![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Amorgos förefaller för övrigt må bra. Folk här har pengar. Ett enda ställe verkar ha stängt sedan sist, alla andra har väletablerade verksamheter. Tavernan där jag åt igår har funnits i 35 år. Som en del folk på öarna säger: krisen slår olika hårt på olika ställen. Trots pengautflödet har jag bara behövt vända vid Katapolas enda bankomat en enda gång under de här två veckorna. När Varoufakis började prata om begränsningar av och avgifter på uttag tog jag dock ut ordentligt, det är sådana signaler som skulle kunna tömma bankomaterna. Men inte mycket verkade hända. |
|
||||
|
||||
![]()
Åt en gyros i går kväll. Frågade efter lösenord till deras WiFi, och fick till svar: Grexit.
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Underbar humor som vanligt, man blir inte förvånad!..
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag och kvinnan som förnyar min moppeförsäkring hade tid att prata ekonomi i går. Vi kom på att vi saknar drachmen som valuta, för med den fick man liksom känslan av vd saker egentligen kostade, ett perspektiv. Euron, sade vi oss, är så klumpig, man betalar antagligen massor av saker för dyrt för att allt kostar jämna summor euro.
Däremot visste ingen av oss vad det blir för katastrofala resultat om det blir Grexit. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
VEM vet det, VAD blir det, HUR blir det, hur kännbart, osv. ??? Greklands framtid tenderar att bli minst sagt oviss. /Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Intressant info om pensionerna i Grekland i bloggen Politik i Grekland. Bland annat ett bra reportage från radioprogrammet "Godmorgon världen".
http://politikigrekland.blogspot.gr/ |
|
||||
|
||||
![]()
Det kom igår mindre bra nyheter från förhandlingarna.
IMF:s förhandlare har lämnat, man tycker inte att diskussionerna med Grekland leder nån vart. I SvD finns ett par artiklar där man analyserar inblandades ståndpunkter och agerande. Givetvis spekulationer men intressant att läsa: http://www.svd.se/spelet-om-grekland...m/grexit-hotet och http://www.svd.se/atenborsen-rasar-efter-att-imf-lamnar-samtal/om/grexit-hotet Lars |
|
||||
|
||||
![]()
Läget verkar ju väldigt spänt nu. Nu undrar man verkligen hur detta skall sluta?
![]() / Anne som fortfarande hoppas att en lösning hittas.... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
På det oftast pålitliga Dagens Eko hör jag goda nyheter: förhandlingarna har återigen brutit samman mellan den grekiska regeringen och Hydran. Gropen är nu ännu grundligare utförd!
|
|
||||
|
||||
![]()
I en kö på banken i morse diskuterades läget stilla av två yngre män. Båda hoppades på totalt sammanbrott och nystart med drachmer... just nu känns det som om det inte kan bli mer rörigt än det är.
|
|
||||
|
||||
![]()
Xenos. Varför denna glädje?
|
|
||||
|
||||
![]()
Det är blandade känslor. Glädje, kanske man kan säga, över att Grekland idag inte längre låter sig hunsas, vilket är min tolkning över vad som pågår.
Men också oro och förtvivlan då jag tror att stora prövningar återstå för mitt andra land. De två yngre männens samtal som uppsnappades, finns här ovan, kan jag förstå och stödja: Det är långt mycket bättre att Grekland är i händerna på sig själv, på gott och ont, i stället för att vara i händerna på utpressare i Hydrans skepnad. Jag upprepar mig gärna: Visst gjorde grekerna ett misstag i mitt tycke, att alls gå med i EU, de gjorde det inte på egna meriter. Ett större misstag va Nordeuropas godkännande av Grekland som medlem. Efter starka påtryckningar från Frankrike för övrigt. Vilket de nu inte alls tar ansvar för. Nu djävlas de med Grekland. |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vilka kommer att bli vinnare och vilka kommer att bli förlorare? Vilka är redan vinnare och vilka är redan förlorare. Sanningens minut närmar sig. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jepp, visst är det så... ![]() /Maggy |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |