Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-03, 17:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jag vet inte varför du gör en så stor grej av mina uttalanden Ink, hur små eller obetydliga de än är i det stora sammanhanget. Det är som det är och så får det vara. Jag har varken tid eller lust att försvara åsikter jag inte har utan som blir ålagda mig via andras svar.
Fast jag skrev ju om vad jag läser på internet. Jag skrev "folk skriver", jag skrev om vad jag sett en guide skriva, jag skrev om vad jag läst folk skriva till Vagabond. Det är väl rätt tydligt att det inte är dina uttalanden?
Svara med citat
Gammal 2015-07-03, 17:25
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Samtidigt ska Varoufakis ha sagt i dag att en deal är mer eller mindre klar:
----
Men hans trovärdighet är väl något svårbedömd. Det kan lika gärna vara förhandlingstaktik.
Och det där Dijsselbloem dementerat:

Citat:
According to Dutch newspaper de Volkskrant, Dijsselbloem described this as “completely incorrect” and said: “He [Varoufakis] made that up completely. No new proposals have been sent to Athens,” adding: “We are not near a solution.”
(The Guardian)
Svara med citat
Gammal 2015-07-03, 19:22
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015

Som ny medlem som har läst sidorna i några år så.

Jag har min åsikt som går emot många här. Jag tro att ett "ja" är bra.
Grekland har aldrig haft en budget i balans eftersom alla röstat på sina önskemål som inte varit ekonomiskt relevant.

Gekland har varit i konkurs mer än 50 % av tiden sedan de skapades. Inget annat land i Europa har samma historia, då måste vi titta på länder som Argentina , Venezuela etc. Sen att de gick med i euro var fel Grekland behöver 15% inflation för att kompensera för alla politiker som dom röstar på.

Om Grekland röstar nej och hamnar utanför euro så är min tro att pensionärerna och statligt anställda kommer att tappa 50 %. Så trots alla svårigheter för grekerna så hoppas jag på ett ja.

Och älskar greker och kommer att resa dit.
Svara med citat
Gammal 2015-07-03, 19:29
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
DN analyserar idag hur krisen uppstod och vad som behöver göras för att "lösa den".

Finns att läsa här.

Samma tidning har gjort en interaktiv tidslinje hur krisen började och var landet står idag. Den börjar med OS i Aten 2004 och slutar den 2/7 2015.

Finns att läsa här.
Takk. Liker tidslinjer, gir en viss oversikt over hendelser. Liker også å lese
a n d r e s meninger/perspektiver. - En engelsk historiker har gjort seg
s i n e betraktninger om den greske krisen, interessant å følge hans refleksjoner og tanker - bakover i tid - og om hva som skjer nå. Et utenifra-perspektiv så klart, men litt annerledes enn mye som presenteres for tiden.

http://www.ekathimerini.com/198031/a...-sown-in-1980s
Svara med citat
Gammal 2015-07-03, 19:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Olika medier rapporter samma sak på olika sätt. Så här skriver The Guardian om en incident i kvällens demonstration: Looks like the protesters involved in scuffles with police are anarchists. Other reports suggest rally is peaceful.

Medan Dagens Industri har som rubrik: Upplopp i Grekland.

För att var sanningen nära är det bättre att följa The Guardian.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 07:29
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Läste i The Guardian igår att mat och mediciner börjar ta slut. Framför allt basvaror; Mjöl, socker m.m.
ECB har sagt att de ska ha ett möte på måndag om fortsatt stöd till Greklands banker.
Man får anta att inte så mycket hinner förändras på bara en vecka oavsett utgång i folkomröstningen och sedan beror det väl på vilken utgång det blir i den också (det tar ju ett tag innan man fyllt på förråden och får ordning på allt som släpat efter sedan kapitalkontrollen infördes).
Jag ska resa runt på fastlandet och, efter vad jag hört, så ska situationen där vara svårare än ute på öarna just nu (som vanligt alltså).
Nu, till mina grubblerier; Jag har förbokat hotell på ett par platser under min resa (trots att jag inte tänkte göra det från början).

Är det ok att fråga hotellen om det är något de behöver på plats i byarna jag ska bo (om situationen är fortsatt lika illa eller blivit värre). Kanske känner de till någon välgörenhetsorganisation på plats typ? Den lilla mängd jag kan ta med själv gör ju inte någon större skillnad, men kanske för en familj åtminstone?
T.ex är det ju en enkel match att frakta några påsar mjöl och socker el. likn annat som kan behövas nu. Men törs man fråga så till helt främmande människor (har aldrig träffat hotellägarna förut)?
Jag är rädd att de ska ta illa vid sig. Är det ofint och kanske jättekänsligt i den här svåra situationen?
En annan sak jag tänkt på är eventuellt att ta mig till en hjälporganisation i Aten med mjöl el liknande och överlämna dem där.
Får man föra in basvaror i lite större mängd än bara en mjölpåse eller någon annan form av basvara etc hur som helst från Sverige till Grekland. Är det någon som vet eller kanske gjort samma sak helt nyligen som kan berätta?

