även hus som är fallfärdiga, lokaler där någon slags verksamhet har upphört. Men det går inte att veta när detta har hänt, förra året eller tidigare? Därför är det svårt att förstå om det handlar om något som hänt 2014-15? Därför hävdar jag att jag personligen inte är orolig men jag är medveten att det jag kallar "återhämtning i ekonomin" i Grekland, naturligtvis kommer att ta enormt med tid. Har jag som sagt haft "tur" och missat det som kanske hade fått mig att reagera och tänka efter? Och jag är fullt medveten att Grekland inte bara är ett semesterparadis för folk med magväskan full med pengar, ska jag ha dåligt samvete för att jag platsar rätt bra i denna kategori människor? /Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Deretter: Ingenting. Slik har det alltid vært, det har aldri vært et "sosialkontor" man kunne henvende seg til dersom man ikke fikk ny jobb etter at perioden med arbeidsløshetstrygd utløp. Da måtte man leve på foreldre/besteforeldre/ektefelle, kanskje ta seg en strøjobb i ny og ne. Pensjon tjener man naturligvis ikke opp, og man må betale for helsetjenester. Man er altså ikke trygdet på noen måte uten jobb. En jobb man betaler skatt i, vel merke, det er derfor det er så overdrevet når det skrives at "grekerne ikke betaler skatt". Betaler de ikke skatt får de heller ikke "pensjonspoeng" eller gratis helsetjeneste, f.eks. Så mister f.eks et ektepar med barn jobbene sine (som mange har gjort nå), må de ofte flytte hjem til foreldre/besteforeldre og leve på deres pensjon. Som i verste fall ikke er mer enn 2-300 euro per måned den heller. Nesten 4 av ti barn lever under fattigdomsgrensen. Og fødselstallene, som var lave i utgangspunktet, synker enda mer, for hvem tør å sette barn til verden nå? |
|
||||
|
||||
![]()
Tack, Admirala, för ditt svar!! Det här ger en helt annan dimenssion, anser jag, inför kommande diskussioner här!
Jag nöjer mig inte med "hörsägen" och har aldrig gjort. Politiska "revolutioner" och eventuella kommande förändringar inom EU/EMU, kommer alldeles säkert att "förevigas" i kommande historiebeskrivningar/böcker. Däremot inte kring hur människor levt i de olika samhällena. Berätta gärna mer, Admirala!! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Dette med helse og betaling er virkelig en tragedie for mange. Folk dør fordi de ikke har råd til behandling. Min "svigerfar" måtte nylig opereres for en sykdom som er dødelig uten operasjon. Prisen var 3000 euro (for ordens skyld: og ingenting i fakelaki/konvolutt). Denne operasjonen var tidligere gratis.
En månedslønn på 1000 euro regnes for tiden som en høy lønn i Hellas, så prisen for operasjonen er altså tre høye månedslønner. Heldigvis for svigerfar har han en datter og svigersønn som fremdeles har gode jobber, så de betalte regningen til sykehuset. Legene sa etterpå at han ville dødd i løpet av få måneder om han ikke hadde blitt operert, det samme sa "fastlegen" hans, som er en venn av familien og var den som oppdaget sykdommen før det var for sent. Men svært mange har jo ikke så mye penger. Folk dør altså, rett og slett fordi de ikke har råd til å betale for behandlinger og operasjoner. |
|
||||
|
||||
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tror att vi som bara"ser" lite på ytan vid greklandsbesöken och inte bor där och upplever allt på nära håll omöjligt kan fatta tragedin som de allra flesta greker upplever nu. Så ovanpå detta alla flyktingar som kommer och som mottas med mat, kläder och värme av de allra flesta. Sådant som många egentligen behöver själva. Det finns inte ord för hur jag beundrar dessa greker.
Jag vet att min grekiska väninna sagt att hon inte ser på TV eller läser tidningar längre , för det är ändå inte sanning som framförs eller ingen VET vad som är sanning. Åh vad hemskt allt detta känns särskilt som de flesta känner sig "lurade" av de som borde vetat!! OBS! Detta är en spontan känsloyttring och alltså saknas källhänvisningar. Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Jag vill rekommendera en efterhandslyssning på ekonyheterna i SR P1 06:00 (idag 17/7).
Daniel Alling rapporterar inför tyskarnas parlamentsomröstning och ger oss kanske en förklaring till Merkels hårda linje inom eurogruppen. Senast redigerad av laero den 2015-07-17 klockan 07:16. |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har lyssnat ... Det var det jag var inne på igår, med Schäuble. Att deras agerande är riktat mot hemmaplan/de egna väljarna. De har ju inte velat lägga fingrarna emellan när det gäller Grekland, om jag minns opinionsmätningarna rätt.
|
|
|||
|
|||
![]()
Flera av er har säkert redan läst den, men ännu en (av många) bra artiklar från The Guardian (apropå EU/euro och demokrati, bl.a.):
http://www.theguardian.com/commentis...eakup-eurozone Jag börjar faktiskt tro (hoppas, i alla fal) att det goda som kan komma ur hela den här skiten är att folk får upp ögonen för vad EU och euron egentigen är för någonting. Dom har liksom börjat avslöja sej själva. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det kommer dock inte att kallas skuldnedskrivning av "hemmaplanspolitiska" skäl. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Förhandlingar i oändlighet har pågått under hela våren, och förmodligen i demokratisk anda. Då har det handlat om en i jämförelse liten sista utbetalning i stödpaket 2 och grekerna med finansminister i spetsen tycks ha gjorts sig omöjliga hos övriga 18. Istället för att komma överens utlyser man fem i tolv en folkomröstning som innebär att man dels kommer på obestånd hos IMF och dels bommar att få sista utbetalningen. Folkomröstningen innebär istället att övriga euroländer fem över tolv måste ta ställning till ett stödpaket 3, som man inte öht är överens om att man vill ge Grekland, men för att undvika en grexit blir det ändå så. Säkert i konflikt mot många folkviljor. Att påstå att det är de 18 som agerar med utpressning och hot är i mina öron magstarkt. Senast redigerad av laero den 2015-07-14 klockan 14:27. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag tycker inte att Syriza har gjort rätt. De vann valet på populistiska löften. Jag förstår att folk röstade på dem, de gav dem hopp - men det de lovade var inte hederligt för de lovade riva upp ingångna avtal och det kan man inte göra. IMHO. Sedan verkade, från min okunniga horisont, en fem månaders golgatavandring inledas. Oändliga förhandlingar som inte ledde någonstans överhuvudtaget - mer än ännu längre ner i skiten för grekerna. Till slut var Tsipras på väg att acceptera trojkans förslag om åtstramningar för att få den sista utbetalningen, men när han såg ut att gå på pumpen i parlamentet utlyste han folkomröstningen. Vilket, från min okunniga horisont, var ett snudd på obegripligt tilltag. Folkets mandat fick han men det gäller ju bara inrikespolitiskt - trojkan kunde bara säga Och? när han kom dragande med det. Att hans folk säger nej till deras åtstramningar kan de faktiskt skita ett stort stycke i. Vilket de också gjorde. Med sitt greferendum förlängde han bara plågan, han gamblade med sitt lands framtid. Skadan som kapitalkontrollen i bankerna gjort, den måste vara jättestor. IMHO. Men. Det som hände under den gångna helgen kallar jag ändå hot och utpressning. Att ställa Tsipras inför Nu går du med på våra stenhårda villkor eller så åker ni ut på några års grexit - det är ingen valsituation. Det är ... hot eller utpressning. |
![]() |
|
|