![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=yvonne]. Men eftersom jag har släktingar som är ikonmålare, så ser jag ofta till att få köpa med mig hem någon vacker ikon.
Har 2 st beställda som jag hoppas är klara när jag kommer ner i april, Agios Alexandros och Agia Eleni. Dessa ska jag ge till mina barn. Jag är också en samlare av ikoner. ![]() ![]() Men jag har letat efter Alexandros då mitt gudbarn heter det som mellannamn. Men vad jag kan förstå så finns ingen officiel Agios Alexandros ![]() ![]() Hälsningar Camilla |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//Zanét ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag är också en samlare av ikoner.
![]() ![]() Men jag har letat efter Alexandros då mitt gudbarn heter det som mellannamn. Men vad jag kan förstå så finns ingen officiel Agios Alexandros ![]() ![]() Hälsningar Camilla[/quote] Om du köpte ikoner vid Meteora, så är de kanske från en av mina släktingars ikonfabrik, kolla baksidan om det står Pefki. Där målar de både för hand och gör även tryckta ikoner. Själv köper jag bara handmålade. ![]() Jodå Agios Alexandros är nog officiellt helgon, vi beställde en 2 m ikon med honom och skänkte till en kyrka i Trikala, där makens kusin är präst. Yvonne |
|
||||
|
||||
![]()
Om du köpte ikoner vid Meteora, så är de kanske från en av mina släktingars ikonfabrik, kolla baksidan om det står Pefki. Yvonne[/QUOTE]
Nej det är en kvinna från Kalambaka som målar helt för hand och gör även Ikoner i guld och silver! Jodå Agios Alexandros är nog officiellt helgon, Yvonne[/QUOTE] Detta tycker jag är intressant eftersom man hör både och, helgon officielt?? inte?? Han var nån "hög" biskop i Alexandria men blev inte officielt helgon, vad jag har förstått..... Ämnet är så intressant för min del att jag ska nog "luska" lite! ![]() ![]() Camilla |
![]() |
|
|