Senast redigerad av Thira den 2015-07-04 klockan 07:45.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 08:05

Tillägg till ovan; Det måste ju inte vara basvaror heller. Det finns behov av mängder med annat också just nu. Underställ inför vintern (som vi pratat om här tidigare t.ex) och som är lättare att bära.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 08:10
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg

Däremot är det solklart så att den osäkerhet som nu råder drabbar turistnäringen. Ingen näring går oskadd ur så mycket negativ publicitet. Med risk för att bli tjatig: Syrizas spektakel under det senaste halvåret sänker landet.
Redan nu har företagen problem med betalningar av importvaror. Det kan råda till råvarubrist och i värsta fall stänging av fabriker. Det värsta i detta är att oavsett vilken åsikt man har angående skötseln av krisen i sin helhet så har den nuvarande regeringen fått den nu akuta krisen till stånd. Skulle de ha skrivit på avtalet som de erbjöds skulle läget vara lugnt och turistsäsongen skulle inte ha kommit till skada på samma sätt som nu, bankerna skulle fungera normalt.

I stället för att svälja sin stolhet så har regeringen överfört denna stolhet till folket genom sin propaganda om att man är offer för utpressning och vill förnedra det grekiska folket. Man tror ju på den man vill tro på. Kanske är det då din egen regering och inte giriga utlänningar? Det är ju väldigt tight mellan JA och NEJ nu så oavsett hur detta kommer att gå tror jag att detta sätter djupa spår i grekerna. I stället för att göra sitt eget jobb har regeringen satt grek mot grek nu. Ett väldigt fult trick bara för att rädda sitt eget skinn.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 08:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Väldigt många greker, som jag träffat de senaste dagarna, har frågat mig samma fråga: Hur tycker ni vi ska rösta? Det råder en stor osäkerhet och villrådighet och de vill gärna veta vad vi utlänningar tycker. Jag vet inte vad jag ska svara och vill eg inte ta ställning i frågan. Men visst märks desperationen och rädslan. Min hyresvärdinna på Amorgos förtäljde mig om hur rädd och deprimerad hon är emellanåt. Hon hade ännu inte drabbats av några avbokningar, men fasade för det då varenda euro räknas
Jag lider med grekerna!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 08:44
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Kära Alala. Det handlar inte bara om stolthet. Mina vänner fick en elräkning på € 1000 för ca tre månaders förbrukning. Den skulle ha blivit 1100 med den nya skatten på 10% på el som fanns i avtalet. Familjen tjänar € 600 i månaden. Så det är inte bara stolthet. Mormor i familjen skulle fått sin pension sänkt ytterligare. Den är nu ca € 500. Dom här är inte ensamma med sin ekonomiska situation. Den gråtande mannen utför banken i Thessaloniki, som jag hoppas du sett i tidningarna, är en bra illustration till hur det känns att vara grek just nu. Banken stängd, inget kontantkort, bankboken på marken, kan inte ta ut pensionen, inga pengar - det bara brister. Just nu brister det för många. Vore jag grek skulle jag rösta nej.

ps Min elräkning för fyra veckors förbrukning september/oktober 2014 plus en vecka i februari 2015 blev € 197. Men den klarar jag. Jag är ju svensk pensionär.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 08:54
Claes på Lesvoss avatar

Jag skulle inte göra det. Dessutom har jag inte märkt av matbristen. Var i en av Lesvos många supermarkets och där rådde det inte brist på något. Det står mycket i utländska tidningar just nu som inte stämmer. Jag tror att många journalister inte är bekanta med Grekland. Läste en skräckhistoria i Aftonbladet igår. Mannen som var intervjuad är turistdirektören Andreas Andreadis. Tittar man på hans meritförteckning ser man att han sitter bland annat i Bank of Greece styrelse. Är det tänkbart att hans uttalande är en partsinlaga för Ja-sidan inför valet. Hoppas journalisten dubbelkollade.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 08:56
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
En annan sak jag tänkt på är eventuellt att ta mig till en hjälporganisation i Aten med mjöl el liknande och överlämna dem där.
Får man föra in basvaror i lite större mängd än bara en mjölpåse eller någon annan form av basvara etc hur som helst från Sverige till Grekland. Är det någon som vet eller kanske gjort samma sak helt nyligen som kan berätta?
Föreslår att du köper in mjölet på plats istället och ger bort. Bättre att dina pengar hamnar i den grekiska ekonomin än hos ICA i Sverige. Dessutom slipper du övervikt på flyget
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 08:57

Vi kan sitta här och svamla i en evighet om vad som är bra eller dåligt. Vilka som har rätt eller fel osv. I tråd upp och i tråd ned. Vi kan analysera och ha en massa åsikter. Vända ut och in på Tsipras, Syriza och Eurogubbarna.
(Och visst är det också viktigt. Ingen tvekan om att det är bra med upplysning och info.) Men det allra viktigaste är väl att vi försöker göra något mer handfast för att hjälpa till.
Men vad gör vi för att hjälpa direkt på plats. Blir så frustrerad av detta. Vi pratar och pratar (och mig själv inkluderat vill jag understryka) i denna tråd. Men vad gör vi för att hjälpa direkt?

