Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-07, 23:40
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Pilatus Visa inlägg
Tror att detta är positivt, dvs om man tror att Euro är bra.
kommunisterna kanske inte tycker det är bra, så beroende på åsikter så ser man det olika.
Jeg leste idag (kanskje i en link her på Kalimera ) at Tsipras har støtte fra alle partier, unntatt kommunistene, til forhandlingene nå etter valget.
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 23:47
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Jag vågar inte själv spekulera i detta...läste bland annat att Grekland nog inte kom till att bli besvikna...jag blev lite glad där :-D
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 23:48
karis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Jag vågar inte själv spekulera i detta...läste bland annat att Grekland nog inte kom till att bli besvikna...jag blev lite glad där :-D
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 23:52
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Pilatus Visa inlägg
Tror att detta är positivt, dvs om man tror att Euro är bra.
kommunisterna kanske inte tycker det är bra, så beroende på åsikter så ser man det olika.
Nu vet jag inte om det är mig och mina inlägg i tråden du suftar på men det var uppenbarligen mig du svarade. Då ska jag vara tydlig tillbaks. Bara för att man vill se en omförhandling av avtalen och åtgärdsprogrammen så betyder INTE det per automatik att man vill se en Grexit (att grekerna inte ska behålla euron eller lämna eurozonen). Jag har tidigare sagt att jag inte vet vad som är bäst. Båda scenariorna är jättesvåra för Grekland.

Sen det faktum att du kallar de som tror att en grexit skulle vara lösningen, för kommunister är så dumt så det får stå helt och hållet för dig.
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 23:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Nu fick jag ont i magen. Läser man det Juncker säger om mötet på söndag så kan det inte hjälpas. Jag får en väldigt olustig känsla.
Edit: Och nu gör Tsipras ett uttalande där han säger "We want a final exit from the crisis"
Behöver ju inte betyda mer än precis det han säger. De vill ut ur krisen. Men ordvalet känns mer som att han antyder en Grexit. Nu spekulerar jag, jag vet. Men lägger , an samman hans, Merkels, Juncker och Tusks ord efter mötet ikväll och sen betänker att de sammankallar alla 28 EU-länderna till på söndag så känns det som att de vill ge hintar om att en Grexit är i antågande. Men jag kan så klart ha helt fel också. Spekulationer som sagt.
Jo jag såg också Tsipras uttalande. Men jag tolkar det precis tvärt emot vad du gör Thira. Och för allas skull hoppas jag att jag får rätt.

Hans ord, "We want a final exit from THE CRISIS", tolkar jag som att han menar en slutlig lösning på krisen. Det låter i mina öron som en oerhört hög ambition på kort sikt. Men att han syftar på att leda det mot en GREXIT har jag svårt att se. Även han torde inse att en akut grexit är oerhört mycket mera plågor för det grekiska folket, och definitivt inte någon "final exit from the crisis".

Oavsett om man tror att euron är något bra eller dåligt för berörda länder så är det nog väldigt få, och inte heller jag och inte heller Tsipras, som tror att en akut-grexit är något bra.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 23:56

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg

Du kan säkert ha rätt där. Äsch jag har inte en aning fick bara en väldigt konstig känsla av alltihop sammantaget. Och du har rätt i att man inte ska spekulera så mycket.
Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 00:00

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jo jag såg också Tsipras uttalande. Men jag tolkar det precis tvärt emot vad du gör Thira. Och för allas skull hoppas jag att jag får rätt.

Hans ord, "We want a final exit from THE CRISIS", tolkar jag som att han menar en slutlig lösning på krisen. Det låter i mina öron som en oerhört hög ambition på kort sikt. Men att han syftar på att leda det mot en GREXIT har jag svårt att se. Även han torde inse att en akut grexit är oerhört mycket mera plågor för det grekiska folket, och definitivt inte någon "final exit from the crisis".

Oavsett om man tror att euron är något bra eller dåligt för berörda länder så är det nog väldigt få, och inte heller jag och inte heller Tsipras, som tror att en akut-grexit är något bra.

