Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Det beror säkert på vart man reser. När jag var i Chania nu i början av juni var där hur mycket folk som helst. Jag har aldrig sett så mycket folk i Chania tidigare.
|
Jag har också fått den uppfattningen att säsongen krymper på öarna. Mindre antal studios och tavernor är öppna i lågsäsong. Det är inte lönsamt. Säsongen räcker inte för försörjning. På Samos berättade cafeägaren att dom flesta bofasta där har också sina olivodlingar så att dom klarar sin försörjning. Och då har Samos längre säsong än många andra öar.
(Vi känner igen det från Västerbottensfjällen. Det är egentligen bara lönsamt februari - april. Man måste även ha en annan försörjning. Men det är som allra vackrast i september, men då kommer inte många turister).
Däremot Kreta, som Janne säger, har turister året runt Däremot inte charterturister hela året. Detta år har vi varit på Kreta både i januari och under påsken i april och har sett en hel del turister (som vi).
Jag tror avsaknaden av grekiska turister på mindre öar är stor. Och ryssarna verkar ha försvunnit (även på Kreta).
Birgitta.