Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-25, 21:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Apropå kvitton och skattesmitning som diskuterades tidigare - i en dagsfärsk artikel berättar Reuters om den fina restaurangen i Aten som avslöjades med dubbla kassaregister och avancerad utrustning som framställt 15000 falska kvitton.

http://www.reuters.com/article/2015/...0P520820150625

I artikeln säger en grekisk professor i ekonomi och juridik att greken smiter från skatt för att hen tjänar på det, för att hen inte åker dit och för att det är socialt accepterat.

Artikeln tar också upp att den "informella" ekonomin motsvarar en fjärdedel av BNP, högsta andelen inom EU. Intressant läsning.
Gammal 2015-06-25, 21:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
...och för att det är socialt accepterat.
Exakt! Det måste man komma till rätta med.

För inte så många år sen,skröt man i Sverige över att man hade anlitat svart arbetskraft, men det hör jag inte längre från någon. Jag skulle sjäv reagera negativt på det. Likväl har jag själv förr i tiden anlitat sv arbkraft.

/Netwolf
Gammal 2015-06-25, 21:46
inkfishs avatar

Jag tror att det sitter så djupt, och är en så gammal tradition, att det kommer att ta enorm tid att komma tillrätta med det.

Och om du jämför med oss, vi får ju något för våra skattepengar. Men om jag, trots att jag betalade skatt, tvingades ge läkaren ett extra kuvert för att få min operation. Eller betala för kvällslektioner med privatlärare till barnen för att skolundervisningen var för dålig. Då vete katten ...
Gammal 2015-06-25, 21:58
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
För inte så många år sen,skröt man i Sverige över att man hade anlitat svart arbetskraft, men det hör jag inte längre från någon. Jag skulle sjäv reagera negativt på det. Likväl har jag själv förr i tiden anlitat sv arbkraft.

/Netwolf
Visst är det väl så, att vi inte längre kan(?) skryta över att ha kommit undan skatt? Kanske på grund av att skatterna sänkts och att det skulle anses "sniket"? Ju fler som betalar sin skatt desto lägre kan den vara..!
Gammal 2015-06-25, 21:55
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Ja men vilka är de största skattesmitarna tro?
Och då kan man ju inte låta bli att undra en extra sväng över varför motparten motsätter sig Syrizas punkt om höjda skatter för rika?
Tidigare regeringar har inte gjort något särskilt åt storföretagens skatteflykt.
Syriza har infört en "skattmas", försöker komma åt, åtminstone de största skattesmitarna. Skatterna har dessutom ökat för medelinkomsttagarna och det samtidigt som hushållens inkomst har minskat som sagt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6094392

Sen vet jag inte om vi i Sverige direkt ska slå oss alltför sstolt på bröstet heller. Arbetsgivaravgifter och skattesmitning har ju varit ett relativt vanligt problem inom vår egen restaurangbransch också.
Och ja, jag hävdar fortfarande envist att det ändå är på väg åt rätt håll ute på öarna. Kvitton är betydligt vanligare idag än vad de var för fem år sedan.
Gammal 2015-06-25, 21:58

Artikeln är från 15 februari i år.
Gammal 2015-06-25, 22:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

5 prosent av grekerne er ansvarlige for 85 prosent av den ubetalte skatten. Snyterne er altså i all hovedsak en steinrik elite.
Som Syriza nå vil kreve mer skatt av. Det får de ikke medhold i. Forstå det den som kan. (Ja, vi venter fremdeles på informasjon fra dere som har skjønt de store linjene.)
Gammal 2015-06-25, 22:14

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
5 prosent av grekerne er ansvarlige for 85 prosent av den ubetalte skatten. Snyterne er altså i all hovedsak en steinrik elite.
Som Syriza nå vil kreve mer skatt av. Det får de ikke medhold i. Forstå det den som kan. (Ja, vi venter fremdeles på informasjon fra dere som har skjønt de store linjene.)
Gammal 2015-06-25, 22:21
inkfishs avatar

Citat:
Jag vet inte om du med "er" menar mig, men för säkerhets skull vill jag ändå påpeka att det inte var jag som efterlyste kunskaper, att jag tvärtom skrev att jag INTE gjorde det - och att det faktiskt är jag som fortfarande väntar på svar från dig på vad i NTB:s sammanställning av Tsipras förslag jag absolut borde ha kommenterat.
Gammal 2015-06-25, 22:55

Citat:
Apropå kvitton och skattesmitning som diskuterades tidigare - i en dagsfärsk artikel berättar Reuters om den fina restaurangen i Aten som avslöjades med dubbla kassaregister och avancerad utrustning som framställt 15000 falska kvitton.

http://www.reuters.com/article/2015/...0P520820150625

I artikeln säger en grekisk professor i ekonomi och juridik att greken smiter från skatt för att hen tjänar på det, för att hen inte åker dit och för att det är socialt accepterat.

