Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-13, 12:43
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Klart de måste få bättre statsfinanser. Men frågan är hur. Så som det nu gått till låter mer som hot och tvång än politiskt samarbete för mig. Att ställas inför ultimatumet Antingen går du med på våra stenhårda krav eller så åker du ut på några år, och först om du åker ut sockrar vi med en omstrukturering av skulden - det är inte förhandlingar för mig, det är utpressning.

Nu såg jag visserligen att en omstrukturering av skulden antagligen kommer att finnas med i fortsatta förhandlingar, och det är bra. Det är inte bara jag och andra blöthjärtade vänsterkalimeror som tror att det behövs, det är även många ekonomer.

Sedan kan jag tycka att det hade varit bra med kraftfullt europeiskt stöd i den grekiska statsförvaltningen, till exempel vad gäller skatteindrivningen. Men när man ser vilka metoder de tog till under den gångna helgen känns det inte förtroendeingivande.

Haha, när jag först läste det där såg jag inte ditt andra "inte". Jag tolkade dig som att det inte skulle hållit på så länge om Merkel verkligen velat ha kvar Grekland. Och det lät helt rimligt för mig, jag trodde under helgen att de bedömare som trott att detta var Tysklands sätt att trycka ut Grekland hade rätt. Reglerna säger tydligen att ett land inte kan sparkas ut ur euron, däremot kan det själv begära utträde. Och blir det tillräckligt obehagligt därinne, så ...
Jag tror att alla försvarar euro-bygget till varje pris. Själv är jag glad att jag röstade nej och att vi slapp. Tycker, som de flesta andra här, att den vanliga greken får betala ett alldeles för högt pris. I min lilla enkla hjärna tycker jag att Grekland förtjänar betydligt bättre politiker som kan dra in lite mer skattepengar och banta bort onödigt inom de offentliga. Men det krävs långsiktighet och inte ständiga nyval där den som lovar mest vinner. Men jag är ingen nationalekonom
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 12:46
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Läsvärd analys av förhandlingarna av SVT:s Bo-Inge Andersson:
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/sp...ingar-grekland
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 13:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Brittiska channel4:s Paul Mason tycker att Grekland ändå vann når det gäller skulden. Men att demokratin är förloraren.

Slutet på hans läsvärda blogginlägg är snyggt:

Citat:
What they’ve arguably got is a global reputational disaster: the crushing of a left-wing government elected on a landslide, the flouting of a 61 per cent referendum result. The EU – a project founded to avoid conflict and deliver social justice – found itself transformed into the conveyor of relentless financial logic and nothing else.

Ordinary people don’t know enough about the financial logic to understand why this was always likely to happen: bonds, haircuts and currency mechanisms are distant concepts. Democracy is not. Everybody on earth with a smartphone understands what happened to democracy last night.
http://blogs.channel4.com/paul-mason...acy-loser/4155
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 13:46
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hur kunde det gå så illa med Grekland? Ja, här är iaf EN megastor orsak!

http://www.corpwatch.org/article.php?id=15740

Yanna
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 13:53
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

The agreement that Tsipras achieved (caveat: as we know it) after negotiating for 17 hours, is a lot worse than anyone could have imagined. It is also a lot better than anyone could hope. It simply depends on whether you focus on what has been lost or what has been gained. The loss is a package of horrific austerity. It is a package which, anyone with any political understanding knows, was coming anyway. The only difference is that, through a compliant government like the previous ones, it would be accompanied by no compensations.
What has been gained in return is much more money than previously imagined to properly fund the medium term and allow the government to implement its programme, a significant stimulus package, the release of EFSF money which had until now been denied (to the "good" government of Samaras), and an agreement to restructure debt, by transferring bonds from IMF and ECB to the ESM. That is nothing, hecklers heckle. ERT analyst Michael Gelantalis estimates this last part alone to be worth between eight and ten billion less in interest repayments a year. That is a lot of souvlaki.

https://www.byline.com/column/11/article/164
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 14:47
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Hur kunde det gå så illa med Grekland? Ja, här är iaf EN megastor orsak!
http://www.corpwatch.org/article.php?id=15740
Yanna
Dessverre sant. Skandaløst av Siemens, og ikke minst av alle de korrupte offentlige tjenestemenn/departementer i Hellas som bærer en stor del av skylden. Her er en nyere artikkel om saken; man forbauses over omfanget. http://greece.greekreporter.com/2014...emens-scandal/

Sjefen for Siemens hadde for øvrig et møte med Varoufakis om saken, i februar?
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:25.