Masse
Kanhända blev jag lite dramatisk så här på kvällskanten. Jag tänkte exit och så 28 Eu-delegater på söndag sammantaget med Junckers ord. Och att allt sades direkt efter mötet ikväll. Men vi får se på söndag. Tack för dina ord, nu blev jag lite lugnare haha.

Senast redigerad av Thira den 2015-07-08 klockan 00:16.
Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 00:09

Och jag är helt enig med dig en akut grexit skulle absolut inte vara bra. I sådana fall då etn mer långsamt anpassat utfasning. Mjukt och fint (ja så gott det går då vill säga).
Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 00:15
Maggys avatar

Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 06:39
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Jag har en magkänsla att Tsipraz hela tiden velat driva det hela till Grexsit. Det känns som han haft en dold agenda hela tiden.
Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 07:56
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Citat:
Ursprungligen postat av dettis Visa inlägg
Jag har en magkänsla att Tsipraz hela tiden velat driva det hela till Grexsit. Det känns som han haft en dold agenda hela tiden.
Jag har också börjat fundera i de banorna sen igår när grekerna inte kom med något förslag som de tidigare sagt, det verkar som man bara försöker dra ut på det hela ännu mera utan att åstadkomma något konkret. Antingen vill man inte göra något eller så är det någon forma av politiskt spel / dold agenda.

Och sen också, även om allt blir löst på Söndag så kommer det väl bara bli som tidigare; om 5 månader eller så så läser vi i tidningarna igen att pengarna och räddningspaketen är slut och så börjar cirkusen om, med skillnaden att grekland har ännu större skulder och resten av europa har pumpat när ännu mera euro av deras skattebetalares pengar i det svarta hålet.

Spännande blir det iaf, om 70 dagar ska vi ner till Grekland, och just nu tror jag det kommer vara Drachmer (eller något liknande) som kommer vara den officiella valutan när vi kommer ner
Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 08:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av dettis Visa inlägg
Ja, nu börjar man verkligen undra om det inte är så.
Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 10:10
karis avatar

Europarådets leder i dagens VG:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/he...03/#xtor=CS4-1
Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 12:44

Tycker denna uppmaning att resa till Grekland och varför man ska göra det just nu är så bra så den egentligen förtjänar mer uppmärksamhet än inklämd i denna tråd. Men eftersom den direkt och indirekt har med krisen att göra så placerar jag den här och hoppas det blir i rätt så
Kopiera länken och lägg den på era sidor i olika sociala nätverk (om ni inte redan gjort det direkt från The Guardian eller Greece in Heart & Mind). Nu får vi hjälpa till här så gott vi kan.

http://www.theguardian.com/world/201...heap-beautiful

Senast redigerad av Thira den 2015-07-08 klockan 12:53.
Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 12:54

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ja, nu börjar man verkligen undra om det inte är så.
Lyssnar lite på debatten i eu parlamentet och det är flera ledamöter som undrar samma sak, om det inte är så att Tspiras vill få till en grexit utan att få skulden för det ... men på söndag vet vi om man får tro det hela
Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 12:56

Citat:
Tycker denna uppmaning att resa till Grekland och varför man ska göra det just nu är så bra så den egentligen förtjänar mer uppmärksamhet än inklämd i denna tråd. Men eftersom den direkt och indirekt har med krisen att göra så placerar jag den här och hoppas det blir i rätt så
Kopiera länken och lägg den på era sidor i olika sociala nätverk (om ni inte redan gjort det direkt från The Guardian eller Greece in Heart & Mind). Nu får vi hjälpa till här så gott vi kan.

Bra artikel, helt rätt
Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 16:44
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Tycker denna uppmaning att resa till Grekland och varför man ska göra det just nu är så bra så den egentligen förtjänar mer uppmärksamhet

Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 17:47
Maggys avatar

Citat:

Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 17:53
karis avatar

Citat:

Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 18:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Lite kul! Ni vill alla hjälpa grekerna på olika sätt. Vi som bor här, greker och utlänningar, engagerar oss i flyktingarnas situation...kläder och mat och blöjor och leksaker...senast i morse kom det 300 till Kalymnos...på Lesvos räknas de i tusental.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:23.