Artikeln tar också upp att den "informella" ekonomin motsvarar en fjärdedel av BNP, högsta andelen inom EU. Intressant läsning.
Du skriver dette. Greit nok. Så skriver jeg at 5 prosent er ansvarlige for 85 prosent av den manglende skatten. Og så velger du å se helt bort fra det, men kommenterer med dette:

Citat:
Jag vet inte om du med "er" menar mig, men för säkerhets skull vill jag ändå påpeka att det inte var jag som efterlyste kunskaper, att jag tvärtom skrev att jag INTE gjorde det - och att det faktiskt är jag som fortfarande väntar på svar från dig på vad i NTB:s sammanställning av Tsipras förslag jag absolut borde ha kommenterat.
Jeg tror at vi poster med et så totalt ulikt utgangspunkt at det blir umulig for oss å ha en saklig debatt. Fair enough! Mens jeg (i mitt naive hode - og i beste fall) hadde forventet kommentarer som gikk på at Tsipras/Syriza legger frem fornuftige krav, sett i sammenheng med at de er et demokratisk valgt parti som bringer sitt folks ønsker til bordet, og må få aksept for resultatet av forhandlingene i det greske parlamentet, velger du å fokusere på det jeg vil karakterisere som en ren teknikalitet i presentasjonen fra nyhetsbyrået.

Vel, deg om det. Jeg synes at dette dreier seg om helt andre ting, men du er selvsagt i din fulle rett til å være uenig.
Gammal 2015-06-26, 07:30
inkfishs avatar

Citat:
Mens jeg (i mitt naive hode - og i beste fall) hadde forventet kommentarer som gikk på at Tsipras/Syriza legger frem fornuftige krav, sett i sammenheng med at de er et demokratisk valgt parti som bringer sitt folks ønsker til bordet, og må få aksept for resultatet av forhandlingene i det greske parlamentet, velger du å fokusere på det jeg vil karakterisere som en ren teknikalitet i presentasjonen fra nyhetsbyrået.
Som jag redan hade skrivit: jag är inte nationalekonom. Därför vore det mig främmande att bedöma om det är förnuftiga åtgärder som är bra för Grekland som Tsipras lägger fram. Om man tror att någon på Kalimera kan bedöma det bättre än Europas finansministrar så är man nog naiv.

Att jag valde att reda ut att jag inte var den som efterlyst ekonomiska kunskaper i diskussionen var för att du raljerade om att du väntade på svar, vände dig till "er" och gjorde det i ett svar på något som jag skrivit. Det var alltså väldigt lätt att få intrycket att jag var inbegripen i "er".

Förresten: att jag inte kommenterade ditt påstående om att skattesmitarna huvudsakligen är en stenrik elit beror på att det är väl belagt sedan tidigare att undandragandet av skatt finns på alla nivåer i samhället.

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-26 klockan 08:08.
Gammal 2015-06-25, 22:36
ErOgs avatar

Dubbelpost...

Senast redigerad av ErOg den 2015-06-25 klockan 22:44.
Gammal 2015-06-25, 22:41
ErOgs avatar

Citat:
Källa på det?
Det låter ju helt orimligt, och hur kan du dra slutsatsen att det huvudsakligen är "stenrika" som inte betalt skatten? Du skriver ju att det är ju den OBETALDA skatten? Generellt är det ju vanligen höginkomsttagare som står för majoriteten av skatteinbetalningarna (i alla fall i t.ex. Sverige).
Gammal 2015-06-25, 23:07

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Källa på det?
Det låter ju helt orimligt, och hur kan du dra slutsatsen att det huvudsakligen är "stenrika" som inte betalt skatten? Du skriver ju att det är ju den OBETALDA skatten? Generellt är det ju vanligen höginkomsttagare som står för majoriteten av skatteinbetalningarna (i alla fall i t.ex. Sverige).
Men sånn er det ikke i Hellas.

Tallet er hentet fra en tidligere bloggpost jeg skrev, og er basert på flere kilder. F.eks denne (New York Times):

"If Greece’s 1,500 biggest tax debtors paid, the government would easily wipe out its budget deficit for 2013."

Men du kan også finne nyere eksempler: "Put another way – 87% of the tax is owed by 15% of the defaulters, with a minimum of 8% owed by 0.15% of the defaulters."
https://brianmlucey.wordpress.com/20...cts-and-myths/
Gammal 2015-06-26, 07:18
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Nämen, det börjar låta som en klassfråga!

Citat:
Som Syriza nå vil kreve mer skatt av. Det får de ikke medhold i. Forstå det den som kan.
Priviligierade i alla länder fören eder! Inget nytt under solen.

Försenat tack Admirala, för detta och mycket mer.
Gammal 2015-06-25, 22:15
inkfishs avatar

Thira - Men nu handlar det ju om Grekland. Som artikeln säger, en informell ekonomi på 25 procent av BNP är högst andel inom EU. Skatter står dessutom i fokus i förhandlingarna i Bryssel eftersom de ingår i Tsipras förhandlingsbud, han lovar öka skatteintäkterna. Detta har t ex IMF redan ställt sig rätt kallsinniga till, det räcker inte.

Du får ursäkta men huruvida är svenskarna är lika goda kålsupare är rätt så beside the point när det gäller hur grekiska krisen ska lösas.

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-25 klockan 22:24.
Gammal 2015-06-25, 22:24

Citat:
Du får ursäkta men huruvida är svenskarna är lika goda kålsupare är rätt så beside the point när det gäller hur grekiska krisen ska lösas.
Det var något jag nämnde för att det pratades om det längre upp i tråden.
Och sen har jag aldrig påstått att det på något sätt har direkt med den grekiska krisen att göra. Men det förstår du nog.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:03.