Annat än att resa dit då förstås.

Senast redigerad av Thira den 2015-07-04 klockan 09:15.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 08:59
Claes på Lesvoss avatar

Greek villagers' secret weapon: Grow your own food

Läs gärna: http://www.ekathimerini.com/198880/a...-your-own-food
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 09:01

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Föreslår att du köper in mjölet på plats istället och ger bort. Bättre att dina pengar hamnar i den grekiska ekonomin än hos ICA i Sverige. Dessutom slipper du övervikt på flyget
Ok ja absolut! Håller med. Men problemet är att det ju håller på att ta slut i butikerna. Fast nu kommer uppgifter i tråden att det inte stämmer. Usch jag blir helt tokig av detta. Att bara sitta här på min rumpa och inte göra nåt. Är beredd att betala för n extra baggageväska med div. Vara vad det nu vara månde.

Senast redigerad av Thira den 2015-07-04 klockan 09:09.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 09:25

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Jag skulle inte göra det. Dessutom har jag inte märkt av matbristen. Var i en av Lesvos många supermarkets och där rådde det inte brist på något. Det står mycket i utländska tidningar just nu som inte stämmer. Jag tror att många journalister inte är bekanta med Grekland. Läste en skräckhistoria i Aftonbladet igår. Mannen som var intervjuad är turistdirektören Andreas Andreadis. Tittar man på hans meritförteckning ser man att han sitter bland annat i Bank of Greece styrelse. Är det tänkbart att hans uttalande är en partsinlaga för Ja-sidan inför valet. Hoppas journalisten dubbelkollade.
Ja jag vet. Det ovan nämnda läste jag i The Guardian igår. Därför litade jag på det. Tyckte dessutom det lät fullständigt logiskt att basvaror och mediciner börjar ta slut eftersom butiksägarna inte längre kan betala sina leverantörer. Men man vet aldrig. Jag håller med dig. Skräckpropagandan från ja-sidan är rigorös just nu. Och faktum är att väldigt mycket media i Grekland har en borgerlig inriktning. T.ex så sändes inte Tsipras tal igår i sin helhet till folket via TV. Åtminstone om man får tro The Guardians liverapportering. Om detta nu stämmer?
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 09:34
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Jag skulle inte göra det. Dessutom har jag inte märkt av matbristen. Var i en av Lesvos många supermarkets och där rådde det inte brist på något. Det står mycket i utländska tidningar just nu som inte stämmer.
Jag har inte läst någonstans att det är matbrist överallt? Att det inte är matbrist i din supermarket på Lesvos säger ju inget om andra ställen.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 09:40
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Väldigt många greker, som jag träffat de senaste dagarna, har frågat mig samma fråga: Hur tycker ni vi ska rösta? Det råder en stor osäkerhet och villrådighet och de vill gärna veta vad vi utlänningar tycker. Jag vet inte vad jag ska svara och vill eg inte ta ställning i frågan. Men visst märks desperationen och rädslan. Min hyresvärdinna på Amorgos förtäljde mig om hur rädd och deprimerad hon är emellanåt. Hon hade ännu inte drabbats av några avbokningar, men fasade för det då varenda euro räknas
Jag lider med grekerna!
Intressant, inte minst mot bakgrund mot alla som påstår att turbulensen inte märks överhuvudtaget för oss turister. Medan jag har en stark känsla av att den märks om vi vill märka.

Att folk frågar dig hur du tycker att de ska rösta visar verkligen hur komplicerat det här är. Jag undrar om jag inte tycker det var rätt galet att ställa grekerna inför den här frågan med en veckas varsel (och då räknar jag inte ens in att de uppmanas rösta nej till något deras premiärminister sagt ja till och som för övrigt inte längre gäller).
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 10:35
inkfishs avatar

Nu har AFP identifierat mannen på den otroligt gripande bilden som spreds igår och berättar historien bakom den.
http://news.yahoo.com/crying-greek-p...QDBHNlYwNzcg--

(Klicka bara bort om ni kommer till uppmaningen att skaffa yahoos app)
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 10:44
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Tyckte dessutom det lät fullständigt logiskt att basvaror och mediciner börjar ta slut eftersom butiksägarna inte längre kan betala sina leverantörer.?
Vissa butiker har säkert inte råd att köpa in. Fundera över hur de ska ha råd att köpa in med en ny lägre värderad valuta (avser ffa importvaror).
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:10.